Ce mai faci? E totul ok cu tine?

22 February of 2016

Ordinea exterioară, din jurul tău, ajută la ordinea interioară, cea a gândurilor, toate sunt detaliile care arata daca este sau nu totul in buna ordine cu tine. Te simți copleșită de treburi, de gânduri, de lucruri mărunte? Simți că te îneacă haosul din jur? Bine-ai venit la bord!

Ana se simte copleșită de treburi, de gânduri, de lucruri, de îndatoriri… „Oare sunt singura care simte că se îneacă în toate lucrurile pe care le am de făcut?“, se întreabă ea. „Sunt singura care am senzația că nu-mi ajunge timpul și că aș avea nevoie de o secretară?“
Nicidecum. Suntem mulți cei care avem senzația uneori că ne scapă lucrurile de sub control, că ne înghite haosul gândurilor. De ce? Explicația e simplă. Dezordinea din jurul nostru ne creează stres și se reflectă asupra vieții noastre interioare. Haosul de pe birou și aglomerația din dulap înseamnă stres, chiar și numai la nivel vizual. Logica ne spune că orice căutare a unui lucru aflat undeva într-o dezordine  ne provoacă nervozitate.

La fel se întâmplă și cu interiorul nostru: când este plin până la refuz, când toate lucrurile din cap și din suflet sunt haotice și avem o mulțime de chestiuni nerezolvate, devenim irascibili și ne simțim suprasolicitați. Prin urmare, e cât se poate de clar: se impune curățenia exterioară și interioară.

„Am citit undeva niște sfaturi de experți“, continuă Ana, „care ne sfătuiesc următoarele: dacă nu am sunat pe cineva de mai mult de o jumătate de an, ar trebui să ștergem numărul din telefon. Sau dacă observăm că o prietenie nu ne aduce nimic bun, ar trebui să-i punem punct.

Cărți? Trebuie date după ce le-am citit. Scrisori vechi? Haine demodate? Toate trebuie aruncate. Dar e aberant, nu-mi pot arunca toate amintirile! “
Sigur, nu trebuie aruncat tot ce nu ne mai este util, nici obiectele, nici oamenii. Unele lucruri din viața noastră pot fi păstrate, chiar dacă nu ne aduc niciun câștig în sine: suvenire din va­canțe, o prietenie ceva mai „complicată“, tricoul pe care ți l-a dat el când erați în facultate, poze etc. Și totuși nu trebuie păstrat chiar tot-tot, toate mărunțișurile adunate de-a lungul vremii. Și mai ales nu așa, la întâmplare, claie peste grămadă.

Ia-o cu pași mici, fără a-ți propune să recurgi la acțiuni drastice.

Căci sarcinile mari ne copleșesc și avem tendința de a le amâna la nesfârșit. Iar amânarea sarcinilor nu face decât să producă sentimente de vinovăție și, până la urmă, un blocaj.

E mult mai simplu când în zilele de duminică sau când ai o clipă liberă, să arunci o privire în dulap sau prin casă și să observi ce lucruri mai sunt pe acolo. Ce înseamnă ele pentru tine? Mai ai nevoie de ele? Te simți legată de ele în vreun fel? Vrei cu adevărat să păstrezi toate cele 87 de scoici culese astă-vară de pe plajă? Sau este de ajuns să le alegi pe cele mai frumoase 5 și să arunci restul? Înseamnă ceva pentru tine vederile primite de sărbători? Vei vedea că te poți lipsi, de fapt, de multe lucruri din dulap, de pe etajere și din sertare. Și restul? Ei bine, dacă le aranjezi frumos, vor arăta mai ordonat. Câteva strategii inteligente te ajută să îți găsești echilibrul.

E uluitor la câte lucruri ne gândim, de fapt.

Dar trebuie cu adevărat s-o facem? Nu. Unele nu pot fi ignorate, însă o agendă sau o listă îți eliberează mintea de un efort suplimentar. În felul acesta capul va fi liber pentru alte gânduri. Care, după cum știm, nu sunt neapărat vesele. Este timpul ca și acestea să fie triate. Dacă te gândești constant la o poveste veche, la cum ai fost rănită, la o iubire distrusă, la o situație jenantă, ar trebui în sfârșit să ierți și să treci peste. Exercițiile din chenarul de sus ți-ar putea fi utile.

Cel mai bun sfat pentru a găsi pacea interioară vine de la Shantideva, un maestru budist, care spunea: „De ce să-ți faci griji pentru ceva care are o rezolvare? Iar dacă tot nu o poți rezolva, de ce să-ți mai faci griji?“ Este bine ca din când în când să-ți dai seama din ce categorie fac parte lucrurile care te preocupă.

Exerciții pentru a scăpa de gândurile inutile

Se spune că omul este un animal al obișnuințelor, iar psihologii știu și de ce: ceea ce știm ne dă siguranță, chiar și atunci când nu este așa.

Cum nu ne vine ușor, în mod natural, să dăm drumul grijilor și gândurilor obsesive, ar trebui să facem ceva pentru asta:

Semnale clare Deseori ne spunem nouă însene că nu mai vrem să ne gândim la ceva anume. Dar subconș­ti­entul nostru nu înțelege cuvântul „nu“. El are nevoie de un semn mai clar. Iată un ritual bun: gândește-te intens la „gu­­no­­iul psihic“, la ceea ce te chinuie, și scrie totul pe o foaie de hârtie. Spune că vrei să te eliberezi de acel lucru, să îi dai drumul. Când simți că ești pregătită, mototolește hârtia.

Dacă îți place focul, aruncă hârtia pe foc. Cine simte o legătură mai mare cu pământul o poate și îngropa. Desparte-te din interior de ceea ce nu mai ai nevoie.

Dă o petrecere de despărțire. Ce-i de sărbătorit? Faptul că în viitor nu trebuie să te mai gândești la grija ta. Sărbătorești începutul unei faze noi. Invită la tine câteva prietene. Acesta este un semnal pentru eul tău interior. Dacă te simți în stare, povestește și care este ocazia petrecerii. Dacă nu, bea un pahar de vin cu fetele și dă drumul grijilor.

Dincolo de orizont Și acest ritual presupune să te scufunzi încă o dată (pentru ultima oară) în durerea ta. Simte ce te apasă și caută o imagine potrivită pentru asta.

Poate problema ta arată ca o poză cu un vampir. Sau ca o bilă din plastilină. Dă formă fantasmei tale și pune-o într-o barcuță. Ridică ancora și eliberează-te de problemă. Dă drumul bărcii să plutească lent pe apă (mare, râu). Se duce din ce în ce mai departe… devine din ce în ce mai mică și… simți cum spațiul liber dintre tine și barcă devine mai mare, până când barca dispare dincolo de orizont.

Citeste si:

 

 

Articol exclusiv online
Text: echipa Ioana
Sursa foto: pixabay.com/

Comments

comments

Previous:

Introvertit sau extrovertit?

Next:

Nu te lasa manipulata emotional!

You may also like

Post a new comment