Modul în care sportul crește imunitatea

09 March of 2020

Exercițiile ajută sau împiedică capacitatea corpului nostru de a combate infecțiile? Depinde. În contextul noului focar de coronavirus, această întrebare a devenit cu adevărat importantă. Ultimele studii sugerează că a fi în formă ne îmbunătățește sistemele imunitare și chiar și un singur antrenament ne poate crește și îmbunătăți capacitatea noastră de a combate germenii.

Cu toate acestea, alte studii indică, de asemenea, că tipurile și cantitatea de exerciții fizice pot influența modul în care sportul afectează imunitatea. Adică, mai mult nu este neapărat mai bine. În plus și locul unde faci antrenamentul ar putea conta.

Mulți dintre noi, cei care facem exerciții fizice, au auzit că sportul în exces nu are rezultate bune asupra sistemului imunitar, deschizându-ne organismul către agenți patogeni și boli. Această noțiune a dobândit notorietate la sfârșitul anilor 1980, după ce rezultatul unor studii a arătat că „alergarea la maraton a crescut incidența simptomelor de infecție în rândul alergătorilor în zilele și săptămânile de după cursă”. Ulterior, studiile au dovedit că rezultatul s-a bazat prea mult pe autodiagnosticările de la alergători. În experimentele care au folosit testarea de laborator a maratoniștilor după curse, puțini s-au dovedit a avea infecții respiratorii reale. În schimb, majoritatea au dezvoltat iritații ale căilor respiratorii sau alte afecțiuni neinfecțioase.

De atunci, o multitudine de cercetări au consolidat această idee. O serie de experimente din 2005 cu șoareci, de exemplu, au arătat că, dacă rozătoarele au alergat ușor timp de aproximativ 30 de minute pe zi, timp de câteva săptămâni, au fost mult mai probabil să supraviețuiască unei forme virulente de gripă decât la animale care nu au făcut mișcare.

În același timp, totuși, unele cercetări au arătat că un singur antrenament dificil ar putea diminua temporar răspunsurile noastre imune la scurt timp după aceea, punându-ne în fața unui risc crescut pentru o infecție. Această posibilitate a fost cunoscută sub numele de teoria „ferestrei deschise” și s-a bazat pe experimente efectuate la animale și oameni care arătau că celulele imune au inundat fluxurile de sânge imediat după un antrenament greu și apoi au dispărut brusc, probabil murind ca urmare a stresului la efort. Această dispariție părea să ne lase cu niveluri reduse ale celulelor care recunosc și combat intrușii patogeni, oferind germenilor o fereastră deschisă.

Dar, încă o dată, experimentele ulterioare, sofisticate, au oferit o explicație diferită. În experimente remarcabile cu rozătoare, oamenii de știință au marcat unele dintre celulele lor imune cu colorant fosforescent și le-au condus la epuizare. Oamenii de știință au observat că nivelurile de celule strălucitoare din fluxurile de sânge au crescut și apoi au scăzut, așa cum era de așteptat. Dar, de asemenea, au descoperit că puține dintre acele celule au murit; în schimb, au călătorit în plămânii, intestinele și alte părți ale corpului, făcându-le mai vulnerabile la invaziile germenilor în timpul exercițiului fizic. După câteva ore de „gardă“, majoritatea celulelor s-au întors în fluxul sanguin, stabilizând nivelul celulelor imune acolo și vigilența lor imunitară s-a revigorat.

În ansamblu, această cercetare despre exerciții și despre sistemele noastre imunitare ne spune că nu există dovezi fiabile pentru exerciții fizice care să crească direct șansa de a dezvolta orice tip de infecție virală.

Cu toate acestea, dacă nu ai făcut exerciții fizice până acum, momentul de față nu ar putea fi cel ideal pentru a începe o rutină de antrenament nouă extrem de ambițioasă și obositoare.

Citeste si:

sursa foto:pixabay.com/Articol exclusiv online, text:Ada Oprea

Comments

comments

Previous:

Exerciții utile dimineața. Cum iti pui in miscare metabolismul

fitness la prima ora, sala de sport, femeie care face sport

Next:

O rutină sănătoasă: fitness la prima oră a dimineții

You may also like

Post a new comment