Mai ai energie? Cum faci să mai ai chef de viață după o zi de muncă…

29 February of 2012

Credit foto: Dean Bertoncelj, 2012/Shutterstock.com

Sleită de puteri, cu sarcini până peste cap, de-abia aștepți să ajungi acasă să lenevești la televizor, să mănânci ceva gustos sau să bei un pahar de vin – și gata ziua. Mâine o iei de la capăt, nu?
Ieșitul în oraș, la teatru, la un spectacol sau la un film este un vis frumos de care te îndepărtezi din ce în ce mai mult. Dacă ești prea obosită, atunci a venit vremea să modifici ceva la nivelul tău de energie după o zi de muncă. E timpul să faci o schimbare! Unde vei ajunge în stilul ăsta? Cum să faci? Te ajutăm noi prin câteva sfaturi culese de la specialiștii în domeniu.

Amintește-ți ce anume iubești la jobul tău
Nu te vei simți niciodată epuizată la sfârșitul unei zile dacă îți place ceea ce faci la locul de muncă. Desigur, să nu fie în exces. Studiile de la Universitatea din Alberta, S.U.A., au arătat că, pentru a ne simți mai fericiți și mai puțin obosiți, trebuie să simțim pur și simplu că avem un scop, că tot ceea ce facem este un beneficiu pentru noi, dar și pentru ceilalți.
În fiecare zi gândește-te pe cine ajuți prin munca ta, apoi subliniază toate lucrurile bune ce au loc la serviciul tău. Pe măsură ce vei face aceste exer­ciții, vei deveni mai fericită și mai energică.

1. Alege un job care te inspiră și te motivează și vei ajunge acasă plină de energie și de dorința de a petrece timp cu cei dragi sau de a te ocupa de hobby-ul tău.

2. Fii entuziastă. Adevăratul entuziasm este contagios. Cine se mulțu­mește cu mediocritatea nu se poate motiva și nu poate fi entuziast. Dacă te plângi constant și îți cultivi nemulțumirile, ajungi secătuit de energie. Îți poți permite asta? Un optimist caută schimbarea în bine și învață să-și gestioneze chiar și problemele cu entuziasm. Lucrurile bune apar când ești pozitiv. Ferește-te de colegii care îți frâng inițiativa și entuziasmul!

3. Aerisește spațiul în care lucrezi. Dacă deschizi fereastra se aerisește, se oxigenează spațiul. Japonezii spun că temperatura mai mare de 28 de grade dă senzația de oboseală. Odată cu oxigenarea te revigorezi. Dacă ești într-un birou neaerisit, poți folosi plante naturale decorative. Ele absorb dioxidul de carbon și alte substanțe poluante ce deter­mină oboseala.

4. Stai într-o poziție cât mai con­fortabilă. Dacă stai cocoșată toată ziua sau într-o poziție incorectă, nu te oxigenezi cum se cuvine, iar mușchii sunt încordați. Fizioterapeuții spun că poziția corectă pe scaun este cu spatele drept, în care ai senzația că cineva te-ar trage înapoi. Astfel, vei înlătura oboseala.

5. La ora 5 fă-ți un bilanț. Mary Bauman, autoarea cărții „Luptă cu oboseala“, spune că sarcinile neterminate la serviciu te epuizează. Odată ajunsă acasă, te vor urmări aceleași sarcini, ceea ce te va stoarce de energie. Dar dacă la sfâr­șitul zilei te vei concentra pe ce ai realizat în ziua respectivă și pe ce vei face a doua zi la serviciu, atunci te vei simți satis­făcută, împlinită și energizată.

6. Aranjează-ți monitorul. Dacă ochii sunt obosiți la sfârșitul zilei, vei fi și tu obosită. Dacă lucrezi la calculator, lucrează cu litere cel puțin de mărimea 12. Monitorul trebuie să stea la 33–59 cm de ochii tăi, iar centrul ecranului trebuie să fie la 10-15 cm sub nivelul natural al ochiului. Nu uita că un ecran ordonat e mai puțin nociv decât unul dezordonat.

7. Bea apă după fiecare convorbire telefonică. Dacă petreci mult timp la telefon, deshidratarea poate fi cauza oboselii, spun reprezen­tanții companiei americane TMI de management al stresului. Ei au descoperit oboseala caracteristică celor care lucrează în call-center. Când vorbim pierdem salivă, ne deshidratăm, circulația nu mai este funcțională, pentru că se reduce oxigenul care ne dă energie. De aceea, după ce vorbești la telefon, nu uita să bei apă!

8. Mâncarea și energia. Dacă energia începe să scadă pe la ora 15, glicemia scade și ea; nutriționiștii sunt de părere că prânzul nesănătos sau tăiat de pe listă poate fi de vină. O masă care conține prea mulți carbohidrați, grăsimi, cum ar fi un sendviș cu pâine albă, poate fi cauza fluctuațiilor de energie și te poate lăsa obosit pentru câteva ore. Schimbă meniul cu car­bo­hidrați mai slabi, cum ar fi pâine neagră/graham sau fructe, legume, și te vei simți mult mai bine. Totodată, s-a constatat că persoanele supraponderale obosesc mai repede decât celelalte. Deci fii atentă ce și cât mănânci.

9. Apelează la surse naturale de ener­gie. Ceaiul este un bun energizant. Lumina naturală are un efect benefic asupra tonusului fizic și psihic. Vitamina C este un energizant, fie că bei, miroși sau mănânci fructe ce o conțin. O portocală sau un grepfrut ridică nivelul de energie mai mult decât o bu­cățică de ciocolată. Poți doar să miroși coaja de portocală, lămâie sau grepfrut și în câteva secunde te vei simți vioaie.

10. Ia mini-pauze. Te poți simți copleșită la mijlocul zilei cu toate sarcinile, fără energie pentru a merge mai departe. Ia-ți o pauză de 5-10 minute în care să reflectezi la toate lucrurile bune întâmplate până în acel moment al zilei, gândește-te la cei pe care îi iubești, la lucrurile pentru care ești recunoscătoare. Este o acțiune simplă care te setează cu o stare pozitivă a minții, o atitudine pozitivă și întotdeauna este cea mai bună sursă de energie.
Bine-venite sunt și pauzele în care ieși la aer sau faci puțină mișcare: stretching sau o plimbare în pauza de masă.

Nu uita! După ce ajungi acasă, fugi de leneveală la televizor și de noile sesiuni telefonice. Promovează odihna activă ca stil de viață și te vei simți mult mai bine după doar 4 săptămâni de exersare în acest sens.

 

Oana Pescaru– psiholog și terapeut de familie

Dacă vrei să afli și opinia specialistului pe această temă, citește tot materialul în numărul 5/2012 al revistei “Ioana”, acum pe piață.




Comments

comments

Previous:

Cum să-l înveți pe copilul tău să păstreze ordine în cameră

Next:

”Asculta-i sufletul”: Abuzul sexual al copiilor

You may also like

Post a new comment