Regimul cretan, secretul longevității

02 July of 2014

© Comugnero Silvana - Fotolia.com

© Comugnero Silvana – Fotolia.com

Să fie aerul mediteraneean sau soarele, cel care prelungește viața cretanilor? Posibil să contribuie și acestea, dar cercetătorii susțin că longevitatea lor se datorează regimului alimentar, care este mai sănătos și mai echilibrat decât al 
altor populații. Descoperă și tu binefacerile acestei diete care în ultima vreme se bucură de tot mai mult succes.

Sistemul cardiovascular
Îți dorești o alimentație care să te scape de kilogramele în plus, dar în același timp să-ți protejeze sistemul cardiovascular și sănătatea în general? Atunci spune „da“ dietei cretane, care privilegiază echilibrul, variația și savoarea. Ea are la bază legume, fructe proaspete și ulei de măsline – alimente care îți oferă grăsimi nesaturate, fibre, vitamine și proteine. Grăsimile saturate fiind reduse la minimum, regimul ajută la fluidizarea sângelui, scade nivelul colesterolului „rău“ (LDL), favorizează circulația sanguină, protejează vasele de sânge și 
activitatea inimii.

Câteva reguli
Încurajând consumul de grăsimi „bune“, regimul cretan îți propune să incluzi în meniu carne albă (pui, curcan, iepure, vițel etc.), pește și brânzeturi proaspete (de capră, de oaie) și îți recomandă să consumi rar și în cantități mici carne roșie și produse lactate obținute din lapte de vacă.
Sunt de evitat preparatele care conțin zahăr: produse de patiserie, prăjituri, ciocolată, biscuiți etc. În schimb, îți poți satisface din când în când pofta de dulce cu puțină miere. Și sarea trebuie folosită cu zgârcenie. Poate nu știai, dar tot ce mănânci (legume, carne, lactate etc.) conține deja sare în mod natural, așa că nu mai e nevoie să adaugi sare 
la mâncare, căci te expui periculos bolilor cardiovasculare.

Uleiul de măsline
Acizii grași nesaturați ocupă un loc important în regimul cretan. Primul pe lista acestor grăsimi benefice este uleiul de măsline, dar nu orice fel, ci doar cel obținut prin presare la rece. Uleiul de măsline conține grăsimi mononesaturate, care ajută la reducerea nivelului colesterolului LDL („rău“), menținând însă nivelul colesterolului HDL („bun“). Uleiul virgin are în compoziție și unele sub-stanțe din măsline care au efecte antioxidante. Pe lângă faptul că previne formarea plăcilor de aterom pe artere, uleiul de măsline este și foarte ușor digerabil. Alege întotdeauna ulei de măsline „virgin“ sau „extra-virgin“. Dacă pe etichetă este menționat doar „ulei de măsline“, 
înseamnă că acesta este rafinat și, deci, și-a pierdut o parte din proprietăți.

Vitamine și antioxidanți
Legumele și fructele, bogate în nutrienți de tot felul, sunt efectiv com-ponenții principali ai acestui program nutrițional atât de benefic sănătății. Aceste alimente minunate sunt surse prețioase de vitamine (în special A, C și E), fibre și antioxidanți. Fructele și legumele de sezon sunt mai mult decât binevenite, căci oferă garanția prospețimii.
Fibrele furnizate de produsele naturale joacă un rol important în organism: favorizează digestia și tranzitul intestinal, previn obezitatea, contribuie la reducerea colesterolului din sânge, împiedică formarea calculilor biliari, reduc riscul cancerului de colon. Să nu uităm nici de antioxidanți, aurul fructelor și legumelor, care combat radicalii liberi și împiedică îmbătrânirea prematură.
Porția zilnică recomandată de fructe și legume este de 400 – 500 g (150 – 200 g fructe și 250 – 300 g legume). Preferabil este să consumi vegetalele crude sau gătite la aburi ori la cuptor, în folie.

Extra info
Regimul cretan, 
pe scurt
Alimente privilegiate: carne albă, ulei de măsline, ulei de soia, fructe și legume proaspete, cereale integrale, leguminoase, brânză de capră și de oaie, ouă, pește și fructe de mare, lămâie, ierburi aromatice, apă și infuzii de plante.
Alimente de evitat: dulciuri de orice fel, sare, carne roșie, produse lactate din lapte de vacă, băuturi îndulcite și gazoase, sosuri grase.
Gustări echilibrate
Indiferent cât de motivată ai fi să urmezi o dietă sănătoasă, ai și tu, ca noi toți, micile tale momente de slăbiciune, când reușești cu greu să reziști tentației de a savura ceva „bun“, dulce sau sărat. Dieta cretană îți sugerează câteva gustări sănătoase, care nu atentează la silueta ta și îți potolesc foamea. Sugestii: o felie de pâine integrală, fie alături de o felie de brânză, fie unsă cu puțin ulei de măsline, un fruct de sezon (pepene galben, căpșuni, zmeură, afine etc.) ori un pumn de alune sau migdale.
Apa, băutura vieții
Ai nevoie de minimum 1,5 litri de apă zilnic. Apa te hidratează, împiedică îmbătrânirea prematură a pielii, participă la buna funcțio­nare a mușchilor și organelor, ajută digestia. În afară de cei 1,5 litri de apă, mai ai nevoie de încă un litru de lichide (în total 2,5 litri de lichide pe zi), de care poți beneficia din fructe, legume, ceai, lapte, supe de legume etc.

Text: Angela Cîlțan



Comments

comments

Previous:

Boli de sezon: tipul acela!

Next:

Ardeii, de la dulce la iute

You may also like

Post a new comment