Vrei să rămâi tânără? Dansează!

24 October of 2018

Dansul poate inversa procesul de îmbătrânire în creier, conform celor mai noi studii în domeniu. Dacă vrei să-ți menții tinerețea, trebuie doar să intri pe ringul de dans.

Știm că acele cântece care ne-au marcat tinerețea sunt ca niște capsule de timp ce ne pot face să ne simțim iar ca la 16 ani. Pe măsură ce adunăm ani, cei mai mulți și cele mai multe dintre noi trăiesc un declin al formei fizice și mentale, iar la bătrânețe se poate ajunge la tulburări grave, precum demența sau Alzheimer.

Dar cercetătorii au vești bune în această privință: din ce în ce mai multe studii clinice au arătat că exercițiile aerobice, mai ales cele care presupun învățarea unor rutine și pași de dans, pot ajuta la menținerea tinereții 
corpului, minții și creierului de-a 
lungul întregii vieți.

Aceiași cercetători au descoperit că atât activitatea fizică aerobică 
regulată (mersul pe jos, bicicleta staționară), cât și dansul au mărit volumul de materie cenușie din hipocampus. Acest aspect e foarte important, deoarece hipocampusul, care joacă un rol esențial în învățare și memorie, este foarte vulnerabil la declinul legat de vârstă, care se manifestă prin 
pierderea materiei cenușii.

Dansul și volumul 
creierului


Cercetări anterioare arătaseră deja că învățarea și memorarea unor coregrafii sau felul în care cineva bate cu degetele măsurile pe muzică promovează activitatea neuronală și conectivitatea funcțională între mai multe regiuni ale creierului. Într-un studiu din 2016 privind beneficiile neuronale ale dansului, publicat în Journal of Cognitive Psychology, autorii au conchis: „Dansatorii sportivi au o senzitivitate corporală mai mare în comparație cu grupurile de control.

În plus, caracteristicile dansului, inclusiv mișcarea fizică în acord cu percepția ritmului, pot fi asociate cu activitatea cerebrală crescută în rețelele somatosenzoriale și în cele legate de perceperea ritmului“.

Activitatea fizică și, mai ales, dansul au rolul benefic de a încetini sau chiar contracara declinul legat de vârstă. Ambele tipuri de mișcare amplifică zona din creier care se micșorează cu vârsta. Însă doar dansul a dus la modificări comportamentale observabile în ce privește îmbunătățirea echilibrului. Cercetătorii au emis ipoteza că îmbunătățirile echilibrului pot fi legate de complexitatea coordonării pașilor, a tiparelor de mișcare, de viteza și schimbările de ritm din dans. În plus, participanții la studiul amintit au trebuit să execute rutinele de dans într-un recital, la finalul cursului de 18 luni. Ieșirea din zona de confort, dansul în fața unui public și lipsa ajutorului din partea instructorului pot explica beneficiile aduse hipocampusului, observate la grupul persoanelor care au participat la cursul de dans.

Echipa multidisciplinară care a condus studiul adaptează rezultatele acestuia pentru a crea programe de fitness ce încorporează rutine de dans și terapie prin muzică, astfel încât să maximizeze beneficiile antiîmbătrânire ale activității fizice. Pacienții cu demență, au observat cercetătorii, reacționează mai puternic când ascultă muzică. Astfel, cercetătorii vor să combine aspectele activității fizice și cele muzicale.

Cercetări recente arată că dansul are beneficii antiîmbătrânire surprinzătoare. Scanările cu rezonanță magnetică dintr-un studiu din 2017 privind dansul au arătat că degenerările legate de vârstă din creier s-au atenuat considerabil când persoanele afectate (vârsta medie de 68 de ani) au participat la un curs săptămânal în care învățau rutine de dans și coregrafii.

Cercetătorii germani au vrut să compare beneficiile neuroprotectoare ale activității fizice moderate și pe cele ale învățării unui dans. Concluziile? Pe scurt, rezultatele indică că atât dansul, cât și antrenamentul de fitness duc la o mai mare plasticitate a hipocampusului la oamenii în vârstă, dar numai dansul a îmbunătățit capacitatea de echilibru.

Concluzia lor este clară: toți ar trebui să danseze. Orice om își dorește și are dreptul să ducă o viață independentă și sănătoasă. Activitatea fizică este un factor care contribuie la acest lucru și contracarează factorii de risc. Dansul încetinește declinul legat de vârstă. Ca atare, el este un instrument puternic pentru corp și minte și ar trebui practicat de toată lumea.

Citeste si:

 

Articol exclusiv online
Text: echipa Ioana
Sursa foto: pixabay.com/

Comments

comments

Previous:

Strugurii, comoară pentru sănătate

Next:

5 solutii rapide pentru alergiile de primavara

You may also like

Post a new comment