A ierta sau a nu ierta? Aceasta este intrebarea!

19 December of 2012

Religia ne îndeamnă să iertăm, indiferent de răul care ni s-a făcut. Mulți psihoterapeuți consideră că iertarea este absolut necesară pentru vindecarea emoțională și progresul personal. Dacă ne gândim la încărcătura emo­țională generată de cei care ne-au făcut rău, ne-au rănit cu voie sau fără, ne putem imagina că nu e bine să păstrezi ranchiună pe termen lung – la ce ajută?

Ce să ierți?
Iertarea se plimbă pe un registru destul de larg, poate să înceapă cu iertarea vecinului pentru că ți-a lovit mașina în parcare, să continue cu iertarea colegului pentru că te-a sabotat la serviciu, poate să meargă până la iertarea părinților pentru că te-au lăsat la bunici până la școală. De iertare este vorba și când ai aflat de aventura soțului. Să îl ierți sau nu pentru că te-a trădat? Sunt între­bări și decizii greu de luat. Cu cât rana e mai mare și efectul resimțit este mai devastator, cu atât iertarea devine mai dificilă.
Iertarea este o alegere, fiecare dintre noi are limitele lui. Ne plac po­veș­­tile care ne învață despre ier­tare, dar când suntem puși în fața faptului, nu mai suntem așa de siguri că vrem să iertăm. Simțim încă furia și durerea. E normal până la un punct, apoi vine și dorința de a merge mai departe.

De ce este bine să ierți?
Studiile arată că două din cheile longevității și sănătății psihice sunt sănătatea și dezvoltarea sentimentelor de recunoștință, precum și eliberarea de evenimentele dureroase trecute. Ușor de zis, mai greu de făcut.

Vrei să trăiești o viață lungă, fericită? Atunci, psihologii spun că a venit momentul să ierți. Binele îl faci pentru tine în primul rând. Persoana pe care vrei să o ierți poate nu merită acest lucru, nu merită să ștergi cu buretele durerea și tristețea pe care ți le-a provocat, dar TU meriți să te eliberezi de toa­te aceste trăiri dureroase. Ann Landers spune că „Ura este ca un acid, strică totul în calea lui, atât vasul în care este ținut, cât și  cel în care îl vei vărsa“. Psihologia iertării este promovată pentru a te vindeca pe tine!

Despre pașii iertării
Ned Hallowell spune că iertarea nu presupune să întorci celălalt obraz sau să fugi de problema care te apasă. Nu înseamnă să tolerezi comportamentul celui care te-a jignit, rănit, sau să îl scuzi. De aceea ai nevoie de mai multe etape pentru a ajunge la iertare:
Conștientizează ce s-a întâmplat – vor­beș­te cu cineva apropiat, deschide-ți inima, spune ce simți – durere, tristețe, mânie. Nu te retrage, nu te izola. După ce te răcorești nițel, reflectează și pune în acțiune rațiu­nea. Merită să rămâi agățat de sentimentele negative, să te încarci de resentimente și dorințe de răzbunare?
Mergi mai departe – poate fi greu, dar du­pă ce ai parcurs cele două etape, te poți debloca. Folosește rugăciunea și medi­tația. Fă un bilanț al lucrurilor bune din viața ta și gân­dește-te la cei dragi, la viitorul tău.
Cum rămâne cu furia? Din când în când, aceasta va apărea din nou. Poți să scrii undeva toate sentimentele pe care le ai față de persoana respectivă. Reia de la pasul 1 și gândește-te că timpul te ajută. Cum ai reușit prima oară, vei reuși și acum.

Cum să te eliberezi de resentimente și să ierți?

Cea mai bună răzbunare împotriva dușmanilor este să ai succes . Ai în preaj­ma ta oameni care vor să te des­fiin­țeze? Arată-le lor și celor din jurul tău care te sabotează că obstacolele ridicate de ei nu sunt suficiente pentru a te destabiliza.
Cea mai bună răzbunare pe cineva este să transformi răul în ceva bun  Gândește-te la dușmanii tăi ca la persoane care te-au ajutat să crești.

Chiar dacă ni se întâmplă și lucruri neplăcute, cel mai bun lucru pe care-l poți face este să te întărești în fața dificul­tăților vieții, nu să te lași distrus. Învață ce este de învățat și treci mai departe, încercând să devii o persoană mai bună, mai puternică.

Fii blând cu tine și nu te lăsa copleșit de durere  Dacă te gândești numai la rana produsă și te adâncești în asta, vei face greșeli. A venit momentul să te orientezi spre altă direcție. Iartă-te pe tine, fii drăguț cu tine însuți. Durerea emoțională extremă poate duce la suferințe fizice. Nu lăsa durerea să te copleșească.

Oprește-te să spui povestea la nes­fârșit De câte ori ai spus săptămâna asta povestea despre cât de rău te-a enervat și cât rău ți-a făcut cumnata, soacra sau tata? De câte ori pe zi te gândești la asta? Negativismul și plân­­gerea continuă duc la o stare de deprimare fizică, emoțională, epuizantă.

Iertarea nu presupune acceptarea comportamentului greșit  Dacă relația cu persoana care ți-a greșit continuă după ce și-a cerut scuze, ai dreptul să păstrezi prudența. Dacă scuzele sunt urmate de același comportament care te rănește, ai dreptul să păstrezi distanța, să rupi relația. Mergi mai departe, ieși din rolul de victimă și progresează!

Oana Pescaru- psiholog și terapeut de familie

Comments

comments

Credit foto: Lana K, 2012/Shutterstock.com

Previous:

Cum să crești copii independenți

Credit foto: oliveromg, 2012/Shutterstock.com

Next:

Ce cadouri dăruiți copilului vostru cu diverse ocazii?

You may also like

Post a new comment