Ce trebuie sa stii despre vitamina K si unde o gasesti

10 October of 2018

Vitamina K este o vitamina esentiala pentru organism. Vitamina K intervine in procesul de coagulare a sangelui si este un nutrient important, protejand impotriva osteoporozei si ajutand la prevenirea deteriorarii celulare. Numita si vitamina antihemoragica, vitamina K este esentiala pentru starea generala de sanatate.

In natura exista doua forme de vitamina K. Vitamina K1 se gaseste in plante verzi, iar  vitamina K2 este varianta vitaminei K care este produsa de bacterii in intestin. Aceasta din urma se mai gaseste si in produse de origine animala, iar varianta sintetica se numeste K3, si este inclusa in suplimente alimentare. Organsimul, pentru a beneficia de protectia acestei vitamine, are nevoie de un aport egal de vitamina K1 si K2.

Este esentiala mentinerea unui echilibru intre aportul de vitaminaK si nevoile organismului.

Deficitul de vitamina K este rar, deoarece acest nutrient este disponibil in multe legume, iar consumatorii de legume nu au probleme cu nivelul acestui nutrient in organism. Simptomele deficitului sunt: slaba coagulare a sangelui, sangerari ale gingilor, hemoragii nazale, o durata de sangerare mai mare cand te tai, vanataile fara motiv, dar mai ales anemia, precum si un risc crescut al hemoragiilor interne si o anume fragilitate osoasa.

Necesarul de vitamina K:

  • Copii 0 – 6 luni: 2 micrograme pe zi,
  • Copii 7 – 11 luni: 2,5 micrograme pe zi
  • Pentru copii de la 1 la 3 ani: 30 micrograme pe zi
  • Pentru copii de la 4 la 8 ani: 55 micrograme pe zi
  • Pentru copii de la 9 la 13 ani: 60 micrograme pe zi
  • Adolescentii (14 – 18 ani): 75 micrograme pe zi
  • Adulti barbati (peste 19 ani): 120 micrograme pe zi
  • Adulti femei (peste 19 ani): 90 micrograme pe zi
  • Femei insarcinate sau care alapteaza au nevoie de 90 micrograme pe zi.

Alimentele bogate in vitamina K sunt spanacul, varza de Bruxelles, patrunjelul, avocado sau semintele de dovleac, fasole verde, sparanghel, broccoli, mazare, mustar, morcov, salata verde, busuioc, oregano, telina, cimbru, cuisoare, ardei, rosii, precum si carnea de pui, porc si vita si organele.

Vitamina K este o vitamina liposolubila, ceea ce inseamna ca are nevoie de grasimi (cum ar fi uleiurile vegetale) pentru a fi absorbita de catre organism. Temperaturile inalte distrug vitamina K, dar acest nutrient este mult mai rezistent la contactul cu aerul decat alte vitamine, astfel ca alimentele neprelucrate contin cantitati mai mari de vitamina K decat cele care au fost prelucrate, chiar daca acestea sunt pastrate in frigider.

Persoanele care au un aport constant de vitamina K scad riscul de a face diferite tipuri de cancer. Mai mult o serie de studii au dovedit capacitatea acestei vitamine de a creste capacitatea organsimului la a reactiona la tratamentul anticanceros, scrie Regimes Maigrir.

O nutrite sanatoasa insemna echilibru si diversitate. Vitamina K este un argument in plus in favoarea acestui principiu.

Citeste si:

 

Articol exclusiv online
Text: Otilia Ignat
Sursa foto: pixabay.com/

Comments

comments

Previous:

Cea mai buna strategie de nutritie pentru toamna. Cura de toamna

Next:

Avocado, fructul minune. Afla ce mari beneficii iti poate aduce

You may also like

Post a new comment