Sarea-n bucate

12 July of 2016

Este indispensabilă, dar dacă o consumăm în exces devine periculoasă pentru sănătate

Este binecunoscut deja faptul că excesul de sare poate dăuna sănătății. Și, din păcate, în zilele noastre, cei mai mulți dintre noi au tendința să consume o cantitate prea mare din acest popular condiment. La fel de adevărat, însă, este că nu putem trăi fără sodiu, care este esențial dezvoltării normale a corpului și fără de care celulele nu ar putea funcționa.

• Nici prea mult, nici prea puțin

Sarea dă gust mâncării, dar nu trebuie să abuzăm / Foto: Photoland/Photononstop

O linguriță rasă de sare (care este, de fapt, clorură de sodiu) conține aproximativ 2400 mg de sodiu, adică o cantitate suficientă pentru a acoperi nevoile zilnice ale unei persoane sănătoase.

Persoanele active, care practică un sport sau depun efort fizic intens, precum și cele care transpiră mult au nevoie de un pic mai mult sodiu, pentru că o parte din acest element se elimină prin sudoare. Pe de altă parte, însă, puțini știu că numeroase alimente (carne, fructe, legume, ouă, produsele lactate) conțin în mod natural o cantitate suficientă de sare, așa încât, pentru a ne asigura necesarul zilnic de sodiu, nu ar mai fi nevoie să adăugăm sare în mâncărurile preparate acasă. Din nefericire, mulți dintre noi consumă o cantitate de sare două – trei ori mai mare decât ar fi necesar.

• Riscuri

La ce afecțiuni ne expunem consumând sare în exces? Hipertensiune arterială, risc de infarct de miocard și de accident cerebral vascular, osteoporoză (consumul mare de sodiu antrenează pierderi importante de calciu din organism), calculi renali, obezitate.

Sigur, ideal ar fi să nu depășim necesarul zilnic de 3 – 5 g de sare, dar este evident că nu vom putea face acest lucru dintr-odată, pentru că alimentele ni s-ar părea lipsite de gust. Totuși, dacă vom începe să adăugăm tot mai puțină sare în mâncare, treptat, ne vom obișnui să consumăm alimentele mai puțin sărate.

Citiți cu atenție etichetele preparatelor alimentare cumpărate. Toate ingredientele indicate prin cuvinte precum „sare“, „sodiu“ sau „bicarbonat de sodiu“ trădează că în acel produs a fost adăugat sodiu. Evitați preparatele care conțin multă sare: mezeluri, afumături, saramuri, conserve, preparate fast-food etc. Când gătiți, puteți înlocui sarea cu diverse condimente și mirodenii (mărar, pătrunjel, cimbru, piper etc.) sau chiar cu alge comestibile.

Rețineți că 1 gram de sare este compus din 400 mg sodiu și 600 mg clorură.

Câtă sare conțin alimentele

 o cească de lapte cu 1% grăsime – 130 mg;

 o felie de pâine din grâu integral – 150 mg;

 o lingură de parmezan – 100 mg;

 o linguriță de margarină – 30 mg;

 125 g ton din conservă – 270 mg;

 o jumătate de bol de müsli – 300 mg;

 50 g de jambon – 1000 mg;

 30 g de camembert – 600 mg.

Citeste si: Fructe si legume care sustin detoxifierea naturala

Articol exclusiv online

Autor: Angela Câlțan



Comments

comments

Previous:

3 sfaturi cu adevărat utile pentru o alimentație sănătoasă, dar și gustoasă

Next:

Ce trebuie să mănânce vegetarienii pentru a preveni carenţa de fier

You may also like

Post a new comment