Metoda japoneza 5S

14 December of 2015

Lucrurile tale stau înghesuite peste tot – debara, balcon, pe și în dulapuri, sub pat, pe după uși? Recuperează-ți spațiul aplicând metoda „5S“. E japoneză și e super-eficientă. Descoperă-i regulile și efectele benefice cu ocazia curățeniei de iarna, de primăvară, de toamnă.

Cumpărăm multe lucruri de care nu avem nevoie, dar mereu ne lipsesc lucruri de care avem nevoie. Și iar cumpărăm. O bluză, un castron, o geantă, un set de pahare… La un moment dat, însă, nu mai avem unde depozita obiectele, iar a găsi ceva pierdut prin casă devine o misiune imposibilă. Metoda de organizare „5S“, bazată pe câteva reguli simple, te ajută să faci ordine. Chiar dacă o vei aplica doar parțial, tot vei obține o casă mai ordonată și mai aerisită.

Există un sistem și funcționează!
Seiri. Seiton. Seiso. Seiketsu. Shitsuke. Sunt cinci cuvinte și toate încep cu litera S – de aici termenul de „5S“. Traduse din
japoneză, ele înseamnă: a tria, a ordona, a curăța, a standardiza, a menține.
Hai să luăm pe rând cele cinci operațiuni, ca să afli ce ai de făcut exact.
1. Seiri – scapă
de lucrurile inutile
Prima etapă presupune să sortezi obiectele utile de cele inutile. Întâi de toate, stabi­lește aria în care vrei să faci ordine.
Dacă zona e prea mare sau solicitantă,
împarte-o în mai multe sectoare, ca să-ți ușurezi munca. De pildă, dacă vrei să rânduiești bucătăria, dar te simți copleșită de ce te așteaptă, apucă-te de un singur dulap. Sau începe cu o zonă mai mică:
de pildă, locul în care stă computerul.
Prima regulă: dacă nu ai folosit un obiect
în ultimii doi ani, nu-l păstra.
A doua regulă: când ai dubii dacă un obiect îți trebuie sau nu, aruncă-l. Nu mai păstra diverse nimicuri pe ideea că „Poate la un moment dat o să-mi trebuiască“ – așa ai ajuns la înghesuiala de acum.
Ia toate obiectele din locul în care ai început debarasarea, pune-le grămadă pe
o suprafață liberă (de exemplu, pe podea) și sortează-le în patru categorii:
●  Obiecte pe care nu le vei mai folosi (nu-ți plac, n-ai nevoie de ele, sunt distruse, ai prea multe etc.). Împarte-le și pe ele în trei cutii: la gunoi, de donat, de reciclat.
●  Obiecte de care ai nevoie, dar care nu sunt la locul lor – le vei pune unde trebuie. Lucrurile păstrate în locul greșit sunt greu de
găsit și creează haos.
●  Lucruri pe care le folosești rar – nu le pune laolaltă cu cele folosite zilnic, căci te vor încurca.
●  Lucruri folosite des – le vei pune
la îndemână.

2. Seiton – aranjează accesibil
Acum, că te-ai debarasat de lucrurile
inutile, aranjează-le pe cele rămase. Regula acestei etape: „Un loc pentru fiecare
lucru și fiecare lucru la locul lui“.
Aranjează lucrurile într-o manieră logică, accesibilă, ca să le găsești întotdeauna când ai nevoie de ele.
Câteva sugestii:
●  Ce folosești des așază la îndemână și
în față, iar ce utilizezi mai rar, în spate.
●  Obiectele grele depozitează-le aproape de pământ, ca să eviți să te rănești când
le ridici, iar pe cele ușoare pune-le sus.
●  Grupează împreună obiectele similare: unelte la unelte, produsele de curățenie laolaltă etc. Așa vei ști unde să cauți
un obiect.
●  După ce ai grupat lucrurile, stabilește-le un loc adecvat de depozitare, în funcție
de rolul lor și de locul în care le folosești. De exemplu, n-o să păstrezi periuța
de dinți la bucătărie, din moment ce
o folosești la baie.
●  Articolele pe care le folosești rar pot fi depozitate într-un loc mai puțin accesibil, de exemplu pe cel mai de sus raft din balcon sau din debara. Lipește pe fiecare
cutie o listă cu obiectele din ea sau o etichetă cu categoria de obiecte (de pildă,
„de tricotat“, „becuri“ etc.).
●  Ca să obții mai mult spațiu de depozitare, optează pentru rafturi sau mobilă dispusă pe verticală, nu pe orizontală (adică un corp cu rafturi înalt, nu o comodă).

3. Seiso – curățenie
După ce ai renunțat la obiectele inutile și le-ai ordonat pe cele rămase, e momentul să speli, să ștergi, să aspiri în aria pe care ai decongestionat-o. Inspectează apoi spațiul, ca să depistezi eventualele repa­rații necesare: pete pe pereți, scaun rupt, bec ars, robinet care picură etc.
Notează-le pe toate, ca să-ți poți face un plan de rezolvare a lor.

4. Seiketsu – reguli precise
Odată realizate cele trei etape precedente, casa ta a redevenit curată și ordonată. Acum însă vine partea grea: cum să nu
revii la vechile obiceiuri?
Fixând reguli obligatorii pentru toți din casă. De exemplu:
●  Oricine folosește un obiect îl va pune
la locul lui după ce a terminat.
●  Oricine din casă vede un lucru lăsat
la întâmplare îl va duce la locul lui.
●  Cercetătorii au descoperit că eficacitatea crește cu 200% când fiecare știe ce are de făcut. Fiecare membru al familiei, cu mic, cu mare, trebuie să aibă sarcini precise
în casă.
●  Stabilește limite: cât timp păstrezi revistele, câte căni ții în dulapul de bucătărie, câte seturi de așternuturi vei avea (de pildă, două pentru fiecare pat), câte prosoape de fiecare ș.a.m.d. Surplusurile îți ocupă inutil din spațiu.
●  Când cumperi un obiect nou, renunți
la unul vechi – este regula de aur pentru
casele care nu dispun de spații de depozitare generoase!

5. Shitsuke – menține
Ultima etapă, cea mai dificilă, presupune să te asiguri permanent că sunt respectate regulile primilor 4S și să corectezi rapid orice început de dezordine. Pentru asta, e musai să inspectezi regulat casa.  De exemplu, zece minute în fiecare seară. Notează orice neregulă observată, apoi
încearcă să afli cauza și s-o corectezi. De pildă: de ce s-a umplut iar biroul cu mărun­țișuri? Poate pentru că acestea au fost folosite, dar apoi n-au fost puse la locul lor.

Credit foto: © Konstantin Yuganov / Fotolia

Comments

comments

Previous:

Respira are curat si castigi sanatate

Next:

Bar de lux la tine acasa, de Craciun

You may also like

Post a new comment