Trăiește în prezent. Oprește caruselul gândurilor, oprește stresul

11 September of 2020

Știi vocea aia din cap pe care o auzi aproape mereu? Ai des gânduri și nu le poți opri? Te surprinzi tot despicând firul în patru? Ei bine, filosofii și înțelepții au găsi soluții din cele mai vechi timpuri pentru a opri mintea neobosită.

Un studiu din 2010 efectuat cu peste 2.200 de oameni a arătat că în 47% din timp oamenii nu se gândesc la ce se întâmplă în prezent. Mai mult, cercetătorii de la Universitatea Harvard au descoperit că, atunci când gândurile se concentrează pe altceva în afara momentului prezent, nu suntem la fel de fericiți ca atunci când trăim aici și acum, chiar dacă gândurile sunt amintiri plăcute sau viziuni frumoase ale viitorului.

Când suntem distrași de la circumstanțele prezente și ne gândim la trecut sau la viitor, contribuim activ la nefericirea noastră. Dar cât de des ești imersat în întregime în momentul prezent și îi dai o pauză minții de la orice altceva? Deseori ne surprindem că reconstituim o conversație purtată mai devreme, acum o lună sau chiar acum un an. „De ce am spus asta? M-am făcut de râs! Ce prost am fost!“ Sau poate ne facem griji legate de întâlnirea de mâine de la serviciu, de o petrecere sau de plata impozitelor.

Roțile minții se învârtes încontinuu și, chiar dacă știm că excesul de analiză poate paraliza capacitatea de acțiune, nu ne oprim din gândit. De-a lungul timpului, oamenii înțelepți, filosofii și misticii au căutat modalități de a opri acest flux pernicios al minții. Fiecare sistem filosofic sau religios are tehnicile sale, dar există metode care se regăsesc pretutindeni.

Iată câteva sugestii care te ajuta să oprești mintea și să trăiești în prezent

1 Întreabă-te dacă gândurile cu pricina sunt productive. Te va ajuta repetarea în minte să acționezi mai bine în timpul viitoarei ședințe cu șeful tău? Sau e momentul să ai încredere că ești suficient de pregătit și poți avea încredere în instinctele proprii? Ne accesăm intuiția doar când suntem relaxați.

2 Pune lucrurile în perspectivă. Situația care te chinuiește acum va mai conta peste cinci ani? Sau nu cumva exagerezi totul?

3 Cunoaște-ți ritmul corpului și programează activitățile în funcție de el. Unii dintre noi se trezesc devreme, alții sunt păsări de noapte. Când dai randamentul optim din punct de vedere fizic, emoțional și mental? Dacă ești mai concentrat dimineața, ocupă-te chiar atrunci de proiectele mai grele. Dacă ești în formă seara, planifică în atunci întâlniri și conversații importante.

4 Concentrează-te pe cele cinci simțuri. Ce poți auzi, vedea, mirosi, gusta și atinge acum? O astfel de atenție te readuce în momentul prezent.

5 Abandonează nevoia de a fi perfect sau omnipotent. Nu există o linie de sosire, finală, când nu mai e nimic de învățat! Nu suntem și nu devenim perfecți. Suntem în continuă schimbare și creștere. Fă tot ce poți mai bine în fiecare zi, apoi nu te mai gândi la acele lucruri.

6 Acceptă că nu poți schimba trecutul. Poate că lucrurile nu s-au întâmplat cum ai vrut tu sau poate ai făcut greșeli. Învață din ele, nu te lăsa copleșit, apoi mergi mai departe.

7 Acceptă că nu poți prezice sau controla viitorul. În schimb, poți fi sigur că, dacă îți faci griji în privința viitorului, nu prea vei avea parte de un prezent plăcut.

8 Fă mișcare. Obișnuiește-te să faci sport regulat. Plimbă-te, fă jogging, taichi, yoga sau orice îți face plăcere. Când îți miști corpul, el eliberează endorfine și scapi astfel de anxietate.

9 Acceptă că nu poți înțelege totul. Pentru a-ți schimba comportamentul, nu trebuie să înțelegi cauzele acțiunilor trecute. Un pic de contemplare ajută, dar analiza în exces nu poate fi o scuză pentru că nu iei hotărâri.

10 Centrează-te ori de câte ori simți că deraiezi. Fii prezent în moment, relaxează-te, reconectează-te cu tine însuți.

11 Fă câte un lucru o dată, nu mai multe în același timp. Multitaskingul poate contribui la confuzia mentală. Nu poți mereu să stai așezat și atent la ce se întâmplă în jur, dar îți poți concentra atenția pe un singur lucru. După ce te obișnuiești cu acest scurt exercițiu, vei vedea că devii mai organizat, mai disciplinat și mai puțin distras.

12 Respiră abdominal. Această obișnuință te va ajuta să-ți recapeți calmul în cele mai dificile momente.

13 Ajută-i pe alții. Când gândurile și atenția îți sunt orientate asupra alte persoane sau cauze, nu te mai gândești la ideile fixe și nu mai despici firul în patru fără sens. Vei reveni din nou în momentul acum.

14 Practică mindfullness. Fii conștient de momentul prezent. Învață să-ți observi gândurile, senzațiile corporale, emoțiile, păstrând în același timp poziția de observator. În timp, vei vedea că stimulii din exterior și din interior nu te vor mai distrage la fel de mult.

Află ce poți controla și ce nu

Concentrează-te asupra lucrurilor pe care le poți schimba sau influența. Nu poți schimba trecutul, dar poți învăța din el. Nu poți prezice viitorul, dar te poți pregăti oarecum pentru el, fiind emoțional și mental prezent în momentul de aici și acum.

Citeste si: Sfaturi simple și bune pentru o viață fără stres

Text: Dana Verescu/ sursa foto: iStock

Citeste integral, in varianta electronica revista Ioana, aici

Comments

comments

femeie in pat folosind telefonul invidie

Previous:

De ce apare invidia și cum scăpăm de ea?

silueta de super femeie, undeva pe un munte, femeie de afeceri, rezilienta, rezistenta la stres

Next:

Reziliența sau antrenamentul pentru rezistență la stres

You may also like

Post a new comment