Cum scapi de constipatie

03 December of 2015

Deși nu e o boală în sine, constipația poate crea mult disconfort. Din fericire, această problemă neplăcută poate fi rezolvată cu puțin atenție și grijă față de ceea ce mănânci.

Constipația este mai degrabă un simptom, nu o afecțiune în sine. Totuși, manifestările ei pot fi mai mult sau mai puțin neplăcute: balonare, disconfort în zona abdomenului inferior, dureri de cap, indispoziție, senzație de oboseală, lipsa poftei de mâncare.

Citeste si: Spasmofilia un sindrom asociat stresului

Când este cu adevărat o problemă?
Multe persoane sunt convinse că suferă de constipație dacă nu „ies afară“ în fiecare zi. Tranzitul intestinal diferă mult de la o persoană la alta. La unii oameni evacuarea conținutului intestinal se produce de trei ori pe zi, în timp ce la alții doar de trei ori pe săptămână, dar ambele situații sunt considerate normale, dar limitele extreme ale normalității.

Ca regulă, puteți considera că suferiți de constipație dacă, timp de câteva luni consecutive, aveți mai puțin de 3 scaune pe săptămână, iar evacuarea lor este dificilă sau chiar dureroasă.

Din ce cauza apare constipația?
Constipația trădează un stil de viață sedentar, o alimentație dezechilibrată și un nivel ridicat de stres. În cele mai multe situații, constipația este consecința unei alimentații sărace în fructe, legume și cereale, precum și a aportului insuficient de lichide. Se poate ajunge la constipație și din cauza unor afecțiuni precum hipotiroidie, o boală infecțioasă, hemoroizi, boala Parkinson, sindromul colonului spastic, inflamații ale colonului, fisuri anale.

Tranzitul intestinal poate fi încetinit și în urma unui tratament îndelungat cu medicamente antidepresive, antispastice, antitusive, diuretice, analgezice, suplimente de fier, abuzul de laxative. În timpul sarcinii, constipația este o problemă frecvent întâlnită, ce apare atât din cauza modificărilor hormonale, cât și a presiunii exercitate de uterul mărit asupra intestinului. O schimbare de mediu poate duce la o constipație pasageră: de exemplu, când călătoriți pe distanțe lungi sau când mergeți în concediu și vă schimbați obiceiurile alimentare și stilul de viață.

Ce faci?

• Prima măsură este să vă îmbunătățiți alimentația. Dacă analizați mai bine modul în care te hrănești vei constata că nu consumați suficiente fructe și legume și că nu bei cel puțin 1,5 litri de lichide pe zi. Adăugați în meniu atât legume fierte (varză, fasole verde, mazăre), cât și legume crude (roșii, morcovi, salată, castraveți). Legumele, fructele și cerealele conțin fibre alimentare, care stimulează tranzitul intestinal. Evitați alimentele care favorizează constipația: orezul, ciocolata neagră, produsele de patiserie, dulciurile.

Citeste si: Cele 7 semne secrete ale stresului

• Faceți mai multă mișcare. Exercițiile fizice întăresc musculatura abdominală și stimulează circulația sanguină, ceea ce facilitează tranzitul. Nu este nevoie de ore întregi de eforturi intense, este suficientă o jumătate de oră de marș susținut de trei ori pe săptămână, o plimbare cu bicicleta sau câteva exerciții de gimnastică dimineața. Un alt avantaj al sportului este că ajută la eliminarea stresului, una dintre cauzele ce conduc la apariția constipației.

• Nu abuzați de laxative. Este recomandabil să nu folosiți laxative mai mult de 3 zile consecutive, căci există riscul să se instaleze dependența (să nu mai puteți „ieși afară“ fără laxative), dar și să apară iritații la nivelul colonului, care s­ar putea manifesta prin alternanța între constipație și diaree. În plus, utilizarea regulată de laxative poate conduce la scăderea nivelului de potasiu din sânge, o problemă ce ar putea conduce la apariția crampelor musculare, a oboselii sau chiar a tulburărilor cardiace.

Articol exclusiv online
Text: Angela Cîlțan
Sursa foto: pixabay.com/

Comments

comments

Previous:

Regulile corecte ale automedicatiei

Next:

Raceala, gripa? Uleiurile esentiale te salveaza

You may also like

Post a new comment