6 ingrediente esențiale pentru un tonus ridicat

02 December of 2014

De cele mai multe ori, plantele aromatice nu doar intensifică gustul produselor gastronomice, ci dau și un plus frumuseții tale.

 

© ra2 studio / Fotolia

© ra2 studio / Fotolia

Fiind recomandate consumului zilnic, ca urmare a pro­prietății lor de menținere a sănătății, acestea generează un efect benefic asupra corpului chiar și la nivel exterior, pornind de la aspectului unghiilor, părului, tenului, și au efect asupra tonusului, în general. Nu în ultimul rând, de-a lungul timpului s-a demonstrat că majoritatea au un rol decisiv în diete și regimuri de slăbit, punând rapid în mișcare mecanismele organismului nostru. Iată deci, în rândurile ce urmează, câteva ingrediente care nu ar trebui să-ți lipsească din alimentație:

1. Ardeiul iute
Folosiți în bucătăria indiană și mexicană pentru aroma lor usturătoare, ardeii iuți pot fi de mai multe feluri, departajându-se în funcție de aspect, dar și de intensitatea iuțimii, un atribut conferit de cantitatea capsaicinei existentă în fiecare specie. Datorită capsicum, acest compus uleios și iritant, ardeii iuți capătă proprietăți curative, stimulând digestia, îndepărtând flatulența, calmând ulcerul, mărind fluxul sangvin în stomac și activând secreția sucurilor gastrice. De asemenea, produsele care conțin tincturi de capsicum pot ameliora simptomele răcelii și gripei.

2. Ghimbirul
Cunoscut pentru proprietățile sale de reglare a secrețiior stomacale, ghimbirul este o plantă perenă, de climat cald, strâns înrudită cu turmericul și cardamomul, rădăcina sa fiind folosită din cele mai vechi timpuri în scopuri culinare și terapeutice. În calitate de condiment, ghimbirul adaugă o aromă picantă și cu iz de lămâie unor mâncăruri variate, de la prăjituri la mâncăruri ce conțin diferite tipuri de carne. Ghimbirul acționează asupra tractului digestiv, neutralizând acizii și stimulând sucul digestiv, fiind o alternativă reală la medicamentele contra grețurilor și vărsăturilor.

3. Hreanul
Calitățile hreanului au fost descoperite de vechii greci, care îl foloseau pentru gustul intens, fiind stimulent și energizant pentru întregul organism. Plantă rezistentă la temperaturi joase și secetă, hreanul este un tonic cardiac, stimulând sistemul imunitar și apetitul, fiind recomandat persoanelor care suferă de tensiune arterială. Nu în ultimul rând, hreanul este un puternic afrodiziac. Datorită efectului expectorant, hreanul ajută organismul să elimine excesul de mucus, răspunzător pentru numeroase infecții respiratorii. Acest condiment poate fi folosit cu succes în pregătirea salatelor și a altor mâncăruri dietetice.

4. Menta
Întrebuințată ca remediu fitoterapeutic și cultivată în întreaga lume, menta are o puternică aromă ce calmează de secole indigestiile, răcelile și durerile de cap. Principalul său ingredient activ, uleiul volatil, este alcătuit din peste 40 de compuși, în special mentol, foarte eficient în stimularea fluxului digestiv și a bilei, precum și în calmarea crampelor sau relaxarea mușchilor intestinali. Efectul antispastic al mentei este benefic în atenuarea simptomelor sindromului de colon iritabil, o afecțiune caracterizată de dureri abdominale și presărată cu crize de diaree, constipație și indigestie.

5. Turmericul
Făcând parte din aceeași familie a ghimbirului, turmericul este principalul ingredient din praful de curry, folosit de mii de ani în medicina indiană pentru a trata tulbu­rările men­stru­ale. Turmericul are un efect antioxidant, similar vitaminelor C și E, asigurând o protecție puternică împotriva vătămărilor celulare produse de radicalii liberi. Scăzând nivelul colesterolului și prevenind coagularea trombocitelor din sânge, turmericul deține un rol important și în combaterea aterosclerozei, chiar și atunci când este consumat în doze mici. Curcumina conținută de tur­meric are efect antiinflamator, dar și proprietăți anticarcinogene semnificative.

6. Usturoiul
În Antichitate, acest minunat ingredient era utilizat pentru a trata aproape orice tip de afecțiune cunoscută, de la lepră la hemoroizi. Cercetările din perioada modernă au dezvăluit potențialul său ridicat de a reduce riscul de boli cardiace și de cancer. Beneficiile pe ca­re le aduce usturoiul sănă­tății de­rivă din cei peste 100 de compuși cu sulf existenți în bulbul său. Alicina, un astfel de com­pus, blochează enzi­mele ce con­feră microorganismelor capacitatea de a invada și deteriora țesuturile. Usturoiul scade nivelul colesterolului, blochează nitriții asociați cu cancerul de stomac, stimulează sistemul imunitar și este în mod special eficient în prevenirea cancerului digestiv. Este un aliment indicat în dieta diabeticilor, deoarece combate trei complicații majore: nefropatiile, retinopatiile și nevropatiile, datorită conținutului său de antioxidanți.

 

Text: Cristian Niculescu



Comments

comments

Previous:

Exerciții utile dimineața

Next:

Stretching pentru o condiție fizică de invidiat

You may also like

Post a new comment