Peștele de Alaska: aliment-supliment pentru creșterea imunității

09 April of 2020

Indiferent de tipul de amenințare cu care se confruntă organismul nostru, este bine să nu uităm că imunitatea joacă un rol cheie. Cu alte cuvinte, atunci când vorbim de imunitate nu avem în vedere doar protecția împotriva gripelor și răcelilor. Sistemul imunitar are un job full time de apărare a corpului nostru împotriva factorilor ce vin din exterior și chiar din interior – recurențelor infecțiilor urinare, virusurilor herpetice, candidozei. Care sunt motivele pentru care peștele sălbatic de Alaska este un remediu natural eficient pentru creșterea imunității?

Vă invităm să aflăm împreună cum ne ajută supa de somon sălbatic, ghimbir și ardei iute – rețeta semnată Ovidiu Tărbuc, câștigătorul concursului #AlaskaGăteșteRomânește 2019 – în întărirea sistemului imunitar, creșterea puterii de a lupta cu gripele și răcelile, scăderea inflamației, refacerea florei intestinale și diminuarea intensității simptomelor.

Vitamina D – excelentă susținere pentru imunitate

Peștele și fructele de mare sălbatice sunt o excelentă sursă naturală de Vitamina D, vitamină hormon pe care foarte rar o putem asimila din alimente. Datorită ciclului de viață natural, în apele pure și sălbatice, multe dintre speciile de fructe de mare de Alaska, dar și somonul de Alaska, oferă chiar necesarul zilnic de vitamina D, într-o singură porție.

Astfel, 85 g de somon Sockeye conțin 14,2 mcg de vitamina D, în timp ce somonul roz are 11 mcg pe aceeași cantitate, în contextul în care doza zilnică recomandată de vitamina D, pentru o persoană între 19 și 70 de ani, este de 15 mcg (chiar și pentru persoanele însărcinate sau care alăptează). Consumul acestui tip de carne devine cu atât mai important în perioadele pe care le petrecem mai mult în casă, când secreția de vitamina D cu ajutorul soarelui este practic imposibilă.

Omega 3 – Reglează flora intestinală și sprijină imunitatea

Din ce în ce mai multe studii ne arată că imunitatea începe în intestin, aflându-se în strânsă legătură cu echilibrul florei intestinale. Datorită conținutului mare de Omega 3, consumul regulat de somon sălbatic de Alaska, și de pește de Alaska în general, ajută la creșterea diversității și abundenței bacteriilor bune de la nivelul florei intestinale. De asemenea, participă la diminuarea gradului de inflamație, mai ales în cazul persoanelor care suferă de Sindromul Intestinului Permeabil și Sindromul Intestinului Iritabil.

Un astfel de remediu natural vine și ca un ușor pansament gastric, mai ales că remediile clasice folosite în gripe și răceli – de la antiinflamatoare, la antiseptice și chiar antiobiotice (în caz de complicații) – pot provoca dezechilibre destul de neplăcute la nivelul mucoasei gastrice, mergând până la disbioză. Nu mai este o surpriză că procentele în ceea ce privește doza zilnică recomandată de Omega 3 avantajează extrem de mult consumul de somon sălbatic de Alaska. De exemplu, o porție de 200g de somon Sockeye oferă lejer necesarul zilnic de Omega 3 pentru un adult de peste 18 ani, femeie sau bărbat.

Seleniul – doza zilnică recomandată într-o masă gustoasă

Secretul unei bune sănătăți nu stă în obținerea unui sistem hiper-reactiv, dar nici în încurajarea unor demersuri care să îl slăbească. Echilibrul este din nou cheia. Iar seleniul este una dintre componentele care ajută la reglarea sistemului imunitar. Deficiențele de seleniu au fost găsite, în anumite studii, ca fiind cauza mutațiilor virale. Reglarea necesarului de seleniu s-a observat că îmbunătățește răspunsul imun în cazul infecțiilor de ordin respirator.

Seleniul are rol atât în prevenția, cât și în grăbirea vindecării în gripă și răceală. Deși este mai cunoscut publicului larg pentru păstrarea funcționării normale a glandei tiroide, seleniul are puternice recomandări în susținerea sistemului imunitar. Doza zilnică recomandată de seleniu este 55 mcg pentru adolescenţi şi adulţi, 60 mcg pentru femeile însărcinate şi 70 mcg în perioada de alăptare. Acestea fiind spuse, este bine de știut că somonul de tip Keta conține 40mcg pe 85g, iar somonul Sockeye și cel roz au 30 mcg, pe aceeași cantitate. Acest lucru ar însemna că o porție de mâncare pe bază de pește de Alaska acoperă cu ușurință acest necesar zilnic.

Dincolo de seleniu, omega 3 și vitamina D, peștele sălbatic de Alaska conține fier, potasiu și vitamina B12. Aceasta din urmă este necesară pentru buna funcționare a creierului, sistemului nervos și a celulelor albe de la nivel sângelui – esențiale pentru buna funcționare a sistemului imunitar.

Ghimbir, usturoi și ardei iute – simptome ameliorate cât ai zice… pește

În mod natural, ghimbirul ajută la reducerea inflamaţiei căilor respiratorii, deschiderea sinusurilor și eliminarea mai ușoară a mucusului în exces din timpul gripelor și răcelilor. Tot ghimbirul, dar și ardeiul iute, au rol în diminuarea durerilor de gât ce însoțesc de multe ori gripele și răcelile. Usturoiul este un bun antibiotic natural, ajută la eliminarea mucozităților în exces și la diminuarea durerilor de gât. Ghimbirul conține crom, magneziu și zinc, ceea ce ajută la îmbunătățirea circulației, la reducerea intensității febrei, a frisoanelor și a transpirației excesive. Tot ghimbirul are rol antivărsături, unul dintre simptomele care însoțesc uneori gripele și răcelile.

Important: Principalele tipuri de pește sălbatic de Alaska disponibile pe piața din România sunt somonul Keta, Sockeye și somonul roz, dar și Alaska Pollock și codul negru. Fiind găsite în magazine, atât sub formă congelată, cât și afumată (în cazul somonului) aceste produse pot fi ușor depozitate și păstrate. Devin astfel o idee eficientă și sănătoasă pentru provizii pe termen lung. Pentru a fi siguri că mergeți pe alegerea pură și sănătoasă, tot ce trebuie să faceți este ca, independent de producător, să căutați pe eticheta produsului specificația FAO 67 (la zonă de captură) sau formularea somon de Alaska. De asemenea, Alaska fiind parte a SUA, proveniența produsului înscrisă pe etichetă poate fi atât Alaska, cât și SUA.

Supa de somon sălbatic de Alaska, pentru imunitate de fier, by Ovidiu Tărbuc

Ingrediente:

  • Ghimbir 150g
  • Somon sălbatic de Alaska 320g
  • Lapte de cocos 150g
  • Nori 40g
  • Usturoi 40g
  • Ciuperci 150g
  • Ceapă verde, 1 legătură
  • Susan negru 50g
  • Morcov 100g
  • Sare 10g
  • Ardei iute roșu 30g
  • Baza de peste (opțional) 40g
  • Ulei măsline 50ml
  • Vin alb sec 50ml

Mod de preparare:

Ghimbirul și usturoiul se rad, se pun la călit într-o cratiță de supă, în puțin ulei de măsline. Se adaugă morcovul și se pune puțină apă pentru a ajuta la fierberea acestuia. Peste această compoziție se adaugă laptele de cocos și sarea, se blendează adăugându-se apă, după caz, pentru a obține consistența dorită. Putem adăuga baza de pește, opțional.

Într-o tigaie, punem bucățile de somon de Alaska, condimentate cu sare și piper, în puțin ulei de măsline. După ce acestea ce s-au gătit și carnea a devenit opacă, stingem cu vinul sec și adăugăm compoziția la supa blendată. Menținând la foc mic, adăugăm ciupercile tăiate felii, ceapa verde, ardeiul iute și algele nori tăiate fâșii cu un foarfece. Se adaugă sare, după gust.

Poftă bună!

 

Surse:

  1. https://www.alaskaseafood.org/health-nutrition/
  2. https://ods.od.nih.gov/factsheets/VitaminD-HealthProfessional/
  3. https://ods.od.nih.gov/factsheets/Selenium-HealthProfessional/
  4. https://ods.od.nih.gov/factsheets/Omega3FattyAcids-HealthProfessional/

 

Sursă foto: Alaska Seafood Marketing Institute

Comments

comments

leurda

Previous:

Leurda, minunea primăverii și o rețetă simplă și bună

vitamina c

Next:

7 semne ale deficienței de vitamina C în corpul tău

You may also like

Post a new comment