Gogosarul, ardeiul romanesc

05 November of 2015

Gogoșarul este un soi de ardei gras (face parte din familia Capsicum annuum), dar este o varientate de ardei mult mai puțin rîspândită comparativ cu alte soiuri de ardei. În ceea ce privește gogoșarii pecare îi găsești în piețe și magazine, s epoate spune cu certitudine ca acesta este autentic românesc pentru că numai vecinii din Republica Moldova și bulgarii îl mai cultivă.

Gogoșarul este cel mai bogat în nutrienți și este mai hrănitor decât ardeiul. Este foarte cărnos și zemos, are o coajă subțire și multă pulpă.

Gogoșarul are cantități semnificative de vitamina C, de vitamina A, de vitamina B6, de betacaroten, de vitamina K, de fosfor, de calciu, de tiamină, de acid folic, de magneziu, de cupru și fiind o sursă foarte bună de fibre și foarte puține calorii.

Gogoșarul este alcalin poate fi folosit ca alternativă la ardeiul gras, consumat proaspăt, ca atare, sau în salate. De asemenea, el poate fi un ingredient în ciorbe, în tocănițe, în tocături; preparat pe grătar sau la cuptor, nu în ultimul rând este unul dintre ingredientele principale în prepararea zacuștei. Chiar și pus la murat, gogoșarul își păstrează multe dintre beneficiile pe care le are pentru sănătate.

Pe lângă proprietățile nutritive, are și capacitatea de a combate sau de a preveni unele afecțiuni.

Gogoșarul roșu a fost remarcat ca fiind mai eficient decât celelalte soiuri de ardei gras, în protecția împotriva bolilor de inimă, datorită concentrației mari de nutrienți. Flavonoidele pe care le conține împiedică formarea cheagurilor de sânge, fapt care duce la scăderea accidentelor vasculare și a atacurilor de cord.

Citeste si: 9 alimente care taie pofta 
de mancare

Celor care se confruntă cu un nivel ridicat de colesterol li se recomandă deseori să consume ardei iute. Cu toate acestea, mai practic pentru unele persoane și cu rezultate similare este gogoșarul roșu crud, mai bine tolerat de cei care au o digestie sensibilă.

Varianta roșie la culoare este de 7-10 ori mai bogată în vitamina C și în beta-caroten (provitamina A) decât cea verde. Compușii fenolici, în schimb, în special flavonoidele, scad pe măsură ce acesta se coace și devine roșu, cantitatea lor fiind mai mare când gogoșarul este de culoare verde. În plus, vitamina C ne protejează de infecții și facilitează absorbția fierului din legume, precum și accelerarea procesului de cicatrizare. Gogoșarul roșu conține vitamina B2 cu rol de reparator în țesuturi și care ajută și la formarea globulelor roșii.

Proprietatea cea mai de preț cu care au fost înzestrați gogoșarii ar putea fi considerată cea antioxidantă. Ei conțin unele substanțe aflate pe lista celor care combat cancerul de prostată, cel de vezică, cel de plămâni, cancerul cervical și cancerul pancreatic. Din grupa carotenoidelor (compuși antioxidanți), predominante sunt licopenul și betacarotenul.

Consumul regulat de gogoșari are un efect benefic și în cazul unor afecțiuni respiratorii precum astmul, emfizemul pulmonar, infecțiile la plămâni. Ca și sucul de ardei roșu, sucul de gogoșari poate fi consumat cu încredere pentru a calma și a vindeca durerile în gât, dar și pentru a diminua sângerările nazale.

Gogoșarii oferă celor care îi consumă un spectru larg de vitamine și microelemente; fiind bogați în fibre dietetice, proteine vegetale și cu un conținut redus de calorii, sunt indicați în orice tip de dietă de slăbire. Studii recente au arătat că gogoșarii activează procesul de încălzire a organismului și măresc rata metabolică, ajutând astfel la arderea mai multor calorii, deci ne ajută și să slăbim.

Citeste si: Alimente laudate degeaba

Articol exclusiv online
Text: Otilia Ignat
Sursa foto: pixabay.com/



Comments

comments

Previous:

Alimente laudate degeaba

Next:

Feniculul, condiment si planta magica

You may also like

Post a new comment