5 fructe de iarna, 5 portii de sanatate

06 December of 2016

Fructele, o adevărată comoară de vitamine și minerale, sunt o soluție de întărire a sistemului imunitar și cea mai simplă modalitate de a-ți recăpăta vitalitatea
Cu toate că oferta de fructe este ceva mai săracă iarna, nu avem motive să ne plângem de calitățile fructelor pe care le avem la dispoziție în acest anotimp. Pe lângă faptul că ne oferă substanțe nutritive care ne întăresc sistemul imunitar, ele ne ajută să prevenim multe afecțiuni grave și chiar să tratăm unele neplăceri de sănătate. Iată ce talente ascund cinci dintre cele mai cunoscute fructe de sezon:

Ananasul – remediu împotriva artrozei
Savuros și răcoritor, ananasul este o sursă excelentă de mangan, de vitamina C, de fibre, dar și de bromelaină, o enzimă cu efecte antiinflamatoare. Manganul este folosit de organism pentru a produce colagen, o proteină fibroasă ce contribuie la formarea oaselor, pielii și cartilajelor. O carență de mangan provoacă tulburări similare osteoporozei. O porție de 200 g de ananas îți oferă peste 2 mg de mangan, ceea ce acoperă necesarul zilnic.
Studii recente arată că bromelaina, grație proprietăților antiinflamatoare, antiedematoase și analgezice, ar putea fi un tratament alternativ eficient al artrozei. O altă proprietate mai puțin cunoscută a ananasului este cea antiparazitară, în special împotriva protozoarelor (giardia, trichomonas intestinalis etc.). Așadar, o cură cu ananas te ajută, printre altele, să te debarasezi de paraziții ascunși în organism.
Este recomandabil să mănânci 250-500 g de ananas proaspăt, dacă nu zilnic,atunci măcar de trei ori pe săptămână.

Banana – balsam pentru stomac
Acest fruct tropical pe care îl avem la îndemână tot anul este o adevărată mină de elemente nutritive. Conține glucide, vitamine (B6, B12, C) și diverse minerale, în special potasiu. O banană îți oferă în jur de 360 mg de potasiu, ceea ce o transformă într-un aliat de nădejde în lupta împotriva hipertensiunii.
Banana are proprietăți benefice și la nivelul tubului digestiv. Arsurile la stomac, de exemplu, pot fi „stinse” cu o banană, care acționează ca un antiacid. De asemenea, bananele te feresc de ulcer gastric, căci omoară bacteriile care provoacă ulcerul și protejează mucoasa gastrică de acizi. Nu în ultimul rând, acest fruct este un remediu eficient împotriva diareei cronice grație amidonului rezistent, care stimulează absorbția lichidelor din colon, diminuând astfel pierderea de apă prin scaune.
Pentru a profita la maximum de avantajele bananei este recomandabil să o consumi foarte bine coaptă. Dacă bananele pe care le-ai cumpărat nu sunt suficient coapte, le poți grăbi ma­turizarea punându-le într-o pungă de hâr­tie alături de un măr.

Fisticul – inamicul colesterolului
Printre fructele oleaginoase, fisticul ocupă un loc special grație bogăției sale în antioxidanți, carotenoide, acizi grași nesaturați, vitamine (B1, B6, E, K) și minerale (fier, fosfor, magneziu, potasiu, zinc, seleniu). Toate aceste substanțe sunt recunoscute pentru capacitatea lor de a preveni bolile cardiovasculare, diabetul de tip 2, cancerul și boala Alzheimer.
Studiile au dovedit că un consum regulat de fructe oleaginoase reduce cu 40% riscul apariției unei boli de inimă. Acest efect benefic se datorează acizilor grași nesaturați din aceste fructe, care scad nivelul colesterolului „rău” (LDL), fără a afecta însă nivelul colesterolului „bun” (HDL).
Ca să te bucuri de efectele benefice ale fisticului este suficient să mănânci zilnic (sau cel puțin de 3 – 4 ori pe săptămână) câte un pumn din aceste fructe delicioase (aproximativ 30 g).

Mărul – dezinfectant intestinal
Vechiul dicton „Un măr pe zi ține doctorul departe” este confirmat astăzi de numeroase studii științifice. Mărul conține o mare cantitate de elemente nutritive, precum săruri minerale (potasiu, sodiu, magneziu, clor, oxid feric, acizi fosforici), vitamine (A, B6, B12, C, D, E etc.), antioxidanți, fibre alimentare.
Are atât de multe efecte benefice asupra organismului, încât îl putem considera, fără să greșim, un fruct multitalentat. În primul rând, este un excelent dezinfectant intestinal, grație lizozimei, care dizolvă bacteriile din intestin. Cura cu mere dă rezultate excepționale în dizenterie și diaree. Cura constă în consumarea la fiecare 2–4 ore de mere rase, necurățate de coajă (1,5 kg de mere pe zi), fără alte alimente. Pe de altă parte, merele coapte
întregi sunt un remediu excelent împotriva constipației.
Grație antioxidanților, mărul te ferește de bolile cardiovasculare și te ajută să-ți reduci tensiunea arterială. Mai mult decât atât, acest fruct minunat scade nivelul colesterolului „rău”, are proprietăți antibacteriene și antivirale, te protejează împotriva unor cancere. Ca să beneficiezi de efectele lui terapeutice este suficient să mănânci un măr pe zi (cu coajă).

Portocala – întăritor al sistemului imunitar
Vitamina C este menționată frecvent ca fiind principala calitate nutritivă a portocalei. În realitate însă, acest fruct aromat posedă o impresionantă bogăție de substanțe benefice sănă­tății, substanțe ce previn maladiile cardiovasculare, inflamațiile, cancerul. Vitamina C, recunoscută pentru capacitatea de a întări sistemul imunitar, reprezintă doar 20% din totalul antioxidan­ților prezenți în portocală. Acest fruct ne oferă și alte substanțe complexe, înzestrate cu o putere antioxidantă de șase ori mai mare decât a vitaminei C. De exemplu, hesperidina, care scade nivelul colesterolului „rău” și crește nivelul colesterolului „bun”
și care are capacitatea de a com­bate, cu mare succes, inflamațiile.
Pe lângă magneziu, calciu, fosfor, potasiu, zinc, portocala conține și cantități mari de vitamina P, care fortifică vasele de sânge, precum și vitamine din complexul B, indispensabile sistemului nervos.
Dacă vrei să-ți menții sănătatea, delectează-te zilnic cu o portocală sau un pahar cu suc de portocale, preparat acasă.

Text: Angela Cîlțan

Comments

comments

Previous:

Vitamina D iarna. Lectie de sanatate

Next:

Ce beneficii ne aduce carnea de porc

You may also like

Post a new comment