Mit si adevar despre hrana sanatoasa. Revolutia alimentara, varianta buna

11 April of 2019

Cand bunica mea era in floarea varstei nu era nici o problema sa mananci oua sau prea multa ciocolata (bunica o facea in casa), de ce pateul de ficat, cu unt, facut in casa, era nelipsit de la masa de dimineata, de ce nu tinea nimeni cont de cata paine manca, de ce laptele nu era niciodata dregresat, iar iaurtul trebuia, musai, sa fie gras, de ce nu fugea nimeni de pielea de gaina, ba chiar din contra, era cea mai buna bucatica de pe copanul de pui, de ce grasimea de gaina din supa era de un deget, de ce se manca smantana pe care azi ai putea sa o vinzi pe post de unt si asa mai departe.

Si ma mai intreb ceva. Cum este posibil ca in conditiile astea, bunica sa nu fi fost niciodata grasa, sa nu fi avut probleme de nutritie (diabet, colesterol), sa traiasca vesela, sanatoasa si lucida pana aproape de 90 de ani?

Adevarul este ca unele dintre alimentele “rele” nu sunt chiar atat de daunatoare, iar unele dintre cele “bune”, au si parti pentru care nu merita felicitari.

Mitul 1: Toate fructele sunt bune

Nu exista fructe rele, dar unele fructe sunt mai bune decat altele. Cele mai bune sunt cele cu un continut scazut de zaharoza si bogate in fibre, asa cum sunt grepfrutul, capsunele, zmeura, portocalele, afinele, merele. Altele au un continut ridicat de zaharoza, cum ar fi pepenele rosu, cel galben, strugurii, perele, iar altele sunt grase, din lista facand parte avocado. Mai mult, in ciuda impresiei gresite ca este un fruct care ingrasa, apropo de mituri, banana este cea mai buna alegere in cursul unei diete, pentru gustarea dintre mese, pentru ca are un continut ridicat de fibre si zaharuri cu ardere lenta.

Mitul 2: Ciocolata este daunatoare

Adevarul este departe! Ciocolata este, in sfarsit, recunoscuta de multi nutritionisti ca fiind un “super-aliment”, iar consumul de ciocolata, o alternativa sanatoasa. Este important faptul ca nu toate sortimentele de ciocolata sunt la fel de benefice. Cele mai bune – ciocolata in care concentratia de cacao este de peste 60%. Ciocolata cu lapte si ciocolata alba, insa, nu au loc pe podium. Secretul: cat mai putine ingrediente pentru prepararea ciocolatei si o concentratie de cacao cat mai mare.

Mitul 3: Evita fast food-ul. Cartofii sunt rai

Corect ar fi sa spui: invata sa diferentiezi ceea ce este rau de ceea ce este bun in restaurantele fast-food. Alege supele, salatele, omletele, carnea de pui si renunta la cartofi prajiti, la o bucata din chifla, dar si la sucurile acidulate, in favoarea unei cesti de cafea cu lapte, a ceaiului sau a unui suc natural de fructe.

Daca silueta iti permite, nimic nu te poate opri sa mananci cartofi copti, pui la rotisor, porumb fiert. Cartofii sunt un aliment pretios, sunt bogati in minerale si vitamine. Au calorii putine, 120-150 la 100 de grame, dar sosurile si sarea ii fac rai. Si daca vrei neaparat sos la cartofi, alege ceva cat mai curat… nu maioneza aceea plina de E-uri si aditivi, ci o lingura de smantana, amestecata cu o pudra de ierburi uscate si piper, si vei avea cel mai grozav topping.

Mitul 4: Salatele sunt sanatoase

O afirmatie doar partial adevarata. Cand ai mancat ultima data un bol plin de salata, fara sos? Salatele “moderne” au sunca, crutoane prajite in ulei, pui prajit, sosuri bogate in grasimi, aditivi, E-uri si calorii. Iar, undeva, pe langa toate acestea, gasesti trei frunze de salata, o jumatate de ardei si trei fire de verdeata.

Regula de aur a salatelor: o salata sanatoasa consta doar in legume (inclusiv boabele de mazare, de fasole), verdeturi si diverse seminte, precum nuci, seminte de dovleac, migdale.
La un bol de salata adauga o lingurita de otet balsamic si o lingura de ulei. Poti adauga cel mult un iaurt mic, sare (cu grija) si piper.

Mitul 5: Putine grasimi

Cand citesti pe o eticheta: “continut scazut de grasimi”, nu inseamna ca respecivul produs nu are grasimi. Mai mult, daca pe eticheta scrie “fara grasimi”, ar trebui sa fii extrem de atenta. Aceste “recomandari” nu sunt o garantie a faptului ca produsul respectiv este sanatos. Nu continutul de grasimi este principalul criteriu, ci numarul total de calorii al unui produs. Lipsa grasimilor altereaza gustul, astfel ca, in compensatie, producatorii adauga zahar.

Mai mult, grasimile sunt necesare si sunt o parte esentiala din orice dieta sanatoasa. Cantitatea in care sunt consumate face insa diferenta. In plus exista colesterol rau si colesterol bun, acesta din urma la fel de necesar metabolismului ca si aerul. De exemplu, ar fi de preferat sa mancati o punga de migdale decat un pachet intreg de biscuiti “fara grasimi”. Afla detalii despre colesterol si grasimile din alimentatie aici si aici.

Citeste si:

Articol exclusiv online
Text: Otilia Ignat
Sursa foto: pixabay.com/

Comments

comments

Previous:

Totul despre seminte. Ce este foarte important de stiut si ce beneficii iti aduc

Next:

Slabim fara dieta. Ce poti face ca sa arzi calorii in mod natural

You may also like

Post a new comment