Beneficiile postului. Purificare, reflectie, autoexaminare…

15 November of 2017

Postul Paștelui și Postul Crăciunului sunt un bun prilej de purificare a corpului, dar și a sufletului. Chiar dacă se apropie de sfârșit, încă mai ai timp să-ți pui ordine în alimentație, dar și în stilul de viață. Nu o privi ca pe o obligație, ci mai degrabă ca pe o modalitate prin care te vei apropia mai mult de natură și de Dumnezeu. Oricine are nevoie de asta la un moment dat.

Obiceiuri vechi
În unele religii postul înseamnă să fii pe placul lui Dumnezeu prin asceză. Numai prin abținere poți să îmbunezi cerul și divinitatea. În altele însă, aceste reguli stricte au fost puse sub semnul întrebării, la un moment dat.

Martin Luther, de exemplu, a respins ideea confom căreia renunțarea și asceza ne păzesc de iad. El recomanda postul „ca pe o educare exterioară rafinată“, și  nu ca pe o cale către mântuire. În vremurile moderne mântuirea su-fletului nu se mai pune în legătură cu renunțarea la carne sau la alte alimente. În timpul postului poți decide singur la ce vrei să renunți. Căci postul trece acum drept o perioadă de interiorizare, reflecție și autoexaminare.

Ce-ar fi dacă…? Postul de azi poate fi ocazia unei interiorizări anuale: ce-ar fi dacă…? Ce-ar fi dacă nu mai zac în fiecare seară pe canapea la televizor? Dacă aș îndrăzni să cunosc în fiecare zi pe cineva? Dacă aș privi înainte, nu înapoi? Dacă aș face altceva decât de obicei?

40% din activitățile noastre zilnice nu se bazează pe decizii conștiente, ci sunt obiceiuri vechi. Creierul nostru le adoră, pentru că în felul acesta economisește energie. Și cumva este evident că nu putem scăpa prea ușor de aceste ritualuri.

Obișnuințele sunt, de exemplu, felul în care prepari micul dejun sau modul în care te pregătești, seara, de culcare. Dar există și obișnuințe ale simțirii sau gândirii. De exemplu, modul cum reac-ționezi când vezi că e coadă la supermarket: te enervezi sau nu?

Multe dintre aceste obișnuințe s-au instalat tacit și ies în evidență doar când sunt tulburate. Și tocmai despre asta este vorba în post: despre schimbarea obișnu-ințelor, despre întreruperea rutinei. Acest lucru ascute simțurile și ne face fericiți.

Nașterea aventurii

Nu vrem să dăm sfaturi și indicații, ci doar idei sau sugestii, căci fiecare are obișnuințele proprii, pe care poate dorește să le „scuture“ puțin. În timp ce experimentezi, te vei lovi inevitabil de alte lucruri pe care vei dori să le schimbi…

Autoobservare. Începe cu o scurtă analiză: observă și notează tot ce faci de-a lungul zilei. În a doua zi, sortează-le: pe de o parte ritualurile în timpul cărora te simți bine, pe de altă parte cele care te enervează.
Încearcă următorul exercițiu: pune ceasul să sune cu o oră mai devreme dimineața, pentru a începe lent ziua. Te dai jos din pat încetul cu încetul, te întinzi, deschizi fereastra și privești afară ca să vezi cum arată ziua. Absoarbe cu atenție fiecare detaliu.
Un start nou. În loc să începi agitația zilnică, fii recunoscătoare pentru încă o zi minunată. Bucură-te de drumul până la serviciu, în loc să stai cu ochii în smartphone sau să asculți radioul din mașină. Scrie o carte poștală în locul unui e-mail. Zâmbește vânzătoarei de la magazin și colegilor de serviciu. Ieși la o întâlnire cu prietenii într-un loc nou. Descoperă un spațiu verde neexplorat, în propriul oraș! Ba chiar încearcă un fruct sau o legumă nouă, savurează-i gustul!
La sfârșitul săptămânii de schimbări, fă un mic bilanț. Prin ce evenimente ai trecut? Ce experiment ți-a plăcut cel mai mult? De ce? Cu ce vei continua săptămâna viitoare?

Post de purificare  

Pregătire. În ziua premergătoare începerii postului mănâncă puțin, de exemplu fructe sau supă de legume. Prima zi de post este probabil cea mai neplăcută, pentru că trebuie să iei un laxativ, deoarece numai cu intestinul bine curățat postul decurge optim. În plus, foamea este îmblânzită puțin și vei trece mai ușor peste primele trei zile, în care ai mai multe gânduri legate de mâncare și foame.

Meniul este simplu. Dimineața ceai, la prânz supă, seara suc proaspăt. Trebuie să bei cel puțin 2,5 litri de lichide pe zi. În felul acesta vei potoli și senzația de foame. Pentru cei cu stomac sensibil se recomandă terciul de ovăz sau orez. Cine nu suportă sucurile le poate înlocui cu iaurt. În plus, nu uita să faci multă mișcare, să te relaxezi și să te odihnești.
Efecte secundare trecătoare. Oboseală, capacitate de concentrare scăzută, piele uscată sau halenă. Ele apar la început, dar se normalizează în decursul postului. Renunțarea la cofeină dă uneori dureri de cap. De aceea este bine să renunți la ea înainte de a începe postul.

Euforie. În a treia zi se instalează o euforie dată de post, dispoziția este foarte bună și simți că ai multă energie. Postul terapeutic sau de purificare trebuie să dureze cel puțin 7 zile și cel mult trei săptămâni.

Întreruperea postului. Primul aliment solid este întotdeauna o provocare. De obicei cura se întrerupe cu un măr. În prima seară poți mânca o farfurie de supă de cartofi, în dimineața următoare o porție de cereale, la prânz dovlecei la grătar.

Citeste si:

 

 

Articol exclusiv online
Text: echipa Ioana
Sursa foto: pixabay.com



Comments

comments

Previous:

Cele mai bune surse de proteine vegetale

Next:

Cum faci față sărbătorilor?

You may also like

Post a new comment