10 obiceiuri nesănătoase

06 June of 2017

Să fumezi, să mănânci numai fast-food, să nu faci mișcare… Știm că un asemenea stil de viață ne poate cauza rapid probleme de sănătate. Există însă și alte obiceiuri, aparent inofensive, care pot dăuna sănătății.

Mulți dintre noi ne stră­duim să avem un stil de viață echilibrat. Pe de altă parte însă cu toții facem mici greșeli sau avem obiceiuri care ne pot afecta sănătatea pe termen lung. Și asta nu pentru că nu ne-ar păsa de starea organismului nostru, ci pur și simplu pentru că nu știm că ceea ce facem (sau nu facem) ne poate dăuna. Iată 10 dintre aceste obiceiuri nesă­nătoase, precum și ce poți face ca să te debarasezi de ele.

1. Nu te speli seara pe dinți
Seara, frântă de oboseală, îți spui că totul, inclusiv spălatul pe dinți, poate aștepta până mâine dimineață. Greșit! Ne­-­sp­ă­lându-te pe dinți seara le permiți bacteriilor din gură să îți atace dinții o noapte în­treagă. Iar de aici apar tot felul de probleme: carii, gingi­vită, respirație urât mirositoare, tar­tru, parodon­toză…
Soluția Spală-te în fiecare sea­ră pe dinți, imediat după cină. În acest fel vei fi mai puțin tentată să ronțăi ceva în fața televizorului. Iar dacă se întâmplă să mănânci ceva după ce te-ai spălat pe dinți… spală-te din nou!

2. Stai picior peste picior
Poziția picior peste picior îngreu­nează circulația sângelui și favorizează apariția varicelor.
Soluția Când stai pe scaun ține picioarele unul lângă celălalt, sprijinite de podea. Ca să-ți schimbi poziția nu în­cru­cișa picioarele, ci apleacă-ți ambele pi­cioare într-o parte. Ca alternativă, poți încrucișa picioarele la nivelul gleznelor, poziție ce nu afectează circulația membrelor inferioare.

3. Sari peste micul dejun
Când nu mănânci, organismul își încetinește funcțiile ca să-și conserve energia. Consecin­țe­le: metabolism mai leneș, dificultăți de concentrare, surplus de greutate.
Soluția Mănâncă în următoarele două ore după ce te-ai trezit. Secretul unui mic dejun sănătos: un bun echilibru în­tre proteine, grăsimi și glucide. De pildă: pâine integrală cu brânză semide­gre­sată, cereale integrale cu iaurt.

4. Adormi pe canapea
Adormi deseori pe canapeaua moale din living, privind la televizor? Nu e tocmai benefic. Ca să te odihnești bine trebuie să dormi 7-8 ore, în liniște, întuneric și fără între­ruperi. Dacă ațipești în fața televizorului deschis și apoi te trezești ca să te duci în pat nu te vei odihni bine. Mai mult, somnul întrerupt poate perturba metabolismul și secreția hormonală, ceea ce poate conduce la scăderea imu­ni­tății și la surplus de greutate.
Soluția Ca să dormi bine închide televizorul cu cel puțin o oră înainte să te culci. Profită de aceste momente de liniște pentru a asculta muzică sau a ieși la o plimbare cu partenerul.

5. Porți tocuri
Sigur că tocurile te fac să arăți mai bine, dar sunt un adevărat calvar pentru articulațiile picioarelor și pentru coloana vertebrală, care este obligată să adopte o poziție nefirească.
Soluția Nu e obligatoriu să renunți la eleganții pantofi cu toc cui, ci doar să nu-i porți când știi că vei merge mult pe jos sau vei sta mult în picioare. Sunt un accesoriu sexy în ocaziile speciale, dar nu trebuie purtați zilnic. Dacă insiști să porți des tocuri, cel puțin alege pantofii cu tocuri ortopedice.

6. Nu aerisești zilnic
80% din timp îl petrecem în interior, dar și aici există factori ce pot afecta sănătatea: umiditate prea mare sau prea mică, poluanți chimici (produse de curățenie, lac de mobilier), praf, fum de țigară etc. Poluarea aerului poate conduce la astm, alergie, iritații ale
căi­lor respiratorii, dureri de cap, ame­țeli, oboseală, probleme dermatologice (pie­le uscată, păr uscat sau prea gras, acnee etc.).
Soluția Aerisește zilnic fiecare încăpere, dimineața imediat ce te-ai trezit și seara, înainte de culcare, timp de cel puțin 10-15 minute, deschizând larg ferestrele și ușile.

7. Muncești la computer fără pauze
Dacă lucrezi mult timp la computer, ci­tești mult ori ai o activitate ce îți supra­so­licită vede­rea de aproape, este im­-
por­tant să acorzi regulat pauze de relaxare ochi­lor tăi, ca să previi apariția oboselii oculare și a tulburărilor de vedere (miopie, hipermetropie etc.).
Soluția Preferabil este ca după fiecare 30-40 de minute de concentrare vizuală să privești timp de 5 minute pe fe­reas­tră, plimbându-ți ochii peste lucrurile din zare și clipind des.

8. Mănânci prea repede
Presați de timp, înghițim mâncarea cu viteza fulgerului. Acest obicei poate da naștere refluxului gastric, balo­nărilor și flatulenței. În plus, dacă mâncăm prea repede riscăm să mâncăm prea mult și, în consecință, să ne îngrășăm. Asta se întâmplă deoarece senzația de sațietate apare abia la 15 minute după ce începem să mân­căm.
Soluția Acordă-ți cel puțin 20 de minute pentru fiecare masă. Mestecă încet și bine fiecare îmbucătură. Evită să mă­nânci privind la televizor.

9. Îți rozi unghiile
Roaderea unghiilor este un semn de stres, un mod inconștient de a-i da cre­ierului „un os“ ca să-l păcălești. Problema este că transporți microbii de pe mână în gură și invers, existând riscul să contractezi diverse boli: răceală, infecții intestinale, hepatită A, viermi­șori etc.
Soluția Ai grijă să ai mereu la îndemână o pilă de unghii (în geantă, pe noptieră, în mașină, pe birou). De fiecare dată când ești tentată să-ți rozi unghiile scoa­te pila și pilește-ți unghiile.

10. Stai cocoșată
Când adoptăm o poziție gâr­bovită, în special când stăm pe scaun în fața computerului, pot apărea tensiuni cervicale, dureri de spate și de brațe.
Soluția Acordă atenție poziției tale când lucrezi și corecteaz-o când te surprinzi că stai cocoșată sau aplecată spre înainte. Este recomandabil să înclini șezutul scau­nului cu 5–10 grade spre spate, poziție ce te va încuraja să stai dreaptă.

Citeste si:

 

Text: Angela Cîlțan;

Sursa foto: pixabay.com

Comments

comments

Previous:

Mananca inteligent ca sa te bronzezi frumos

Next:

Apa, magie naturala

You may also like

Post a new comment