Alimente pentru sezonul rece

14 December of 2015

Fără a provoca schimbări bruște în alimentație, în perioada rece a anului ar trebui să consumăm anumite alimente, renunțând la altele, mai puțin indicate. Vara, alimentația sănătoasă pe care încercăm să o respectăm în cât mai mare măsură, cuprinde cu precădere alimente proaspete, legume și fructe, bogate în minerale și vitamine, precum și sucuri rezultate din aceste produse.

Citeste si: Alimente laudate degeaba

În zilele întunecoase ale anotimpului rece însă simțim nevoia unei alimentații mai consistente, organismul fiind supus frigului și luminii scăzute. Acesta trebuie alimentat cu mai mulți nutrienți, pentru a menține constantă temperatura corpului, fiind necesară consumarea unor produse obținute prin coacere sau fierbere, condimentate din belșug cu mirodenii bogate în proprietăți curative. Anumite alimente stimulează creșterea temperaturii corporale, printre acestea numărându-se cele bogate în proteine, precum carnea roșie, ouăle, produsele din lactate sau fructele în coajă lemnoasă (nucile, fisticul, alunele de pădure etc.).

Alimentele prezentate mai jos pot fi consumate în perioadele reci, de toamnă-iarnă, pentru a crește rezistența și imunitatea organismului.

Citricele
Bogate în vitamina C, acestea reprezintă aliatul perfect al organismului împotriva răcelilor și gripelor. Totodată, sunt bogate în fibre, ajutând la procesul de digestie a altor alimente, mai puțin prietenoase, din timpul iernii. De asemenea, citricele contribuie la scăderea colesterolului din sânge, care datorită alimentației crescute în grăsimi și proteine poate să fie ridicat în anotimpul rece.
Rodiile au un conținut ridicat de acid linoleic conjugat (CLA), substanță care arde grăsimile și ajută la creșterea masei musculare. Delicioase și suculente, portocalele conțin o listă impresionantă de substanțe nutritive esențiale, vitamine și minerale pentru o sănătate de fier.

Citeste si: Alimente banale care te ajuta sa slabesti

Supele
Sunt recomandate a fi consumate nu doar pe timpul verii, lichidele fiind tot atât de necesare și în perioada rece a anului. Supele (de pui sau vită) pot fi folosite ca remediu și în caz de răceală, vaporii de ceapă sau ardei putând ajuta la desfundarea căilor respiratorii. De asemenea, sucul de roșii și bulionul trebuie să fie prezente în majoritatea mâncărurilor din timpul iernii, roșiile fiind bogate în licopen, o substanță care protejează pielea la temperaturi scăzute. Precum ceaiul, supa încălzește organismul, fiind totodată și sățioasă.
Alte băuturi consumate fierbinți: ciocolata caldă, ceaiul sau cafeaua aromată suplimentar încălzesc organismul, oferind o plăcută senzație.

Fructele oleaginoase
Nucile, migdalele sau fisticul, consumate în cantități rezonabile (50-100 g/zi), pot asigura necesarul de vitamina E, care are o acțiune antioxidantă, protejând pielea și celulele acesteia împotriva radicalilor liberi. Toate aceste fructe uscate reprezintă un excelent suport pentru piele și păr, care pot fi foarte afectate de vremea rece. Fructele oleaginoase ajută la satisfacerea nevoii de grăsimi din organism, fără a crește kilogramele corpului și fără a ridica nivelul colesterolului. Fisticul, arahidele sau migdalele sunt bogate în nutrienți esențiali pentru organism, precum acizii grași omega-3, calciu, cupru, vitamine, antioxidanți etc.

Citeste si: Puterea alimentelor antioxidante

Condimentele
În timpul iernii, cantitatea de condimente ar trebui crescută, acestea fiind aromate și ajutând la menținerea alertă a ritmului interior, prin accelerarea organismului și creșterea tonusului. Ghimbirul stimulează circulația sangvină și menține temperatura corpului ridicată. Ardeiul iute are, datorită conținutului ridicat de capsaicină, același rol.
Hreanul poate fi considerat un puternic antibiotic natural. Ceapa și usturoiul sunt condimente-medicament care nu ar trebui să lipsească de la nicio masă în anotimpul rece. Nu uita de scorțișoară, turmeric, chimen, nucșoară, piper, ienibahar etc.

Citeste si: 5 alimente anticancer

Peștele
Iarna este recomandat consumul peștelui în toate formele sale, cu precădere peștele gras (hering, macrou, sardine etc.). Organismul nu poate sintetiza acizii grași polinesaturați, fiind necesară introducerea acestora prin consumul regulat de pește. Peștii cu nivel ridicat de grăsime, indicați pentru consum iarna, conțin vitamina D, zinc, seleniu, iod și fier, substanțe ce au un rol benefic asupra creșterii nivelului de energie și a capacității de adaptare la frig. Pentru iarnă peștele poate fi marinat (în special macroul), putând fi astfel mult mai bine păstrat pentru un timp îndelungat.

Articol exclusiv online
Text: Cristi Niculescu
Sursa foto: pixabay.com/



Comments

comments

Previous:

Bunatati de iarna. Cele mai bune legume

Next:

Cat costa dieta

You may also like

Post a new comment