Insomnia, coşmarul care te ţine trează noaptea

21 August of 2015

antimartina / Fotolia

antimartina / Fotolia

E ora 3, noaptea. Stai întins/ă în pat, cu mâinile sub ceafă şi cu ochii pironiţi în tavan. Te gândeşti la cât de obosit/ă eşti şi la faptul că, probabil, eşti singurul/a care nu doarme la ora asta. Dacă te ajută cu ceva, e bine să ştii că mai sunt şi alţii pe lângă tine care nu reuşesc să pună geană pe geană. Mai mult de 30% din populaţia globului suferă de insomnie. Femeile sunt cele mai afectate. 90% dintre persoanele depresive au insomnie şi 10 milioane de americani au nevoie, anual, de prescripţii medicale pentru tratament.

Insomnia este o tulburare de somn care se manifestă fie prin imposibilitatea de a adormi, fie prin imposibilitatea menţinerii stării de somn. Efectele se văd în timpul zilei şi duc de la stări de oboseală la întreruperea funcţionării normale a organismului. Boala afectează oameni de toate vârstele, chiar şi pe copii, dar frecvenţa apariţiei creşte în rândul bătrânilor. Faptul că o persoană obişnuieşte să doarmă foarte puţine ore (iar somnul îi ajunge) nu înseamnă că suferă de insomnie. Sau tinerii care pierd des nopţile la diverse distracţii nu ne vor duce niciodată cu gândul la insomnie. Un om normal doarme 6-8 ore pe zi (de fapt pe noapte).

Cauzele insomniei

Lista cauzelor este lungă ca o zi de post: disconfort psihic, munca în ture, situaţii stresante (divorţul, moartea cuiva apropiat, şomajul, pregătirea unui examen), folosirea drogurilor, cofeina la ore târzii, abuzul de alcool, anumite medicamente, folosirea dormitorului în alte scopuri de câte cele clasice, culcarea pe stomacul gol, prea multă lumină şi zgomot în dormitor, probleme medicale (cardiace, de greutate, de tiroidă, urinare frecventă, dureri cronice, depresii, psihoze etc), menopauza, sarcina, febra, menstruaţia, alte boli ale somnului (de exemplu somnambulismul).
Cel puţin la nivel teoretic, îndepărtarea cauzei duce la tratarea de la sine a pacientului, însă de cele mai multe ori e mai bine să ceri părerea unui doctor specialist care este singurul îndrituit să te sfătuiască.

Simptomele insomniei

Dacă în timpul zilei nu mai funcţionezi cum trebuie, e clar, ai simptomul cel mai important al insomniei. Pe lângă el apar şi stări de oboseală, senzaţie de somn în timpul zilei, schimbări bruşte de chef, lipsa puterii de concentrare sau de atenţie, lipsa energiei, anxietate, dureri de cap etc. În cazul în care insomnia ta nu e doar o chestie trecătoare şi durează mai mult de 3 săptămâni, fă-ţi o programare la un neurolog cu specializare în boli ale somnului. Primele întrebări ale doctorului vor fi legate de moştenirea ta genetică pentru că s-a dovedit ştiinţific că insomnia se transmite din generaţie în generaţie. Vor urma un examen fizic şi amănunte despre modul în care dormi, dacă sforăi sau ce fel de mişcări faci în somn.

Cum se tratează?

Tratamentul insomniei depinde în foarte mare parte de cauza problemei. Dacă această cauză este corijată sau îndepărtată, se aşteaptă ca insomnia să dispară de la sine. Spre exemplu, insomnia e provocată de stresul unui examen viitor foarte important. După ce evenimentul va trece, teoretic, şi insomnia te va lăsa în pace. Dacă imposibilitatea de a adormi sau de a menţine somnul este cauzată de o afecţiune medicală, atunci se impune un tratament medicamentos recomandat de doctor cu somnifere. Atenţie însă, nu fă excese cu aceste medicamente pentru că este extrem de periculos pentru viaţa ta.
Însă specialiştii recomandă şi câteva măsuri mai naturale de combatere a insomniei. Evită să mănânci seara alimente ca: mezelurile, conservele, carnea de vânat, mazărea, fasolea, orezul, ouăle sau brânzeturile fermentate. Cina trebuie să te sature dar să nu fie prea grea. De asemenea, scoate din calcul sucurile nenaturale care conţin cofeină, cafeaua, alcoolul, ceaiul tare sau tutunul. Se zice că un pahar de lapte cald chiar înainte de culcare, face minuni. Tot în aceeaşi ordine de idei, se pare că lectura este un somnifer perfect. Aeriseşte dormitorul bine, fă un duş călduţ şi pune-ţi cea mai confortabilă pijama pe care o ai. Plantele medicinale te vor ajuta şi ele: ciuboţica cucului (infuzie), hameiul, macul, mărarul, maghiranul, valeriana, muşeţelul, levănţica, ruşcuţa, salcia etc sunt doar o parte dintre ingredientele de care aveţi nevoie.

Extra:

Insomnia de adormire de duminica seara

Sună amuzant, nu? Ei bine, în general, sfârşitul de săptămână este perioada liberă a oricărei persoane. Ne simţim bine, nu ne mai gândim la serviciu, suntem complet degajaţi…până duminică seara înainte de culcare. Unii oameni încep să se gândească cu groază la ziua de luni, când o iau de la capăt cu munca şi când se vor reîntâlni cu o mulţime de colegi antipatici. La această categorie de persoane apare insomnia de duminică. Pentru aceşti bolnavi se recomandă terapii psihodinamice care includ terapia de relaxare progresivă, terapia de control al stimulilor, modificări comportamentale, terapii cognitive, hipnoza şi unele remedii simple, cum ar fi, aşa cum am mai spus, o cană cu lapte înainte de culcare.



Comments

comments

Previous:

Impecabilă și la 30°C

Next:

Dietă pentru a rămâne tânără și frumoasă

You may also like

Post a new comment