Foamea emoțională. Ce este și cum se manifestă

15 April of 2020

Când ești supărată te repezi într-o patiserie? După ce te stresezi la serviciu stai în fața televizorului cu o cutie de înghețată? Înseamnă că ai nevoie de hrană pentru a-ți liniști grijile și supărarea.

Multă lume se consolează cu mâncare

Mulți oameni apelează la mâncare pentru a-și alina senzațiile și emoțiile negative. Deseori se simt vinovați sau rușinați că au procedat în acest fel și astfel intră într-un ciclu al mâncatului pe fond nervos și ajung să sufere de alte tulburări, cum este obezitatea.

Rădăcina acestui fenomen este întinsă și ajunge de la griji finaciare și probleme de sănătate până la probleme în cuplu. Tulburarea afectează ambele sexe, dar se pare că este mai comună printre femei decât printre bărbați. De ce mâncare? Emoțiile negative duc la o senzație de gol sau vid emoțional. Mâncarea umple acest gol și creează senzația falsă de “plinătate” sau de întregire temporară.

În plus, mâncarea este asociată din copilărie cu mama sau persoana care ne îngrijește, iar cine ne oferă hrană ne reconfortează și ne consolează. Oamenii care mănâncă din cauza golului emoțional prezntă și alte trăsături: – se retrag din cercurile sociale – nu se implică în activități care ar ameliora stresul sau tristețea – nu înțeleg diferența dintre foamea emoțională și cea fizică – prezintă niveluri oscilante ale cortizolului ca răspuns la stres și acest lucru duce la apariția poftelor

Foamea emoțională versus foamea adevărată

Oamenii trebuie să mănânce pentru a trăi. Mulți nu pot face diferența între foamea meoțională și cea adevărată, dar există mai mulți factori care le diferențiază. Foamea fizică apare lent în timp. Vei pofti mai multe grupuri de alimente și la un moment dat ai senzația că ești plin. Nu ai sentimente negative legate de mâncare. Foamea meoțională apare brusc și ai poftă de anumite alimente.

Mănânci foarte mult și tot nu apare senzația de plin, iar după aceea simți vină sau rușine. Cum să ieși din acest tipar Foamea meoțională nu se stinge după ce mănânci. De fapt, atunci cândmănânci pentru că ești supărat te simți și mai supărat ca la început. Acest ciclu nu se încheie până când persoana în cauă nu abordează problemele emoționale de la baza fenomenului.

Primul pas pentru a depăși această tulburare este să găsești alt mod de a face față emoțiilor negative. Poți să scrii un jurnal, să citești o carte sau să meditezi. Poți face un sport sau poți ieși la plimbare o jumătate de oră, pentru a te destresa. Este nevoie de timp pentru a face trecerea de la mâncare la alte forme de eliberare de stres, așa că experimentează și află ce funcționează pentru tine.

Un corp în mișcare

Mulți oameni se simt mai bine după ce se mișcă. O plimbare sau joggingul în jurul cartierului, poate chiar o rutină scurtă de yoga te poate ajuta să depășești momentul de haos emoțional. Într-un studiu, participanților li s-a cerut să se implice într-un program de yoga de 8 săptămâni. Apoi li s-a evaluat nivelul de atenție și prezență.

Rezultatele au arătat că yoga practicată în mod regulat poate fi utilă pentru a preveni stârile exmoționale extreme, cum sunt anxietatea și depresia.

Meditația este o altă practică foarte utilă

Meditația care implică respirația profundă poate fi practicată oriunde. Stai așezată într-un loc liniștit și concentrează-te asupra respirației. Practica regulată te va face mai puțin expusă oscilațiilor emoționale extreme. Fii atentă să ai o dietă zilnică sănătoasă. Dacă siți că ai pofte din când în când, consumă fructe sau legume. Nu cumpăra alimente nesănătoase, iar când ai pofte subite bea un ceai sau o cafea fără zahăr.

Iar dacă nu poți ține în frâu fenomenul mâncatului necontrolat, poate ar fi bine să apelezi la ajutor profesionist. Un psihoterapeut poate afla împreună cu tine cauzele acestui comportament și te poate învăța cum să te dezbari de el. De asemenea, nu mânca în fața televizorului, calculatorului sau a altui ecran. Concentraeză-te pe mâncare la masă și fii atentă la senzația de plin.

Citeste si:

Articol apărtut în revista Ioana, ediția lunii aprilie, text: Dana Verescu/ foto: pexels.com

Comments

comments

vitamina c

Previous:

7 semne ale deficienței de vitamina C în corpul tău

Next:

Beneficiile sucului de morcovi pentru sănătate și frumusețe

You may also like

Post a new comment