Depresia sezonului rece: afecțiune sau moft?

12 January of 2015

Te simți tristă, obosită fără motiv? Îți vine să plângi fără să știi de ce și nu mai simți nicio bucurie? Există remedii…

© Kaspars Grinvalds / Fotolia

© Kaspars Grinvalds / Fotolia

Încetinirea ritmului general de funcționare a organismului în timpul iernii este înscrisă în genele noastre. Biologic, principala cauză este micșorarea du­ratei zilelor, mai degrabă decât temperatura sau calitatea timpului probabil. Când ziua se scurtează, creierul produce mai multă melatonină, ceea ce ne face să ne simțim mai obo­siți. Când soarele apune mai devreme, corpul nostru vrea și el să meargă la culcare maidevreme.
Care e explicația fiziologică?
Uneori, paradoxal, ne culcăm mai târziu decât în timpul verii. Când alarma ne trezește a doua zi, suntem buimăciți, greu de  dezmeticit de-a lungul zilei. Oboseala, destul de comună în timpul zilelor de iarnă, e de­terminată de zilele mai scurte și de ieșirea din ritmul circadian normal. Dacă ar fi numai asta, totul ar fi bine. Numai că pentru unele persoane lucrurile nu se opresc aici.
Aproximativ 10% din popu­lație, ca de exemplu cei care trăiesc în  zo­nele nordice, va dezvolta simp­tmone de depresie și an­xietate. Alți 25% vor dezvolta simp­tome moderate de depresie, cu­nos­cute ca „depresia de sezon“.
Avem de plătit un preț pentru excesul de melatonină pe care-l produce organismul în timpul iernii. Creierul foloseș­te serotonina pentru a produce melatonina, și, cum urcă nivelul me­la­toninei, serotonina co­­boa­ră. Dacă serotonina ajun­ge prea scăzută, ne simțim depresivi, anxioși și vrem să dormim foarte mult.
Cum se manifestă depresia de iarnă?
Simptomele comune pentru depresia tipică sezonului rece sunt cele ale unei depresii obiș­nuite: scă­de­rea motivați­ei, somnul excesiv, dispoziția tris­­tă și anxioasă. La acestea se pot adăuga mâncatul excesiv, pofta de dulce. Oamenii care suferă de depresia de sezon sunt incapabili să funcționeze sau funcțio­nează la cote minime în acea perioadă.
Dacă la aceste simptome se adaugă izolarea, scăderea mo­ti­vației de a trăi, lipsa plăcerii în mai multe domenii, poate chiar gânduri de sinucidere, atunci e vorba de o depresie mai serioa­să și trebuie neapă­rat să te adre­sezi medicului specialist. Chiar dacă depresia de sezon are cauze naturale, nu înseamnă că ar trebui să o primim cu bra­țele deschise, dimpotrivă, putem să o păcălim.

 

Sfaturi pentru a păcăli depresia
Ia omega 3
În timpul iernii, consumul de omega 3 capsule sau pește are efecte pozitive asupra să­nă­tății emoționale. Con­sumul de omega 3 este co­nectat cu stabilizatorii emo­ționali.

Redu zahărul
O primă tendință na­­turală a corpului este să-și asigure porția de dulciuri care să creas­că nivelul se­rotoninei, res­ponsa­bilă de buna dispo­ziție: toate proviziile de cioco­lată din casă vor dispă­rea ca urmare a nevoii compulsive de a consuma dulce. Această necesitate fizio­lo­gică afec­tează sis­­­temul bio­chi­mic la fel ca drogurile, cum ar fi heroina. Depen­dența de dul­ciuri nu e o vorbă în vânt.

 
Dăruiește
Gandhi a scris că una dintre cele mai bune modalități de a te descoperi este de a te pierde în serviciul celorlalți. Psihologii pozitiviști Martin Selingman și Dan Baker cred că sensul pe care ți-l descoperi în viață, angajarea într-o misiune nobilă și actele de altruism sunt antidoturi împotriva depresiei.

Mergi la gimnastică
Nu lăsa vremea rea să fie o scuză ca să nu „transpiri“. De aceea există centrele de să­nă­tate, să­lile de fitness, de gim­nastică, de dans. Rolul activității fizice este să îți crească ritmul cardiac, să te facă să te simți mai bine emoțional. Și asta e ce îți do­rești, nu-i așa?

 
Poartă culori vii
Există o legătură între felul în care ne îmbrăcăm și dis­po­ziția emoțională. Purtăm cu­lori vii, suntem mai opti­miști, purtăm culori terne, ne moho­râm. Dacă ești tristă, îți vine să porți numai culori închise, dar ce ar însemna să ne îmbrăcăm în gri și negru toată iarna? Am avea o dis­poziție funerară, ceea ce nu ne-ar ajuta prea mult la comba­terea depresiei. Dacă încerci cu bleu, roșu, portocaliu și verde, poți să te binedispui într-un mod controlat. Încearcă și vezi ce se întâmplă.

Nu sta în casă
Odată cu venirea iernii, ce poa­te fi mai plăcut decât să bei o ciocolată caldă, să stai cu o carte în mână sau să lenevești la te­levizor? Dar chiar în zilele friguroase, dacă ieși la aer, expunerea la lumina zilei te ajută. Lumina zilei duce la eliberarea de vitamina D, care răspunde de funcționarea sistemului limbic, ce reprezintă centrul emo­țional al creierului.

Ieși cu prietenii
Cum începe să-ți dea târcoale depresia, apar și tendin­țele de izolare. Prietenii acțio­nează ca un grup de suport. Oa­menii au nevoie de încurajare și validare din partea prietenilor. De aceea se simt ins­pi­rați de cei care poate trec și ei prin aceleași stări.

Mergi în vacanță
Dacă îți permiți o vacanță exo­­tică, aceasta ar acționa la fix pentru îm­bu­nătățirea dis­po­zi­ției. O va­can­ță la soare, pe al­te meridia­ne, în miez de iar­nă, te poate „încărca“ pentru zi­lele de iarnă ce au rămas.

Noi provocări
Dispoziția poate fi îm­bu­nă­tățită încercând o nouă activitate, stimulantă, care să-ți men­țină atenția, dar destul de ușor de făcut când creierul este întunecat. Fie că îți con­struiești un website, că te apuci de un curs de design, important e să îți placă și să te provoace în așa fel încât să îți revigorezi deschiderea către nou.

Aprinde lumânări
Flacăra lumânării face bine și distrage atenția de la gândurile negative. Dacă lu­mâ­narea are și o aromă plă­cută, poți să visezi la ceva frumos, romantic.

Fă treabă în casă
Iarna e perioada ideală pentru proiecte în ca­să: fă cură­țenie în dulapuri, sortează-ți hai­nele, cum­pără ceva nou care să îți asigure dragul de cămin, decorează camerele și rea­ran­jea­ză mobila.

Text: Oana Pescaru

Comments

comments

Previous:

Budincă de brânză cu mere și merișoare

Next:

E dreptul meu!

You may also like

Post a new comment