La ce e bună schimbarea și cât de des ar trebui să se întâmple?

08 January of 2013

Credit foto: © Alena Kozlova / Fotolia

Credit foto: © Alena Kozlova / Fotolia

Ce poate fi mai convingător decât acest citat? Nu te schimbi, practic, nu trăiești. Schimbarea este un proces firesc în viețile noastre. Într-o viață de om se pot schimba o mulțime de lucruri: începând de la cum arăți, până la schimbarea serviciului sau dobândirea unei noi specializări, o nouă casă, o nouă iubire, o nouă prietenie, un copil etc. Toate aceste schimbări sunt etape firești în ciclul de viață. Fiecare schimbare aduce totodată noi sarcini de evoluție, noi mecanisme de
adap­tare. Efectul? Să ne ma­tu­­rizăm! Să devenim persoanele ca­re vrem să fim!
Sunt schimbări pe care ni le dorim, ca atunci când vrem să ne schimbăm serviciul cu unul mai bine plătit. Dar sunt schimbări care vin peste noi, ne iau pe nepregătite și avem nevoie de deschidere și inspirație pentru a le vedea utilitatea.  Mai există și schimbări provocate de evo­luția rapidă a timpurilor, când avem nevoie de îmbunătățirea abilităților tehnice sau de cursuri de perfecționare. Indiferent de cine sau ce le-a generat, că sunt bune sau rele, cert este că schimbările produc întotdeauna niște efecte în viețile noastre. Și toate duc spre creșterea și dezvoltarea personală.

Învinge teama de schimbare
Dacă vrei să ajungi departe, este bine să îți stabilești destinația cu grijă. Fie vrei să ai un copil, fie vrei să te lași de anumite obice­iuri proaste, cum ar fi mâncatul exagerat, sau să te lupți cu fumatul. Alteori vrei să schimbi relația toxică în care ești. Vântul schimbării vrei să te ducă la starea de bine și la evolu­ție.
Teama de schimbare există în fiecare. Gândul unei schimbări poate să ne intimideze în așa fel încât, deși vrei să fii stăpânul vieții tale, poți sfârși prin a nu face nimic și mul­țumindu-te cu mai puțin decât meriți. Frica de necunoscut poa­te deter­mina oamenii să rămână în situații în care nu sunt mulțumiți. Pe măsură ce oamenii se gân­desc la schimbare, încep să se autosaboteze: „Dacă nu o să iasă bine? Dacă o să greșesc? Și dacă mă fac de râs?“ Și atunci ne blocăm… Apoi, ne place să trăim în siguranță, orice noutate sau schimbare ne destabilizează. Mulți stau la joburi care nu le mai aduc satisfacții numai pentru că vor avea o pensie sigură. Deși vi­sează să facă altceva, se amă­gesc că aici e cel mai bun loc de muncă posibil. E bine să păstrezi în minte imaginea vieții tale în ansamblu și să îți urmezi calea.

Cum și cât de des?
„Adevărata viață e trăită când au loc mici schimbări zi de zi“, spunea Lev Tolstoi.
Obiș­nuința ne instalează într-o zonă de confort și rutină, care ne poate amorți. Ce putem face? Să apelăm la mici schimbări care ne revitalizează și ne deblochează din inerție, schimbări la îndemâna oricui. Cheia marilor schimbări sunt schimbările mici, dese. Poți face ceva diferit în fiecare zi! Poartă șosete roșii în loc de albe, mergi pe un traseu diferit la serviciu, gătește o mâncare nouă sau încearcă un restaurant diferit.
Pe măsură ce te vei obișnui cu mici schim­bări, ele vor veni una după alta, din ce în ce mai mari și mai benefice pentru tine.
Nu uita de schimbările radicale! Acestea sunt mai rare și cu efecte evidente.
Ești drăguță tot timpul, îți sacrifici timpul personal pentru ceilalți? Spui mereu „da“, indiferent cât de greu îți este? Îndrăznește să fii imperfectă. Poți să lipsești de la întâlnirile obligatorii cu mătușa sau să refuzi invitația în oraș a tipului de care nu-ți place. Tu ce schimbare radicală ești gata să faci în viața ta?

Cum acționezi pentru a provoca schimbarea?
✶ Ține cont de vocea interioară care îți spune „Am nevoie de o schimbare“. Ieși din zona de confort când simți că ai zăbovit prea mult acolo.
✶ Îmbrățișează schimbarea, nu-i opune rezis­tență, pentru că ea este inevitabilă, fie că vine din interior sau din exterior.
✶ Fii curajos și evaluează consecințele schim­bării asupra ta și a celorlalți în mod obiectiv. După aceea, poți lua decizia unei schimbări.
✶ Planifică termenii schimbării cu grijă: când, cum, în cât timp, obstacole, persoanele care te pot ajuta.
✶ Crede în schimbare: imaginează-ți persoana care vrei să devii – mai calmă, mai înțeleaptă, nefumătoare etc. Metoda este utilizată de atleții de elită, care creează imagini vii cu ei atingând obiectivele. Dacă fac asta des, imaginea se întipărește în mintea lor și rezultatele apar.
✶ Schimbarea este un proces, tratează-te cu dragoste și amabilitate, recompensează-ți micile succese zilnice, răsfață-te când simți nevoia. Astfel, vei deveni persoana pe care ți-o dorești.
✶ Amintește-ți că indiferent de rezultat, după o schimbare afli ceva nou despre tine și ceilalți.

Opinia specialistului
De Anul Nou, mii de oameni au dorințe clare, secrete, își pun visuri­le la bătaie și își propun o mulțime de schimbări. Încep cu forță, dar vezi cum în februarie le scade entuziasmul. Pur și simplu rezoluțiile formulate cu atâta determinare s-au evaporat. Aceasta se întâmplă când unii dintre noi încearcă să se lase de fumat, de mâncat excesiv, să fie mai punctuali, mai ordonați etc. James Prochaska spune că eșecul e bun pentru schimbare, așadar cei care reușesc cel mai bine sunt cei care au încercat de mai multe ori înainte și nu au reușit. Perseverența, dorința de a reuși sunt factori decisivi.
Dacă ești pregătită de schimbare, te simți puternică să o faci și ai încredere în tine, vei obține ceea ce îți dorești.
Pentru Noul An vă dorim să aveți parte numai de schimbări în bine!

Oana Pescaru – psiholog și terapeut de familie



Comments

comments

Credit foto: oliveromg, 2012/Shutterstock.com

Previous:

Ce cadouri dăruiți copilului vostru cu diverse ocazii?

Next:

Te simți epuizată? Cine îți “mănâncă“ energia și cum poți să o refaci?

You may also like

Post a new comment