De ce apare invidia și cum scăpăm de ea?

06 September of 2020

Invidia e ca un mic diavol care stă pe umărul tău și-ți șoptește în ureche, îți roade încrederea și îți transformă viața într-un amalgam de suferințe, chinuri și negativism. Vestea bună e că poți scăpa de ea. 

Toți trecem prin asta. Toți știm ce este. Noi toți am fost invidioși măcar de câteva ori în viață. Dar unii dintre noi s-au săturat și nu mai vor să își trăiască viața chinuindu-se cu ideea că ceilalți se distrează mai bine, câștigă mai mult și sunt mai fericiți.

Cum putem scăpa de invidie?

Invidia începe cu o comparație

Mă uit la mine și la cineva de lângă mine, o rudă, un prieten, un amic, un coleg de serviciu, o cunoștință întâmplătoare. Mă uit și constat că el sau ea o duce mai bine din punctele de vedere care mă interesează. Așa că, dacă vrei să scapi de invidie, primul lucru pe care îl ai de făcut este să încetezi să faci comparații cu alții. Să încetezi să te compari cu alții. Când te concentrezi pe comparație, inevitabil vei observa că are cineva mai mult ca tine. Un loc de muncă mai bun, o mașină mai bună, o vacanță mai frumoasă.

Nu poți câștiga niciodată acest concurs. Și atunci de ce să participi la el? Dacă nu poți scăpa rapid de impulsul de a compara, compară-te cu tine. Observă de unde ai plecat și unde ai ajuns. Observă cât de mult te-ai dezvoltat, cât de mult ai câștigat de-a lungul vieții. Nu e vorba doar de bani, ci și de experiență, cunoaștere, înțelepciune. În felul acesta, vei reuși să te centrezi chiar și în cele mai dificile momente ale vieții.

Al doilea pas este să fii recunoscător pentru ceea ce ai. Compară-te mereu numai cu tine și adaugă în acest tipar de comportament un exercițiu simplu de gratitudine sau recunoștință. Practică această atitudine mentală în fiecare zi, clipă de clipă. Mai ales când simți că te cuprinde impulsul de a te compara cu alții. Întoarce-te mereu la tine, centrează-te și fii recunoscător pentru toate lucrurile, materiale și imateriale, de care te bucuri în această viață. Poți exersa acest lucru chiar și numai câteva minute pe zi, dar fă-o cu consecvență. Alcătuiește o listă cu toate lucrurile pentru care simți recunoștință la începutul sau la sfârșitul fiecărei zile. Ține un jurnal și observă cum te simți după o săptămână, două, cinci.

Adoptă mentalitatea abundenței

Sună interesant, dar ce înseamnă de fapt? Invidia vine din faptul că simți mereu că îți lipsește ceva: un loc de muncă bun, o relație mulțumitoare, prieteni afectuoși, bani, dragoste, recunoaștere. Poate că ești invidios pentru că ți-e frică că vei pierde ceva și că te vei prăbuși. Poate ți-e teamă că altcineva va profita de ocazii mai bine ca tine. Dar, dacă te concentrezi pe ceea ce-ți lipsește, îți vei da peste cap gândurile, emoțiile și stabilitatea psihică. În plus, te vei fixa în atitudinea invidioasă, o vei intensifica și o vei face mai puternică.

Pentru a ieși din mentalitatea restrictivă și distructivă a invidiei, te poți concentra pe ocazii și șanse noi. Poți adopta o mentalitate a abundenței, în care te porți ca și cum ai deja toate lucrurile pe care ți le dorești. În felul acesta, vei emana optimism, bunăstare, pace interioară și o generozitate pe care o admiră toată lumea. Acest mod de gândire te eliberează de presiune și poți lua decizii dintr-o zonă de încredere în sine și generozitate, nu din lipsă și senzația de pierdere. Concentrează-te pe ocazii noi, pe șanse proaspete, pe ceea ce poți învăța din greșeli și eșecuri. Uneori e dificil, dar, din nou, exersează zilnic această mentalitate, până când va deveni a doua ta natură.

Citește și: Cum să-ți păstrezi calmul în orice situație

Gândește-te ce ai tu de câștigat din invidie

Terapeuții și psihologii folosesc această metodă ori de câte ori au gânduri negative. Întreabă-te ce ai de câștigat dacă ești invidios și speriat. Vei vedea astfel ce inutilă e această invidie. În plus, îți aduce prejudicii. Când ești invidios, nu pofiți de ocazii și nu te arunci în necunoscut. Te vei simți ca o victimă. Vei judeca oamenii care și-au văzut de viața lor, dar tu vei fi mereu un perpetuu observator. Este drept că în felul acesta nu-ți asumi răspunderea pentru propria viață și te simți în siguranță. Dar pierzi ocazia să fii ceea ce ești.

 

Articol preluat din revista Ioana, ediția de septembrie 2020, care poate fi citită integral, în format electronic, via Magzter.

Autor: Dana Verescu

Sursă foto: iStock

 

Comments

comments

regula de cinci secunde, mancare pe hartie, biscuiti, mic dejun

Previous:

Este sau nu adevărată regula de 5 secunde?

stres, traieste in prezent, femeie insomniaca

Next:

Trăiește în prezent. Oprește caruselul gândurilor, oprește stresul

You may also like

Post a new comment