Cum reacționăm când suntem răniți: răzbunare sau iertare?

08 November of 2011

Foto: Fotolia

Ai simțit vreodată nevoia de răzbunare? Ai în „colecție“ un prieten care te-a trădat, un iubit care te-a înșelat, un părinte care te-a rănit poate neintențio­nat, o colegă care te-a sabotat? Toate aceste lovituri nu te pot lăsa indiferentă și fiecare dintre noi reacționează într-un anumit fel. Ai fost șocată, apoi te-ai înfuriat, ai suferit. Poate ai rupt legătura pentru totdeauna cu per­soana care te-a de­za­măgit, poate doar ai descoperit setea de răz­bunare. Cum să rămână neplă­tită o po­liță? Ei să-și tră­ias­că viața mai departe li­niștiți și tu să suferi și să plângi de pe urma lor? Rațio­nal ne dăm seama că nu facem decât să ne încărcăm cu și mai mult negativism. Ne alegem cu un somn neli­niștit, gânduri chinuitoare care se învârt în jurul răzbunării – oare chiar merită acest chin? Totuși, pare imposibil să controlăm aceste gânduri negative. Eliberarea de ele ne-ar aduce sentimentul că suntem liberi, că nu depindem de ceilalți. Cheia către eliberarea minții e întotdeauna la noi.

„Ochi pentru ochi…”
În primă fază ești tentată să răspunzi cu aceeași monedă. Poate să însemne să îl urmărești pe celălalt, să îi dorești răul, să îi vezi punctele sensibile, să faci apel la intrigi sau să țeși planuri de răzbunare, să dezvălui se­crete despre ea/el, să o/îl hăr­țu­iești. Nu e confortabilă o astfel de viață pentru tine în primul rând. Celuilalt s-ar putea să nu îi pese sau e posibil ca tot răul să se întoarcă precum un bumerang împotriva ta.
O vreme este firesc să te simți furioasă, tristă sau confuză. Dar dacă rămâi „lipită“ de evenimente dureroase, de ostilitate și de resentimente, ele pot să se cuibărească în sufletul tău, să îți sufoce sentimentele pozitive și, astfel, să te simți înghițită de propriile gânduri de revan­șă sau de sentimentul nedrep­tății. Așa te trezești că ai uitat să mai trăiești.

Cum simți nevoia de revanșă
● observă resentimentul – te simți în stare de șoc, îți bate inima mai puternic. Eul tău a fost rănit foarte tare.
● când ego-ul este rănit, instinctele ies la atac. Chiar dacă, logic, știi că nu vei acționa în sensul răului autentic, tendința general umană este de a răspunde la fel, de a ataca, de a răni.
● apărarea – pentru a mă apăra, ins­tinctele mele construiesc un plan de apărare și de atac.

Efectele resentimentelor
Dacă nu poți să ierți, poți plăti prețul unor relații viitoare nereușite. Pentru că vei purta cu tine ostilitatea, iar aceasta se va proiecta asupra noului partener, noi­lor colegi, noilor relații cu prietenii. Gândul răzbunării poate deveni obsesiv, iar viața ta să ajungă atât de prinsă în capcana răului, încât să nu te mai poți bucura de prezent. Poți deveni deprimată, tris­tă, anxioasă. Poți ajunge să te porți tot timpul ca o victimă. E posibil să îți resimți viața ca fiind lipsită de semnificație și de scop. Poți pierde contactul cu ceilalți, alte relații, noi experiențe reușite, pentru că ești încărcată de sentimente negative.

Iertarea și beneficiile ei
Iertarea este decizia de a lăsa sentimentele rele și cele de răzbunare să plece. Ea poate veni cu timpul și îți va aduce liniș­tea.

Evenimentul care te-a rănit va face parte din viața ta mereu, dar iertarea poate să te ajute să te concentrezi și pe părțile pozitive ale vieții tale; te poate face să înțelegi mai bine, să empatizezi cu ceilalți și chiar să simți compasiune pentru cei care te-au rănit.

Iertarea nu înseamnă să ștergi cu buretele sau să negi responsabilitatea celuilalt pentru rănile produse; nu minimalizează sau justifică greșelile celuilalt. Dar poți ierta persoana fără să aduci circum­stanțe atenuante comportamentului său. Ier­ta­rea îți aduce o pace și o liniște care să te ajute să mergi mai departe.

de Oana Pescaru

Cum să înveți să ierți, dar și ce spun specialiștii te invităm să citești în numărul 23 al revistei “Ioana”, acum pe piatță!




Comments

comments

Previous:

Copiii fac prostii. Să-i pedepsim sau nu?

Next:

Învață să te descurci cu regretele din viața ta

You may also like