Remedii pentru durerile de spate

06 January of 2010

Durerile de spate pot apărea în urma unor eforturi prea mari sau violente, de exemplu dacă ridicăm sau cărăm obiecte grele, practicăm un sport. Lumbago și sciatica sunt cele mai frecvente neplăceri ce pot apărea din cauza unui efort. De asemenea, pot conduce la apariția durerilor de spate și menținerea prelungită a unei posturi greșite la locul de muncă sau în timpul somnului, precum și mișcările bruște sau forțate.

Durerile de spate nu sunt o boală în sine, ci un simptom, așa că atunci când ne confruntăm cu o asemenea neplăcere trebuie să căutăm cauza, care poate fi o infecție, un reumatism inflamator sau o altă afecțiune ce nu are nimic de-a face cu vertebrele.

Cereți sfatul medicului dacă durerea se prelungește sau apare frecvent. Un consult medical se impune obligatoriu în cazul în care durerile de spate sunt însoțite de febră, greață sau vărsături, dureri de stomac, senzație de slăbiciune, transpirații, amorțeli la nivelul piciorului sau dacă durerea este consecința unui traumatism.

In anumite cazuri, baile medicinale sunt foarte eficiente / Foto: Hubert Burda Medien

Somn odihnitor

Aproximativ o treime din viață ne-o petrecem în poziție culcată, dormind. De aceea, avem nevoie de un pat și de o saltea adaptate perfect greutății și taliei noastre, precum și poziției preferate de somn. Rolul acestora este de a facilita relaxarea musculară și de a ne susține într-un mod adecvat corpul. O saltea deformată, curbată, prea moale sau prea tare ne poate crea probleme la nivelul coloanei vertebrale. Importantă este și perna, a cărei formă nepotrivită riscă să dea naștere unor dureri la nivelul cefei, al gâtului sau al umerilor. Dacă dimineața, la trezire, simțiți dureri musculare sau dureri difuze la nivelul spatelui, înseamnă că somnul dvs. a fost perturbat de o saltea inadecvată. Schimbați salteaua la fiecare 10 ani, iar pentru a preveni uzarea și deformarea ei, la fiecare 3 luni întoarceți-o pe cealaltă față și mutați la picioare partea care până acum a stat la cap.

Ne ajută plantele

Ce-i de făcut în situația în care vă doare spatele? Nu apelați imediat la medicamente care, știți bine, conțin diverse substanțe chimice și pot avea efecte secundare. Remediile naturale pot calma durerile la fel de eficient și, în plus, sunt mai ieftine și lipsite de riscuri. Iată câteva sfaturi:

•  Infuzii. Puneți peste 50 g coajă de tei un litru de apă și fierbeți amestecul la foc mic până se evaporă un sfert din apă. Beți câte puțin și des din această infuzie, între mese, timp de 1 – 3 săptămâni. O altă rețetă: puneți 1,5 g de rădăcină uscată de gheara diavolului în 300 ml apă clocotită. Acoperiți vasul și lăsați să macereze timp de 8 ore, apoi filtrați. Înainte de fiecare masă beți 100 ml din această infuzie, dar aveți grijă că este foarte amară (o puteți îndulci cu miere).

•  Cataplasme. Fierbeți în puțină apă 3 – 4 frunze de varză, 2 cepe tocate mărunt și 4 pumni de tărâțe de ovăz. Filtrați și lăsați să se răcească, apoi întindeți amestecul pe o bucată de pânză. Aplicați compresa pe zona dureroasă și mențineți-o două ore. O altă rețetă: aplicați pe zona dureroasă două foi de varză crudă. Pentru a întări efectul terapeutic al cataplasmei cu varză beți și o fiertură din frunze de varză (4 – 5 frunze fierte într-un litru de apă). De folos sunt și cataplasmele cu argilă. Puneți într-un castron câțiva pumni de argilă bine uscată (sub formă de pudră sau fragmente) și adăugați atâta apă cât să acoperiți argila. Amestecați ușor, deoarece argila se dizolvă singură. Acoperiți vasul cu un prosop curat și lăsați să stea câteva ore, de exemplu de dimineața până seara. Dacă pasta obținută e prea tare, mai adăugați puțină apă, iar dacă e prea moale adăugați puțină argilă. Cu ajutorul unei spatule de lemn (nu folosiți metal) întindeți pasta de argilă pe o bucată de pânză sau chiar pe o frunză mare de varză, având grijă ca stratul de argilă să fie de aproximativ 1 – 2 centimetri, și acoperiți-o cu o altă bucată de pânză (sau de varză). Aplicați cataplasma pe zona dureroasă și mențineți-o câteva ore.

•  Băi terapeutice. Vărsați 5 picături de ulei esențial de eucalipt în apa caldă din cadă și relaxați-vă în ea o jumătate de oră. De folos sunt și algele marine: atârnați un săculeț cu alge de bateria căzii și lăsați să curgă peste el apa caldă de la robinet, agitând din când în când săculețul în apă. După baie odihniți-vă în pat o oră. Dacă e nevoie, după aceea puteți face un duș călduț.

• Masaj. Adăugați în uleiul de masaj 8 – 10 picături de ulei esențial de eucalipt și masați cu el zonele dureroase. Un alt ulei de masaj cu proprietăți terapeutice este cel obținut din iarbă neagră, plantă recunoscută pentru efectele sale de calmare a durerii și de reducere a inflamațiilor osteoarticulare. Macerați 100 g flori de iarbă neagră în 500 ml ulei de măsline timp de 10 zile, amestecând frecvent. După 10 zile, filtrați amestecul. Masați zonele dureroase cu acest macerat, de 2 – 3 ori pe zi.

Exerciții de relaxare a spatelui

Foto: Hubert Burda Medien

• Ridicați umerii până la nivelul urechilor, mențineți această pozi-ție timp de 5 secunde, apoi relaxați-vă. Repetați exercițiul, dar de fiecare dată țineți umerii ridicați cu 5 secunde mai mult, însă fără a depăși 20 de secunde.

• Așezați-vă pe un scaun, cu spatele drept, genunchii lipiți și tălpile sprijinite în întregime de sol. Duceți vârfurile degetelor la umeri, depărtați coatele în lateral, apoi apropiați-le lent în fața dvs. până reușiți să le lipiți unul de celălalt. Apoi, depărtați din nou coatele, lent, încercând să le apropiați cât mai mult la spate. Repetați de 10 ori, fără să vă grăbiți.

Text: Angela Cîlțan



Comments

comments

Previous:

YOUth and MUSEums

Next:

11 dintre cele mai mari erori culinare… și ce este adevărat!

You may also like

Post a new comment