Zahar și sare, fara sau doar cu moderatie?

03 December of 2019

Fără zahar și sare … sau cu moderație? – „Pentru sănătatea dvs., evitați excesul de sare, zahăr și grăsimi.“ De câte ori n-ai auzit acest slogan care ne împinge spre o viață sănătoasă, lăsându-ne pe noi să gândim: „Și atunci ce (mai) rămâne?“

Medicii recomandă eliminarea acestor substanțe (zahar si sare) din dieta anumitor categorii de persoane afectate de boli cardiace sau de diabet, însă pentru noi, ceilalți, moderația este cheia. (afla detalii interesante despre sarea amara)

zahar si sare, solnita, sare

Despre sare

„Ca sarea în bucate“. Această sintagmă arată un mare adevăr: mâncarea este mai gustoasă dacă este sărată. Sodiul este un mineral cu un rol esențial în funcționarea organismului și, alături de potasiu, influențează tensiunea arterială. Din păcate, abuzul creează dezechilibre în corp și poate pune viața în pericol. Exact la fel se întâmplă cu excesul de zahar și sare.  Un adult sănătos are nevoie de 2.300 mg/zi de sodiu, echivalentul unei lingurițe pline cu sare de bucătărie (ce conține cam 40% sodiu). Și am putea 
controla cantitatea dacă am mânca doar ceea ce gătim, însă deseori savurăm una dintre mesele principale în oraș, la un restaurant.

În plus, anumite alimente au deja sare în ele, deci la nivel teoretic cantitatea din linguriță trebuie redusă considerabil. Aproximativ 30 de procente din această substanță este depozitată în oase, restul găsindu-se în lichidele din organism. Datorită sodiului, pH-ul sangvin se menține la cote normale. Deficitul de sodiu din organism se manifestă mai rar (din cauza prezenței lui în multitudinea de alimente), de obicei vara, când transpirăm abundent sau în urma unor condiții medicale precum diaree sau vărsături.

zahar si sare, zaharnita, lingurita cu zahar

Despre zahăr

În literatura de specialitate se face o diferență mare între zaharurile care se găsesc natural în diverse alimente (lactoză în lactate și fructoză în fructe) și cel adăugat la fabricarea unor produse alimentare. Primul este recomandat în dietă, fiind considerat sănătos. Însă aportul de calorii este egal în ambele situații, iar în cantități mari apar aceleași efecte: creștere în greutate, carii sau diverse boli. Organizația Mondială a Sănătății (OMS) spune că un individ trebuie să-și asigure din zahăr doar 10% din totalul de calorii admise pe zi. În acest sens, femeile adulte au nevoie de 5 lingurițe pe zi, pe când bărbații − de maximum 9, în condițiile în care patru mere conțin 16 lingurițe de zahăr.

Cateva detalii esentiale despre sare

⇐ Acum sute de ani, sarea era atât de scumpă, încât căpătase denumirea de „aur alb“.

⇐ În anumite zone din Franța, încă este extrasă ca pe vremea celților, fiind un produs foarte scump și de foarte bună calitate. De obicei, nu se folosește la gătit, ci la garnisit mâncarea.

⇐ Există mai multe tipuri de sare: de masă (cea mai nesănătoasă dintre toate), de mare (obținută prin evaporarea apei marine, de culoare roz, gri și negru), de Himalaya (de culoare roz, extrasă din munți, nu conține iod), kosher (provine din apa de mare, extrem de sărată și granulată), grunjoasă (de culoare gri, se folosește la prepararea conservelor și murăturilor) etc.

⇐ Rezervele de sare ale României pot asigura necesarul țării pentru câteva sute de ani de acum înainte.

 Alte cateva detalii de luat in seama

⇐ Nu este mereu ușor să alegi alimente preparate care să conțină puțin zahăr sau deloc. Substanța poate fi regăsită pe eticheta produsului sub diverse denumiri, printre care: dextroză, sucroză, zahăr organic, miere, sirop, nectar de cocos sau de agave, glucoză etc.

⇐ De multe ori, pe rafturile supermarketurilor găsim alimente sau produse despre care n-am fi crezut că pot conține zahăr. De exemplu, băuturile alcoolice, mâncarea semipreparată, iaurturilr cu fructe, sucurile naturale din fructe, băuturile energizante, ketchupul (acesta are cantitati foarte mari de zahar si sare) și altele.

⇐ În 2017, România se 
număra printre țările europene cu cei mai mulți obezi, cu un consum de peste 30 de kilograme pe cap de locuitor.

⇐ Carențele de crom, magneziu sau zinc înlesnesc absorbția insulinei în organism. Lipsa acestor minerale creează pofta de ceva dulce.

Citeste si: O dieta extrema – dieta fara sare

 

Articol exclusiv online
Text: Ada Oprea
Sursa foto: pixabay.com/

Comments

comments

Previous:

Alimentele fericirii. O lista pe care trebuie sa o cunosti!

Next:

Cafeaua cu bune si cu rele

You may also like

Post a new comment