Astenia de primavara. Ce este si cum se trateaza

08 February of 2017

Da, vine primăvara! NU mai este foarte mult pana o sa renuntam la haine groase, în favoarea paltoanelor și jachetelor lejere și mult mai colorate. Bucuria ar trebui să plutească în aer, dar parcă lucrurile nu stau tocmai așa. 
Multe femei acuză în această perioadă 
o serie de simptome neplăcute, care se învârt de obicei în jurul senzațiilor de oboseală și slăbiciune, dar cuprind manifestări mai ample: dureri de cap, amețeli, lipsa apetitului, ușoară deprimare, stare de iritabilitate și de instabilitate psihică (trecerea bruscă de la o stare emoțională la alta, eventual cu crize de plâns), nervozitate sau anxietate. Sigur că nu la toți oamenii se manifestă toate simptomele, dar ele subîntind ceea ce psihiatrii și psihologii numesc astenie de primăvară.

Cauze care duc la astenia de primavară
După cum îi spune numele, tulburarea apare la limita dintre iarnă și primăvară și se pare că este cauzată în principal lungirii zilei, adică expunerii mai 
îndelungate la lumină. O altă teorie 
explică apariția asteniei prin scăderea concentrației de betaendorfine din 
sânge. Betaendorfinele sunt hormoni care induc starea de bine și în general au efect calmant asupra organismului. 
Odată cu creșterea duratei zilei se 
modifică concentrația din sânge a altui hormon, MSH (hormonul stimulator 
al melanocitelor). Acesta este eliberat de expunerea la lumină. Creșterea concentrației de MSH în sânge poate duce la scăderea apetitului.

Cine este afectat de astenia de primavară
S-a constatat statistic că persoanele 
sedentare sunt mai expuse riscului de astenie. Oamenii mereu activi din punct de vedere fizic și persoanele 
viguroase, fără probleme de sănătate, sunt rareori afectați de această 
tulburare. Însă cei care petrec mult timp în interior sau lucrează la birou pot resimți în această perioadă oboseală 
și slăbiciune fizică.

Cercetătorii au constatat că femeile sunt mai predispuse la astenie decât bărbații, probabil din cauza vulnerabili­tății fizice și emoționale mai mari. 
În țara noastră, patru din zece femei 
suferă de simptome astenice 
la începutul primăverii. 
O altă categorie care suferă de această tulburare sezonieră o reprezintă bolnavii cronici, fiindcă pentru ei adaptarea 
la noile condiții meteorologice implică un efort mai mare.

De asemenea, persoanele cu un psihic fragil sau cu un temperament melancolic sau coleric pot suferi la schimbarea anotimpului de tulburări depresive sau anxioase. Lumina soarelui este un factor benefic pentru psihic și corp, dar unii oameni reacționează paradoxal la ea. 
Cauza este o interpretare greșită 
a efortului de adaptare depus de organismul acestor persoane, iar ușoara 
dezechilibrare îi face mai iritabili sau mai anxioși, deși schimbarea este totuși 
în beneficiul lor.

Prevenirea și combaterea asteniei de primăvară
Deși statisticile pot speria, nu trebuie să interpretezi orice semn de oboseală ca simptom al asteniei. Dacă totuși 
ai mai multe astfel de simptome, nu te descuraja. Atitudinea luptătoare și stima de sine pot face minuni în combaterea oboselii. În plus, există câteva metode verificate care ajută la prevenirea sau, dacă este prea târziu pentru așa ceva, 
la combaterea asteniei.

– Practicarea unor 
exerciții fizice
Nu trebuie să fie vorba de un sport de performanță ca să te simți mai bine. Este suficient să practici cu regularitate o activitate sportivă de 2 sau 3 ori pe săptămână (preferabil un antrenament cardio, dar sunt benefice orice alte 
tipuri de sporturi lejere) pentru a-ți îmbunătăți starea psihică. 
Sportul stimulează secreția de endorfine. Atenție însă: efortul în 
exces poate avea un efect invers, pentru că obosește și mai mult organismul. De asemenea, cei care suferă de boli cronice trebuie să ceară sfatul unui medic înainte de a practica activități sportive.
– Mai mult timp 
în aer liber
Plimbările regulate, în parc ori la pădure, sub soarele de primăvară, 
stimulează întreg organismul deoarece îmbunătățesc oxigenarea la 
nivel celular. De asemenea, mișcarea ușoară determină corpul să elibereze serotonină, o substanță responsabilă de starea de bine fizică și psihică.
– Alimente crude
În piață apar acum o mulțime de verdețuri și frunze proaspete. Spanacul, ștevia, urzicile și leurda sunt bogate în substanțe revitalizante. Toate aceste frunze sunt pline de vitamine și ajută la curățarea ficatului și la detoxificarea de primăvară a organismului. Mai mult, trebuie evitate alimentele grase, 
prăjelile și produsele rafinate de tipul făinii albe și zahărului.
– Un somn odihnitor
În perioadele de tranziție, organismul trebuie ajutat, iar somnul asigură refacerea de care acesta are nevoie. 
Un somn odihnitor este de minimum șase ore pe noapte, pentru ca nivelul energetic de a doua zi să fie optim.
– Ceai verde
Ceaiul verde este un adevărat elixir al tinereții. El combate radicalii liberi și este unul dintre cele mai eficiente energizante naturale.

Citeste si:

 

Articol exclusiv online
Text: Dana Verescu
Sursa foto: pixabay.com/



Comments

comments

Previous:

Mișcă-te cu talent! De la epoca vitezei la sedentarismul cronic

Next:

De ce nu trebuie sa folosesti folie de aluminu?

You may also like

Post a new comment