Obsesia 
de a mânca sănătos

02 June of 2017

Obsesia 
de a mânca sănătos – Bio, organic, eco, cât mai natural, fără grăsimi, zahăr ori sare. Suntem tentate să punem în practică tot ce e nou în materie de diete. Dar cât de bun este oare excesul, chiar și în direcția sănătății?

Beau cafeaua fără zahăr“, „îmi pare rău, nu pot gusta sărmăluțele, sunt prea grase“, „o felie de pâine neagră este suficientă“, „nu, nu beau niciodată băuturi răcoritoare, conțin prea mult zahăr“, „eu comand doar o salată la prânz, îmi este suficientă“, „nu amestec niciodată carnea cu cartofii la masă“, „gătesc aproape complet fără ulei, iar dacă totuși am nevoie, cumpăr doar ulei de măsline“. Toate am auzit sau am rostit măcar câteva din aceste fraze pe parcursul vieții. De ce? Pentru că alimentația sănătoasă este mai mult decât o simplă tendință în modă. 
Ea este sau ar trebui să devină un bun obicei al majorității oamenilor. Se întâmplă uneori ca stilul de viață sănătos să fie împins la extrem și să devină propria lui caricatură.

Adaptarea la nevoie Ca regulă de bază, alimentația sănătoasă înseamnă adaptarea cantității și calității hranei la nevoile și specificul activităților individuale.

Un regim sănătos pentru un muncitor pe un șantier de construcții cu siguranță că este diferit de al unei balerine. De asemenea, în adolescență, fetele au nevoie de alt tip de alimentație decât doamnele trecute de 40 de ani. Fiecare vârstă și, mai ales, fiecare profesie au caracteristici proprii care trebuie luate în considerare atunci când te hotărăști să mănânci sănătos.

Mai mult, alimentația trebuie să fie în acord cu necesitățile și solicitările fiecărei persoane în parte. Adolescentele și tinerele au nevoie, mai ales dacă practică sport, de mai multe proteine și fibre.

Fructele și legumele consumate, în stare proaspătă sau ușor procesate termic nu trebuie să lipsească din regimul alimentar al tuturor oamenilor, dar alegerea lor depinde foarte mult nu atât de preferințele individuale cât de compatibilitățile fizico-chimice 
ale fiecărui om. 
Sigur că este nesănătos să consumi în exces grăsimi, zahăr și sare, dar eliminarea completă a unor alimente poate provoca grave carențe în organism.

La tinerețe, aceste lipsuri pot fi compensate ușor și sunt deseori trecute cu vederea, dar pe termen lung lipsa totală a grăsimilor, de exemplu, poate dezechilibra organismul.

Anorexia, o problemă gravă

Alimentația sănătoasă este strâns legată de dorința femeilor de a avea o siluetă frumosă. Multe fete și femei se înfometează literalmente pentru a ajunge la greutatea considată ideală. 
Uneori, anorexia face tandem cu bulimia, astfel că femeile afectate de această tulburare trec prin episoade în care mănâncă foarte mult, urmate de perioade în care vomează tot ce mănâncă.

Desigur că în acest caz nu mai este vorba despre alimentație sănătoasă, ci despre una dintre extremele la care duce obsesia pentru hrănire corectă și, mai ales, 
pentru suplețe.

Echilibru în toate

Cum spuneam mai sus, alimentația sănătoasă nu trebuie să se transforme în obsesie. Chiar dacă ai renunțat la majoritatea grăsimilor animale, poți ca măcar de sărbători sau la unele mese în familie să guști sărmăluțele gazdei. Este un gest de politețe și chiar de normalitate. 
O sărmăluță cu carne de porc sau o porție de cartofi prăjiți cu șnițel nu va ruina într-o clipă tot regimul tău. De altfel, s-a observat că femeile habotnice în privința hranei își pierd cu timpul simțul umorului și sunt mai nervoase și mai frustrate decât cele care-și permit din când în când escapade culinare.

Nu te transforma într-o persoană care numără tot timpul caloriile și elimină din meniu orice grăsime, toate dulciurile și sărățelele! 
În fond, viața e deseori prea scurtă și prea grea ca să nu ne permitem din când în când ceva „dulce“, în toate sensurile.

Sigur că o alimentație sănătoasă stă la baza unei vieți lungi, frumoase și robuste, însă acest mod de viață presupune ca uneori să riscăm, să ne îngăduim mici excese, să savurăm toate bunătățile pe care le întâlnim în cale. 
De altfel, cheia unui regim alimentar sănătos nu constă în eliminarea anumitor ingrediente, ci în păstrarea cumpătării.

Moderația în toate poate fi deviza alimentației sănătoase. Mai mult, ea trebuie să țină seama de necesitățile fiecărei persoane în parte. 
Dacă luăm în considerare aceste lucruri, orice este permis.

Citeste si:

Articol exclusiv online
Text: echipa Ioana
Sursa foto: pixabay.com/

Comments

comments

Previous:

Mananca inteligent ca sa te bronzezi frumos

Next:

10 obiceiuri nesănătoase

You may also like

Post a new comment