„Cu străduință, matematica îți aduce aurul“

27 June of 2013

Credit foto: Arhiva personală

Credit foto: Arhiva personală

Radu Gologan:
„Matematica formează caractere“

Dacă îl întrebi pe dl profesor Radu Gologan, va spune că dintotdeauna pregătește lotul olimpic inter­național de mate­ma­tică. „La început
mi-am fost și mie antre­nor. În facultate și în primii ani ca profesor am ținut lecții cu olimpicii. Am inițiat și condus un cerc de matematică pe Capitală în perioada 1978–1979 pentru clasa a IX-a. Mulți olimpici au provenit de acolo, iar unii sunt matematicieni în mari uni­versități acum.“
La început, această muncă însemna numai matematică. „Acum s-a adăugat și munca administrativă: stabilirea etapelor, a locurilor de pregătire și testare, legă­tura cu Ministerul Educației și cu sponsorii. În plus, trebuie să cunoști psi­hi­cul fiecărui copil.“
„E minunat să fii alături de niște tineri inteligenți, frumoși intelectual și fizic și care speri că într-o zi vor avea un cuvânt de spus în societatea academică sau în cea de zi cu zi. Matematica formează caractere cu gândire logică, cu putere de abstractizare și cu posibilitatea de revenire la practic.“
Anual, cam 40 de copii din țară au țelul și capacitatea de a ajunge olimpici inter­na­ționali. „La competiție nu numai inteli­gența și pregătirea sunt importante, ci și capacitatea de a rezolva în timp limitat: în 4 ore.“
„«Gazeta Matematică» este un brand al României“, spune dl profesor Gologan. „Probabil că ei i se datorează în cea mai mare parte extraordinara recu­noaștere a matematicii românești în lume. Același impact l-au avut «Revista Matematică» din Timișoara și «Recreații Matematice» din Iași. ViitoriOlimpici.ro este o completare în epoca IT a acestora.“

Ioana Tămaș:
„Cu matematica am rezonat“

În vara lui 2012 am fost unul din cei șase mem­bri ai lotului României pentru Olimpiada Inter­na­țională, unde am obținut una dintre medaliile de argint“, își începe istorisirea Ioana Tămaș, din Bucu­rești, în vârstă de 19 ani.
Principalele strategii de pregătire pentru un concurs implică lucratul subiec­telor din anii precedenți, de la concursuri similare, sau chiar probleme concepute special pentru antrenament. „Astfel, pe lângă fișele pregătite de profesori, și problemele găsite pe olimpiade.ro și în «Gazeta Mate­matică» joacă un rol important. Nu în ultimul rând, fiecare concurs are un rol esențial în pregătirea pentru următoarele: m-a ajutat foarte mult par­ticiparea timp de trei ani la concursul
Vii­toriOlimpici.ro.“
Probabil că majoritatea oamenilor îi văd ca pe niște tocilari antisociali care nu ies din casă și care nu fac altceva în afară de școală. „Din fericire, suntem niște adoles­cenți perfect normali, care și-au ales ca prioritate să se dezvolte intelectual. Așa că îmi plac lucrurile care le plac tuturor adolescen­ților: să pierd vre­mea la calculator, să ies cu prietenii, să ascult muzică…“, spune Ioana.
Ce au învățat-o olimpiadele? Să mun­cească pentru ce își propune, să reziste condițiilor de competiție și să reacțio­neze bine atât la reușite, cât și la eșecuri.
„Cel mai greu mi s-a părut să ajung la nivelul colegilor mei când m-am mutat de la școala generală, la care eram cea mai bună la matematică, la liceul unde toată clasa era formată din olimpici. Cât despre ce a fost cel mai frumos… îmi vin în minte zeci de concursuri pline de momente frumoase din care simt că îmi e imposibil să aleg.“
Nu și-a făcut încă planuri pentru viitorul îndepărtat. „Tot ce știu este că în următorii 3 ani voi studia Informatica la Universitatea Southampton (Marea Britanie). Abia aștept să încep facultatea!“

RADU BUMBĂCEA:
„Am lucrat mereu doar din plăcere“

Radu Bumbăcea, de 19 ani, a terminat anul trecut Co­le­­giul Națio­nal „Tudor Vianu“ și studiază Matematica la Universitatea Cambridge. În timpul liceului a obținut 2 medalii de aur și una de argint la Olimpiada Națională de Matematică.
„Când am început să fiu interesat de matematică, nu prea știam nimic de profunzimea ei, pur și simplu îmi plăcea să fac probleme și faptul că reușeam să le rezolv. Ulte­rior, am descoperit lucruri foarte interesante. Este păcat că cei care nu reușesc să se descurce la matematică în fazele incipiente nu ajung să-i cunoască frumusețea.“
Se ocupă serios de matematică de mulți ani. „În gimnaziu am avut norocul de a avea un mentor, pe profesoara Cera­sela Tesleanu. În perioada aceea am lu­crat mai mult sub îndrumarea dumneaei, la un cerc de matematică. Dna Tesleanu a reușit să creeze o atmosferă foarte plăcută și să ne facă să ne gândim cu adevărat la pro­bleme. Poate părea simplu, dar nu este. Să fii cu adevărat absorbit de o problemă și să te gândești la ea ore este foarte greu pentru un elev de gimnaziu. În liceu deja intrasem pe un făgaș bun, așa că totul s-a desfășurat cum speram.“
Ce altceva îi place să facă? „Îmi place foarte mult să citesc (ficțiune, eseuri, filo­zofie, reviste), să văd filme, să fac fotografii.
În jurul olimpiadelor se formează o comunitate, un fel de mini-elită. „Eu am rămas în relații bune cu o parte dintre olimpici și profesori și aștept cu drag să îi revăd. Olimpiadele sunt o ocazie excelentă de networking.“ Radu a avut și perioade mai grele, în care nu avea chef să lucreze, dar a trecut peste ele. „Am lucrat mai mult din plăce­re, nu m-am forțat și nu am exagerat niciodată.“
Planuri de viitor? „Vreau să termin facultatea și masteratul la Cambridge, iar apoi aș vrea să fac un doctorat. În principiu, aș vrea să rămân în lumea academică.“

EXTRA INFO
✽Dl Radu Gologan: președinte al Socie­tă­ții de Științe Matematice din România; cercetă­tor științific la Institutul de Matematică, profesor la Universitatea Politehnică București, colaborator al „Gazetei Matematice“ de peste 40 de ani.
✽Ioana Tămaș: a absolvit în 2012 Liceul Internațional de Informatică, București; câteva rezultate: premiul „Laurențiu Panaitopol“, ce se acor­dă pentru întreaga activitate de olimpic pe parcursul școlii, la Olim­piada Națională de Matematică din 2012; medalia de bronz la Olimpiada Pluridisciplinară Tuymaada 2010.
✽ Radu Bumbăcea: câteva rezultate: în cla­sa a VII-a – punctaj maxim la Balcaniada de Juni­ori; în clasa a IX-a – medalie de argint la Balcaniada de Seniori; medalia de aur la Olim­piada din Yakutia; medalia de aur la Romanian Masters of Mathematics 2010, unde au participat 10 medaliaţi cu aur la ultima ediţie a IMO.

Cătălina Oprea



Comments

comments

Previous:

Periplu la Nămăiești și la Corbii de Piatră

Next:

Cetatea Câlnic – șapte veacuri de istorie

You may also like

Post a new comment