10 super-alimente

14 June of 2016

Din totalitatea alimentelor utilizate în bucătărie, anumite produse sunt înzestrate cu valori nutritive de excepție, având 
și capacitatea 
de a preveni bolile de inimă sau alte maladii serioase

Ca să figureze în topul celor mai sănătoase preparate, un aliment trebuie să îndeplinească trei criterii: să fie o sursă bună de vitamine, minerale și fibre (nutrienți indispensabili organismului), să aibă o densitate calorică scăzută (ca să ajute la menținerea greutății ideale) și să contribuie la prevenirea unor boli grave (diabet, boli de inimă, cancer etc.). Iată, mai jos, 10 asemenea super-alimente pe care ar fi bine să le incluzi cât mai des în meniu.

1.Migdale
Migdalele, precum alunele, nucile sau fisticul, conțin acizi grași mononesaturați, binefăcători pentru inimă, deoarece scad colesterolul LDL (rău). Ai arsuri la stomac sau ulcer? Tot migdalele te ajută, grație unor substanțe care protejează mucoasa stomacului și reduc excesul de pepsină, o enzimă foarte acidă care dă senzația de arsură gastrică. În plus, migdalele îți oferă mulți nutrienți prețioși: calciu, proteine, zinc, potasiu, magneziu, vitaminele B și E.
Mănâncă 20-30 g de migdale pe zi (sau măcar de 4-5 ori pe săptămână).

2. Roșii
Substanța lor cea mai puternică este licopenul, un compus care apără pielea de ultraviolete, protejează inima, ajută sistemul imunitar și previne apariția multor cancere (sâni, pancreas, plămâni, prostată, col uterin). De asemenea, roșiile favorizează eliminarea toxinelor, iar datorită conținutului mare de potasiu acționează benefic asupra rinichilor, prevenind hipertensiunea. Nu mai vorbim de bogăția lor în vitamine și minerale: A, B-uri, C, K, magneziu, crom, potasiu, zinc, fier etc.
Bea zilnic un pahar cu suc de roșii sau mănâncă cel puțin o roșie mare.

3. Ardei gras
Ardeii grași, indiferent că sunt galbeni, verzi sau roșii, îți oferă din plin vitaminele A, B6, B9 și C, care ajută la combaterea bolilor de inimă și a stresului, previn îmbătrânirea prematură, întăresc sistemul imunitar. Ardeii roșii, însă, îți dăruiesc și puternicul licopen, despre care se știe că previne unele cancere.
Îi poți consuma cruzi (de exemplu, în salatele de crudități), copți sau chiar gătiți sub diverse forme.

4. Broccoli
O porție mică de broccoli (65 g) îți asigură necesarul zilnic de vitamina C, dar și vitaminele A, B, E, K, precum și calciu, fier, zinc, magneziu și potasiu. Broccoli previne diferite tipuri de cancer, dar printre cali-tă-țile sale se numără abilitatea de a împiedica apariția osteoporozei și de a trata hipertensiunea arterială.
Gătește-l la microunde, ca să conservi până la 90% din vitamina C. Prin fierbere, la aburi sau în apă, se păstrează doar 60% din această vitamină.

5. Afine
Micile fructe negre conțin mai mulți anti-oxi-danți decât orice alt fruct. Afinele protejează vasele de sânge, previn tulburările circulatoare (varice, arterită), bolile de inimă și unele cancere, îmbunătățesc funcția ficatului, iar datorită mirtilinei sunt un excelent remediu împotriva diareei infecțioase.
Include în meniu 50-100 g afine de cel puțin 3-4 ori pe săptămână (ca atare sau adăugate în iaurt, înghețată etc.). Găsești afine congelate în orice moment al anului, în marile magazine alimentare.

6. Ulei de măsline
Compus în mare parte din acizi grași nesaturați, uleiul de măsline scade nivelul colesterolului și al trigliceridelor, previne de—–punerea grăsimilor pe artere, combate constipația, are efecte antiinflamatoare și reduce riscul de hipertensiune. Uleiul de măsline este o sursă excelentă de vitamine (printre care: A, D, E, K) și de substanțe antioxidante.
Folosește uleiul de măsline (preferabil extravirgin, pentru că este mai sănătos) nu doar la salate, ci și la gătit.

7. Căpșuni
Reduc inflamația în artere, protejează inima și previn anumite cancere. Sunt foarte bogate în vitamina C: cu doar 10 căpșuni ți-ai acoperit necesarul zilnic. De asemenea, sunt de ajutor în tratarea anemiei, diareei, hipertensiunii ar-teriale, reumatismului și artrozei.
Dacă vrei să elimini toxinele și să-ți recapeți vitalitatea poți urma o scurtă cură de 1-2 zile, timp în care să mănânci numai căpșuni.

8. Scorțișoară
Presară scorțișoară peste budinci (de orez, de griș, de macaroane), prăjituri, cereale cu lapte, iaurt sau popcorn.

9. Morcovi
Sunt bogați în betacaroten, substanță care împiedică în-mul-țirea celulelor canceroase. Potrivit studiilor recente, riscul de cancer de sân este dublu la femeile care au un nivel scăzut de betacaroten.
Morcovul este o sursă bogată de vitamine (A, B, C) și săruri minerale (fier, fosfor, calciu, sodiu, potasiu, magneziu). Este eficient în ulcer gastric, anemie, colite, enterite, diaree, consti-pație, afecțiuni hepato-biliare, intoxicații sau dermatoze.
Mănâncă morcovii fierți, căci astfel betacarotenul este mai ușor asimilabil de către organism.

10. Usturoi
Stimulează imunitatea, scade tensiunea arterială și colesterolul, are proprietăți antivirale, antibacteriene și antiparazitare. Studiile au dovedit că persoanele care consumă mai mult de șase căței de usturoi pe săptămână au un sistem imunitar puternic și își scad cu peste 30% riscul de a dezvolta un cancer de colon sau gastric.
Dacă poți, mănâncă zilnic un cățel de usturoi zdrobit sau ia suplimente cu usturoi sub formă de capsule, dacă vrei să eviți mirosul neplăcut.

 

Articol exclusiv online
Text: echipa Ioana
Sursa foto: pixabay.com/

Comments

comments

Previous:

Menta vindecă acneea

Next:

Adio, insecte!

You may also like

Post a new comment