Metabolismul iti face programul. Respecta-ti metabolismul

07 February of 2019

Putini stiu dar ritmul personal al metabolismului este responsabil de evolutia ta pe parcursul zilei. Cu alte cuvinte metabolismul iti face programul de viata! Fiecare organism are propriul lui ritm, dictat de metabolism. Ca sa ai o viata armonioasa cu tine insati trebuie sa-ti adaptezi programul la organismului tau, si nu invers.

“Ma trezesc obosita, iar seara nu pot adormi” sau “Seara am foarte multa energie, iar dimineata abia ma misc” ori “Sunt in perfecta forma de la 8 la 6 seara, dupa care nu mai pot face nimic” – este modul in care iti descrii starea de compatibilitate sau de incompatibilitate a ritmului tau cotidian cu cel interior, al organismului tau.

De seara sau de dimineata?

Tu ce fel de organism ai? De seara sau de dimineata? Daca este cel care intra in forma maxima dupa ora 18, atunci esti o pasare de noapte careia nu-i prieste dimineata. Daca dimineata este cel mai bun moment al zilei, evident esti o pasare de zi!

Cateva sfaturi!

Daca esti o pasare de noapte, nu te trezi inainte de sapte. De cele mai multe ori nu poti manca diminata, asa ca cea mai buna combinatie este cafea dulce cu lapte si suc de portocale, o mica bomba energizanta care iti va face organismul adormit sa porneasca. Nu face gimnastica dimineata, ci o serie de exercitii de stretching si un dus bland si cald.

Daca esti o pasare de dimineata, trezitul nu este o problema. Poti alerga, poti face un dus rece. Ai nevoie de energie inca de la prima ora, asa ca micul dejun este obligatoriu. Faci parte din categoria fericita care poate manca pe saturate dimineata.

La ce ora mananci pentru pranz?

Daca esti o pasare de noapte, atunci nu poti manca dimineata, astfel ca la 12-13, nivelul scazut al glicemiei da alarma! Pranzul este masa principala a zilei si trebuie sa fie consistent si sa acopere mai bine de jumate din necesarul de calorii al zilei, dar si toate lipidele necesare. Fa in asa fel incat sa poti avea pauza de pranz care sa-ti permita sa mananci in tihna departe de treburile de la birou si de calculator. Este total nerecomandat sa stai la masa cu ochii in ecranul calculatorului! Pranzul trebuie sa contina carne, legume si paine sau paste si obligatoriu un fruct. Dupa masa, o cafea si ceva dulce este recomandat, pentru ca orele tale de maxima eficienta nu au venit inca.

Daca esti o pasare de dimineata, pranzul nu este o urgenta pentru ca ai mancat bine dimineata. Oricum, o gustare este necesara, dar pe tine de multumeste o salata sau alt preparat usor. Si tu ai nevoie de o cafea, pentru a mentine forma buna din prima parte a zilei.

Ora adevarului, ora 18.00

Este momentul adevarului.
Pentru pasarile de dimineata ziua se apropie de final, iar randamentul scade brusc, in timp ce pentru pasarile de noapte vine perioada de maxima activitate.

Organismele matinale au nevoie de stimulente si de un ritm foarte lent. Este foarte normal, pentru ca multe dintre aceste organisme sunt in “priza” de 12 ore, asa ca in program scrie “relaxare”.

Organismele nocturne sunt la nivelul maxim. Sunt cei care, dintr-o data, devin inventivi, sunt atenti la sedintele de la ora 15, nu se grabesc sa plece acasa, cei care planifica si stabilesc programul pentru a doua zi, dar si cei care sunt in stare sa isi ia de lucru acasa. Ziua lor se intinde pana dupa ora 12.00 noaptea.

Cina – o masa sau o gustare?

Pasarile de noapte au nevoie de o cina mai consistenta, pentru ca sunt in plina activitate, in timp ce pasarile de zi trebuie doar sa “ciuguleasca”. Si pentru o specie si pentru cealalta sunt necesare proteinele si un minim de lipide, pentru buna fuctionare a metabolismului.

Ora de culcare

Pasarile de noapte se pot rasfata cu o baie calda, cu un film, in timp ce pasarile de zi vor trece in goana prin baie, pentru un dus scurt, dar fierbinte. Unicul lor scop: culcusul dulce si moale al patului.

Organismele matinale trebuie sa ajunga in pat inainte de ora 24, pentru ca altfel metabolismul lor se da peste cap si se instaleaza oboseala cronica. Pasarile de noapte pot intrzia fara probleme dupa ora 24, cu o singura conditie: minimum sapte ore de somn la fiecare 24 de ore! Si aici, acelasi risc: oboseala cronica.

Echilibru intre metabolism si activitatile zilnice

Nu este usor de gasit echilibrul intre ritmul propriu si cel impus de obligatiile cotidiene. De fapt, aceasta este una dintre cauzele majore de stres la care ne supunem, de cele mai multe ori, inconstient. Este dramatic pentru organismul tau sa vrea sa doarma si tu sa-l pui sa munceasca, tot asa cum este neplacut ca el sa fie in forma si sa se poata exterioriza doar acasa sau in club.

Stabileste ce fel de tip esti si, in functie de asta, organizeaza-ti programul. O alimentatie potrivita fiecarui tip de metabolism este capabila sa compenseze in parte dificultatile.

Acesta afirma ca proportiile intre cei matinali si cei noctambuli sunt egale, asa ca mereu in jurul tau vor fi oameni care vor functiona in acelasi ritm cu tine!

Citeste si;

Articol exclusiv online
Text: Otilia Ignat
Sursa foto: pixabay.com/

Comments

comments

Previous:

12 beneficii uluitoare ale consumului de nucă de cocos

Next:

Trei diete de slabire usoara si rapida. Detalii si meniu

You may also like

Post a new comment