Totul despre seminte. Ce este foarte important de stiut si ce beneficii iti aduc

11 April of 2019

Totul despre seminte – Fructele oleaginoase și semințele sunt esențiale într-o alimentație echilibrată și, datorită aportului de grăsimi bune, proteine și substanțe nutritive, joacă un rol important în susținerea stării de sănătate.

Au devenit foarte populare în ultimul timp pe continentele european și american datorită mediatizării intense a beneficiilor acestora. Noi, românii, avem o tradiție în a le savura nu doar la meciurile de fotbal, ci și ca snack între mese sau când avem chef să ronțăim ceva. În Asia sau Africa ele sunt apreciate de secole și au fost folosite în multe tratamente naturiste ca leac pentru diverse boli.

Nu e de mirare, căci sunt, de fapt, esența vieții, din 
fiecare mică boabă sau sămânță 
crescând o plantă. Pentru efecte 
sporite, este recomandat să mănânci semințele crude, nu prăjite, mai ales că, în urma tratării termice, acestea nu își pierd doar calitățile, ci produc o substanță toxică pentru organism.

Consumul trebuie să fie moderat și este de preferat să consulți medicul înainte, pentru că anumite categorii de persoane, de obicei cele alergice, cu boli intestinale, litiază biliară, diabet, HTA, obezitate sau care suferă de retenție de apă, nu se vor putea bucura de gustoasele semințe sau oleaginoase.

Unii specialiști consideră că semințele încolțite sunt mai ușor de digerat de organism deoarece sub­stanțele din componența lor nu mai sunt atât de concentrate, dar toți recomandă să le păstrezi la frigider ,mai ales dacă au fost decojite. Din ele poți face pulberi, tincturi, decocturi, uleiuri, infuzii sau le poți combina cu 
diverse alte alimente.

Minighid de beneficii

Semințele reprezintă un nucleu în care sunt concentrate tot ce are mai bun o plantă, prin ele se asigură 
perpetuarea speciei. Conțin energii uriașe cu potențial de susținere a sănătății omului. De aceea, profită de ele, include-le zilnic în regimul tău alimentar și lasă vitaminele, mineralele, proteinele, uleiurile esențiale și 
enzimele în stare latentă să te ajute.

Dovleac

Delicioasele semințele conțin curcubitacin, o substanță care protejează prostata. Japonezii le consideră foarte hrănitoare deoarece în compoziția lor intră grăsimi, vitamine, microelemente, printre care și zinc, un mineral deficitar la mulți oameni, care stabilizează nivelul zahărului din sânge, reglează metabolismul, previne osteoporoza și stimulează sistemul imunitar. Semințele sunt recomandate persoanelor cu afecțiuni hepatice, cardiovasculare, femeilor însărcinate și copiilor.

Porumb

Chiar dacă preferăm floricelele, ele nu sunt foarte sănătoase. În schimb, o cană cu boabe de porumb dulce asigură 10% din necesarul zilnic de carbohidrați și 17% din porția de fibre. Bogate în proteine, sodiu, grăsimi esențiale omega 3 și acizi grași omega 6, boabele galbene sunt asimilate imediat de organism, fără a avea o cantitate mare de amidon. De asemenea, cereala are multe vitamine E, K, B6 și riboflavină. Originar din America Centrală, porumbul tonifică splina, pancreasul și stomacul, având proprietăți diuretice și antidispeptice.

Floarea-soarelui

Cu un gust inconfundabil, sămânța conține unele dintre cele mai sănătoase substanțe nutritive. Este bogată în vitamina E, un adjuvant în prevenția bolilor de inimă, care are capacitatea de a reduce colesterolul și trigliceridele. Plină de antioxidanți, grăsimi nesaturate, fier, magneziu, fosfor și cupru, protejează celulele de efectele radicalilor liberi. În plus, ajută la funcționarea glandei 
tiroide, reglează glicemia și face pielea să radieze de frumusețe și prospețime.

Mac

Semințele au creat o adevărată controversă acum câțiva ani, când o autoritate europeană avertiza asupra efectelor opiului, deși experții de pe continent au recunoscut că au fost raportate extrem de puține cazuri după consum. Somnolența este una dintre probleme deoarece macul conține morfină. Oricum, prin procesare termică, se distrug substanțele opioide. Macul e bogat îndeosebi în mangan și calciu. Din semnințe se poate face o pastă în amestec cu lapte și zeamă de lămâie, benefică pentru tratarea 
arsurilor superficiale ale pielii, calmând durerea și iritația. În Austria și Ungaria, semințele sunt foarte apreciate, fiind folosite în prepararea diverselor mâncăruri tradiționale și a celebrului ștrudel.

Schinduf

Nu este cultivat tradițional la noi în țară, dar este întâlnit în județele 
Constanța și Brăila, adică în zone călduroase. Semințele se pot 
cumpăra de la magazinele de profil și se folosesc sub formă de pulbere. Grijă însă: râșnirea se face cu foarte puțin timp înainte de 
folosire, ca proprietățile semințelor să se păstreze. Printre acestea se numără: creșterea apetitului și a secreției de suc 
gastric, scă­derea colesterolului 
și echilibrarea glicemiei.

In

Consumate înainte de masă, diminuează senzația de foame, de aceea fac parte din multe diete. Cu toate acestea, doctorii recomandă precauții din cauza efectului laxativ pe care îl au. Semințele de in scad colesterolul, subțiază sângele, pot reduce tensiunea arterială și conțin acizi grași care împiedică pierderea masei osoase.

Chia

Se bucură de o popularitate incredibilă datorită calităților ei. Semințele de chia conțin de cinci ori mai mult calciu decât laptele, de trei ori mai mulți anti­oxidanți decât fructele de pădure și de două ori mai mult potasiu decât bananele. Am zice că sunt semințe-minune. Ajută la tonificarea musculară, țin de foame, reduc intensitatea unor dureri, spre exemplu articulare, și au capacitatea de a absorbi substanțele toxice din organism, prevenind astfel afecțiunile aparatului digestiv. Te poți bucura de chia în combinații cu alte cereale, la 
micul dejun, în mâncarea gătită sau presărate în salată.

Pin

Deși pot produce o tulburare a gustului care dureză chiar și câteva zile, semințele de pin sunt benefice organismului datorită multitudinii de substanțe nutritive pe care le conțin. 
Acizii grași omega 3 și omega 6 protejează inima, iar vitamina E are un efect antioxidant. Betacarotenul are grijă de ochii tăi și, în combinație cu luteina, previne anumite afecțiuni oculare, cum ar fi cataracta. Semințele sunt un remediu 
excelent pentru anemie datorită cantității mari de fier, iar vitamina C ajută la creșterea rezistenței organismului în fața bolilor.

Susan

Conținutul mare de ulei (peste 65%) face din semințele de susan un tratament antianemic și 
laxativ. În vremea romanilor, susanul era folosit pe post de leac în boli respiratorii, infecții urinare sau maladii legate de sistemul digestiv. Vitaminele B, D, E, F și proteinele ajută la buna funcționare a organismului. În plus, sunt benefice pentru păstrarea tinereții și fermității pielii. 
Atenție! Susanul poate provoca alergii, așa că se recomandă consumul lui cu prudență.

Rodie

Deși mulți păstrează doar sucul rodiei, semințele se dovedesc a fi o sursă foarte bună de vitamine, minerale și fibre. Ele întăresc sistemul imunitar, previn apariția bolilor cardiovasculare sau diabetului și revitalizează pielea. De altfel, 
uleiul extras din semințele de 
rodie e folosit în industria cosmetică la 
producerea multor 
creme care redau elasticitatea tenului, având un efect 
antiinflamator.

Caisă

Miejii, savurați îndeosebi de copii, 
sunt bogați în substanțe ce ajută în tratarea unor probleme respiratorii ca astmul, bronșita, tusea etc. În plus, sâmburele de caisă este bun pentru memorie datorită 
fosforului. Cu toate acestea, doza maximă pe zi nu trebuie să depășească 6-8 sâmburi, pentru că 
devin extrem de toxici pentru organism.

Struguri

Semințele de struguri negri sau roșii, căci numai despre ele e vorba, sunt benefice organismului. Ele nu se consumă ca atare întrucât nu pot fi digerate de organism. De aceea, se usucă și se râșnesc până se obține o pulbere, care va fi păstrată în 
recipiente închise ermetic. Bogate în vitamine, calciu, magneziu, fier, fosfor, potasiu, siliciu, zinc, cupru, iod, fluor, seleniu, fibre, ulei, enzime, aminoacizi, antioxidanți și acid citric, acestea reglează colesterolul, încetinesc procesul de îmbătrânire, rezolvă problema retenției de apă, cresc rezistența sistemului imunitar și ajută în afecțiuni gastrice. Extractul se semințe de struguri poate împiedica coagularea sângelui și nu se administrează copiilor.

Muștar

Reducând carențele de vitamine și minerale din organism, boabele de muștar se pot consuma ca atare sau pisate. 
Datorită triptofanului, o substanță 
precursoare a serotoninei, alină durerile de cap, dar și simptomele 
menopauzei. Ajută digestia prin 
producerea de suc gastric și a secrețiilor biliare. Studii recente au arătat că boabele de muștar galben 
pot preveni apariția bolii Alzheimer.

Castane

Doar anumite castane sunt comestibile și pentru siguranță este bine să le cumperi din supermarket. Sunt suficiente câteva castane pe zi pentru a te bucura de beneficiile lor. În plus, piureul de castane este singurul aliment care după prelucrare termică își păstrează aproape integral calitățile inițiale. Castanele sunt pline de vitamine și minerale care revitalizează organismul, susțin efortul intelectual și întăresc pereții vaselor capilare fragile. În plus, din castane se obțin diverse decocturi sau cataplasme care se folosesc extern, în general pentru vindecarea rănilor.

Coriandru

Un condiment folosit în multe bucătării din lume, semințele de coriandru sunt antidepresive, antimicrobiene și antiinflamatoare. Boabele conțin 
vitamine (A, complexul B și C), minerale (potasiu, fosfor, calciu, cupru, zinc, 
magneziu), fibre și acizi (oleic, ascorbic, palmitic etc.), ajutând la scăderea 
glicemiei și a tensiunii arteriale, reglează nivelul colesterolului și ajută în tratarea bolilor digestive. Ba, mai mult, semințele reduc durerea și disconfortul resimțit în urma infecțiilor urinare. De altfel, tot ele atenuează simptomele menstruale și reglează ciclul.

  • Știai? Pentru marea majoritate a semințelor, ai nevoie de doar două 
linguri pe zi pentru a-ți asigura porția nutritivă și de sănătate. 
Evident, există și excepții când 
cantitatea poate fi mai mică din cauza efectelor neplăcute ce pot apărea.
  • Cu toate acestea, semințele nu pot înlocui niciodată un regim alimentar echilibrat, bogat în fructe, legume și carne. 
Înainte de a te bucura de avantajele oferite de ele, consultă doctorul de 
familie sau medicul specialist.
  • Sănătate de la noi. Deși nimeni nu poate nega beneficiile micilor 
boabe, este important ca oamenii 
să consume în general semințe pe care le găsesc în aria lor geografică.

Citeste si:

Articol exclusiv online
Text: Ada Oprea
Sursa foto: pixabay.com/

Comments

comments

Previous:

Dieta morfologica. Ce este si care sunt detaliile acestei diete

Next:

Mit si adevar despre hrana sanatoasa. Revolutia alimentara, varianta buna

You may also like

Post a new comment