Antioxidanții în meniu

10 July of 2011

Minunatele substanțe care ne ajută să prevenim multe boli grave

Foto: Fotolia


Corpul nostru se poate bucura de o bună stare de sănătate doar dacă toate celulele din care este alcătuit sunt sănătoase. În fiecare zi însă celulele sunt atacate de tot felul de poluanți (fum de ți­ga­ră, pesticide, gaz de eșapament, ultraviolete, ultrasunete, microunde etc.), dar și de radicalii liberi ce rezultă din reacțiile chimice care au loc în organism.
Din fericire, organismul poate lupta eficient împotriva acestor factori nocivi cu con­diția să-i furnizăm, prin alimentație, o cantitate cât mai mare de antioxidanți.

Inamicul nr. 1: radicalii liberi
Radicalii liberi sunt molecule oxidate, in­sta­bile, ce dăunează tuturor celulelor din corp. Oxigenul conținut de o singură inspi­rație a plămânilor dă naștere la un miliard de radicali liberi.
Dar haideți să vedem de ce sunt nocivi radicalii liberi? Pentru că, fiind purtătorii unui electron nepereche (în natură electronii sunt întotdeauna câte doi), ei tind să se întregească furând electroni de la moleculele din apropiere. Aceste molecule, rămase fără electron, devin la rândul lor radicali liberi și „fură” și ele electroni. Consecința: radicalii liberi afectează celulele sănătoase, care nu mai pot funcționa corespunzător.
Așa apar tot felul de afecțiuni: boli de ini­mă, anemie, ateroscleroză, maladiile Par­kin­son, Alzheimer, tumori, slăbirea vederii, scăderea imunității, boli reumatice, îmbătrânirea prematură a pielii etc.
Sute de studii demonstrează că persoanele care consumă cinci porții de legume și fructe pe zi prezintă un risc mult mai mic să se confrunte cu boli de inimă sau cancer.

Minunații antioxidanți

Vestea bună este că organismul are capacitatea de a se proteja de radicalii liberi grație antioxi­dan­ților, care împiedică formarea de radicali liberi și permit repararea celulelor deteriorate. Antioxidanții sunt, așadar, acele substanțe minunate care previn îmbătrânirea prematură, ne protejează de maladiile cardiovasculare și de unele tipuri de cancere. Enzimele, vitaminele, aminoacizii, mineralele, flavonoidele sunt cele mai cunoscute sub­stan­țe cu proprietăți antioxidante. Nu toți antioxidanții își joacă rolul în același mod. De exemplu, zincul, cuprul, seleniul și alte oligoelemente se combină cu o proteină pentru a înfrunta radicalii liberi, în timp ce vitaminele A, C, E și betacarotenul acționează independent. Hai să vedem care alimente îți furni­zează cantități importante de antioxidanți.
Citricele, bogate în vitamina C
Vitamina C este un excelent antioxidant: acțiunea sa de combatere a efec­te­lor nocive ale radicalilor liberi este dublă. Pe de o parte protejează deteriorarea mul­tor țesuturi din organism, iar pe de altă parte potențează efectul protector al unui alt an­tioxidant, vitamina E. Vitamina C este utilă în special pentru contracararea radicalilor liberi ce produc cataracta și ne protejează de radicalii liberi pro­duși de fumat.
În meniu: portocale, grepfrut, kiwi, lămâi, man­darine, coacăze negre, măceșe, ardei gras, pătrunjel, dar și varză, varză de Bruxelles, ardei verde, broccoli, spanac, căpșune, frăguțe, ananas.
Uleiurile vegetale, surse prețioase de vitamina E
Unii radicali liberi sunt neutralizați de vitamine hidrosolubile, precum vi­ta­mina C, iar alți radicali liberi sunt blocați de vitamine liposolubile, cum este vitamina E. Rolul antioxidant al vitaminei E este esențial: ea împiedică oxidarea și depunerea pe pereții arterelor a colesterolului „rău”, LDL. Așadar, vitamina E diminuează riscul apariției maladiilor cardiace și a accidentelor cerebrovasculare.
În meniu: uleiul din germeni de grâu, de soia, de floarea-soarelui, migdale, alune, dar și găl­benușul de ou, avocado, cerealele pentru micul dejun, caisele uscate sau semințele de floarea-soarelui.
Minunatele carotenoide
Carotenoidele sunt acei pigmenți de culoare galbenă, portocalie sau roșie pe care îi găsim în numeroase vegetale. Pigmentul portocaliu, care se găsește mai ales în morcovi, protejează țesutu­rile de radicalii liberi și previne apariția unor forme de cancer, în special a cancerului de piele. Un alt carotenoid important este licopenul din roșii, recunoscut pentru virtuțile sale anticancer: studiile au demonstrat că licopenul reduce cu 35% riscul apariției cancerului de prostată.
În meniu: morcovi, ardei roșu, broccoli, varză, dovleac, cicoare, spanac, pătrunjel, portocale, pepene roșu, frăguțe.
Ceapa și usturoiul, condimente-medicament
Ceapa, usturoiul și pra­zul sunt alimente pe care ar trebui să le consumăm zilnic. Com­pușii lor anticancerigeni au capacitatea de a scădea tensiunea arterială și nivelul colesterolului. Cel mai bine este să consumi aceste alimente crude sau fierte la abur. Nu uita nici de crucifere, care au o valoare nutritivă excepțională și, în plus, conțin substanțe care ne protejează de anumiți carcinogeni.
În meniu: varză, broccoli, varză de Bruxelles, conopidă, nap, ceapă, usturoi, ciuperci, praz.

Text: Angela Cîlțan




Comments

comments

Previous:

N-am știut în ce situație critică mă aflam

Next:

Turismul în sănătate, o soluție modernă

You may also like

Post a new comment