Adevarul despre colesterol

17 June of 2016

Toată lumea vorbește despre el, toată lumea se teme de el. Dacă analizele medicale indică un colesterol puțin crescut, imediat ne îngrijorăm. Dar ce este mai exact acest faimos colesterol? Avem motive să ne temem de el?

Colesterolul este o moleculă din familia sterolilor, indispensabilă corpului uman. El se găsește în fiecare celulă din organism și ajută la fabricarea hormonilor și a cortizonului, la sinteza vitaminei D și a sărurilor biliare, ba chiar și creierul are nevoie de el ca să func-ționeze normal.

Circa 75% din cantitatea de colesterol din organism este produsă de ficat, restul de 25% fiind furnizat de alimente. Valoarea normală a colesterolului total: 150-200 mg/dl ml sânge.

Colesterolul „bun“ 
și cel „rău“
Probabil că în ultima vreme ai auzit tot mai des vorbindu-se de colesterolul „bun“ și „rău“. De fapt, există un singur colesterol. Dar pentru că el nu se poate dizolva în sânge, ajunge la celule cu ajutorul unor „cărăuși“, rol pe care îl joacă lipoproteinele. Dintre acestea, cele mai importante sunt LDL (lipoproteine cu densitate mică) și HDL (lipoproteine cu densitate mare).
♥  LDL transportă colesterolul de la ficat către celule și este considerat colesterolul „rău“, deoarece se crede că favorizează depunerea excesului de colesterol pe pereții arterelor. În timp, plăcile depuse pe artere conduc la ateroscleroză, principala cauză a infarctului și a accidentului vascular cerebral. Nivelul colesterolului LDL trebuie să fie mai mic de 130 mg/dl.
♥  HDL, colesterolul „bun“, „adună“ excesul de colesterol din sânge și îl readuce la ficat, de unde urmează să fie eliminat. Colesterolul HDL trebuie să aibă o valoare cuprinsă între 40 și 75 mg/dl.

Inflamația și colesterolul: care e legătura? Colesterolul mărit nu este o boală, ci un simptom. Când te tai la deget, în locul respectiv are loc un proces de inflamație care permite vindecarea rănii. În timpul acestui proces inflamator au loc câteva fenomene biologice: vasele de sânge se contractă pentru a opri sângerarea, sângele se îngroașă ca să se poată coagula, sistemul imunitar trimite celule și substanțe chimice care să lupte cu microbii ce pot infecta leziunea, iar celulele se înmulțesc ca să repare leziunea. La finalul procesului inflamator tăietura este vindecată, iar în acel loc poate rămâne o cicatrice. Când pereții arterelor sunt lezați are loc un proces similar, doar că „cicatricea“ din artere este denumită „placă de aterom“. Această placă, alături de îngroșarea sângelui și contractarea vaselor de sânge, fenomene ce au loc în mod natural în timpul procesului de vindecare, pot într-adevăr crește riscul de hipertensiune arterială și infarct. Ei bine, în tot acest proces colesterolul nu este dușmanul, ci bunul nostru prieten. De ce? Pentru că organismul repară leziunile din artere cu… colesterol! Probabil îți vine greu să crezi acest lucru, dar este un fapt dovedit.

Întrebarea e: cum ajung pereții arterelor să fie lezați? Din pricina unei inflamații „tăcute“ care se produce în corp, inflamație ce poate avea la origine di-verși factori: alimentație dezechilibrată (consum mare de carbohidrați rafinați, prăjeli, zahăr, cereale, grăsimi trans), nivel crescut de glicemie și insulină, obezitate, lipsa acizilor grași Omega-3, fumatul, excesul de alcool, stresul și, bineînțeles, lipsa de mișcare.
Reține că nicio celulă din corp nu poate fi creată fără colesterol. Așadar, dacă ai multe celule lezate care trebuie înlocuite, ficatul este anunțat să producă mai mult colesterol pe care să-l elibereze în cir-culația sangvină. Cu alte cuvinte, cu cât colesterolul este mai mare, cu atât mai multă inflamație există în corpul tău.
Proteina C reactivă este analiza de sânge care arată dacă suferi de inflamație cronică: o valoare mai mică de 1 mg/L indică risc scăzut de boli cardiovasculare, iar una mai mare de 3 ml/L arată un risc mare.

Adoptă un stil 
de viață sănătos
Colesterolul tău e prea mare? Nu intra în panică. Poți remedia problema cu câteva schimbări în stilul de viață. Iată ce te ajută să-ți scazi în mod natural inflamația din corp și, implicit, nivelul colesterolului:
♥ Consumă acizi grași Omega-3 din surse animale (pește gras, ulei de krill). Studii recente arată că 500 mg pe zi de Omega-3 pot scădea colesterolul total și trigliceridele și pot crește nivelul colesterolului bun, HDL.
♥ Redu sau chiar elimină din dietă cerealele și zaharurile (în special fructoza). Dacă ai colesterolul total mărit și HDL scăzut, elimină și fructele din meniu, căci au fructoză. După ce colesterolul a revenit la normal, reintrodu treptat fructele, în cantități moderate.
♥ Ar fi bine ca o parte din porția zilnică de mâncare să fie crudă.
♥ Include în alimentație grăsimile sănătoase: ulei de măsline, ulei de nucă de cocos, unt, smântână, brânză, avocado, fructe oleaginoase crude (nuci, alune, mig-dale), semințe, ouă, carne.
♥ Renunță la fumat și nu consuma alcool în exces.
♥ Fă regulat mișcare.

Fac ce-mi spune inima?
Copiii adoptați au o forță inimaginabilă

Articol exclusiv online
Text: echipa Ioana
Sursa foto: pixabay.com/



Comments

comments

Previous:

Leacuri naturale pentru dureri de cap

Next:

Cat de sigure sunt radiografiile dentare?

You may also like

Post a new comment