Umorul in viata noastra

30 March of 2011

Acolo unde este umor găsești și o frunte descrețită, acolo e loc de zâmbete și de râs, ceea ce îți va crea o stare generală de bine

Când ai râs ultima oară strașnic, din toată inima? De să-ți bată vecinii în perete sau în țeavă și să-i molipsești și pe cei­lalți? Sau să nu mai știi de la ce a pornit amu­zamentul?
Cine sunt fericiții care se pot bucura de viață, pot să-i întâmpine cu umor încer­cările și pot face haz de necaz pentru a găsi puterea să meargă mai departe? Au ei mai puține probleme decât restul lumii? Ei bine, nu. Oricare dintre noi ar putea să râdă, doar să își propună să nu ia lu­crurile atât de în serios și cu atât de multă încrâncenare.
Oscar Wilde spunea că „Viața este de departe lucrul cel mai important, pentru a vorbi atât de serios despre el“. Adică trăiește, nu te încrunta! Poți să trăiești și să te bu­curi de viață în același timp, nu-i așa?
Ce este simțul umorului?
Din moment ce o persoană îi face pe alții să râdă sau poate să râdă de ea însăși, e clar
că simțul umorului își face treaba. Simțul umo­rului nu se referă doar la a-i înveseli pe alții, el ne ajută să mutăm centrul aten­ției de pe partea serioasă, riguroasă a vieții de zi cu zi. Cei mai mulți dintre noi avem tendința de a strica bucuria și amuza­mentul vieții luându-ne prea în serios. Dacă știm să aducem umorul, relaxarea în relații, putem începe să ne bu­cu­răm de compania celorlalți, să fim mai creativi și să facem treabă mai bună.
Beneficiile umorului și ale râsului
Râsul este să­nătos pentru că…

  •  relaxează tot corpul: un râs zdra­văn, pe cinste, te eliberează de tensiune și stres, lăsându-ți mușchii relaxați pentru 45 de minute și chiar după;
  • îți întărește sistemul imunitar: scade nivelul hormonilor stresului și crește numărul celulelor imunitare și al anticorpilor, astfel îmbunătățin­du-ți rezis­tența la boli;
  • determină eliberarea endorfinelor, hormonii buni ai organismului. Ele produc o stare de bine general și pot să ne elibereze de durere;
  • protejează inima: îmbunătățește func­ționarea vaselor de sânge și crește fluxul sangvin, ceea ce ne poate proteja de
    ata­curi de inimă și de alte boli cardio­vasculare;
  • este un tonic ce crește și sti­mu­lează buna dispoziție, ne relaxează, reduce tensiunea cotidiană generată de stres și de constrângerile sociale.

Umorul ne oferă o perspectivă valabilă asupra nouă înșine și asupra lumii.
Umorul și râsul sunt o confirmare a uma­nului din noi, o modalitate sigură de a ne exprima temerile, anxietatea și alte emoții ascunse față de ceilalți. Umorul sparge gheața, construiește încredere și ne creează o stare de bine.
Râsul este un antidot puternic împotriva stresului, a durerii și a conflictului. Nimic nu funcționează mai rapid în a aduce mintea și corpul într-un echilibru decât un râs sănătos. Umorul luminează plictiseala, hrănește speranța, te conec­tează cu ceilalți, te menține cu picioarele pe pă­mânt, concentrat și alert.
Cu o asemenea putere de vindecare și de înnoire, abilitatea de a râde ușor și frecvent este o modalitate de a depăși problemele, a cultiva relațiile și a susține sănă­tatea fizică și emoțională. Cu umor, o pro­blemă nu mai este atât de gravă, iar atmosfera nu mai e atât de apăsătoare.

Totuși, uneori râsul devine periculos
Nu toate glumele sunt pozitive și sănătoase. Ferește-te de: Bășcălia, sarcasmul, ironia prin care îi poți răni pe ceilalți;

Umorul inadecvat situației. Dacă cei­lalți sunt foarte supărați de pierderea cuiva drag, o glumă nu va fi bine-venită.
Din nefericire, cultura noastră tinde să inhibe umorul de calitate. „A crește mare“ se potrivește cu a fi serios, a fi sobru și fără umor, adică un zâmbet de comple­zență și multe lucruri spuse cu greutate și fără haz. De multe ori ne reprimăm umorul, pentru că zâmbetul pe buze, râsul și hazul de necaz te pot face superficial, frivol și neserios în ochii celorlalți.

DE UNDE SĂ ÎNCEPI. SFATURI CARE TE POT GHIDA
Zâmbește. Zâmbetul este începutul râsului. Pionierii în terapia prin râs spun că poți să râzi fără să fii neapărat inclus
într-un eveniment amuzant. Când te uiți la cineva sau vezi ceva plăcut, zâmbește.
Numără în fiecare zi binecuvântările vieții. Fă o listă! Simplul fapt de a lua în con­siderare lucrurile bune care ți se întâm­plă te ține la distanță de gândurile negative, care sunt o barieră în calea râsului.
Știi să râzi de tine? Dacă te aștepți să
faci bine tot ce faci, tot timpul, nu prea îți permiți să ai umor. Dacă ești în stare să mai și râzi de ce ți se întâmplă, te ajută să ac­cepți că micile obstacole nu contează așa de mult. Cei care sunt capabili să se auto-ironizeze au o stimă de sine și un sentiment de siguranță mai mare decât ceilalți.
Când auzi pe cineva râzând, intră și tu în joc, nu mai sta pe gânduri. Uneori, râsul și umorul sunt private, dar de multe ori oamenii de-abia așteaptă să spună cineva ceva amuzant pentru că pot să râdă
din nou. Spune: ,,De ce râdeți? Vreau să râd și eu!“

Petrece timp cu persoane amuzante, cărora le place să glumească. Aceștia sunt oameni care râd cu ușurință de ei înșiși și la fel de absurditățile vieții și care sunt obiș­nuiți să găsească partea amu­zantă în viață.
Adu umorul în conversații. Stimu­lează discuțiile vesele, întreabă-i pe cei din jur: „Care este cel mai amuzant lucru care ți s-a întâmplat astăzi? Dar săptămâna asta?”
Nu uita! E foarte simplu să te lași copleșit de grijile și de frământările zilnice. Dar nu lăsa să treacă săptămâna fără să râzi. Deja „Șapte zile fără să râzi reprezintă o slă­bi­ciune“ (Enda Junkins).

Text: Oana Pescaru



Comments

comments

Previous:

Depresia sezonului rece, afecțiune sau moft?

Next:

Cum să faci față unui interviu

You may also like

Post a new comment