De ce dormi?

08 May of 2018

Somnul este o stare fiziologică reversibilă, naturală și necesară organismului. Un om petrece aproximativ o treime din viață dormind, iar un adult mediu are nevoie de 7-8 ore de somn pe noapte. Deși este studiat de mult timp, oamenii de știință caută încă răspuns la întrebări precum: de ce dormim, care sunt funcțiile somnului, ce rol au visele și cum apar ele?

Trecerea la starea de somn înseamnă pierderea stării de veghe. Stările alternează zilnic, iar această coordonare se face prin procese cerebrale complexe. Starea conștientă este înlocuită în fiecare noapte cu cea inconștientă. În timp ce dormim, în corp au loc o mulțime de schimbări fiziologice: scade tensiunea arterială, frecvența pulsului, a respirației, se încetinește metabolismul și este stimulată funcția endocrină. Toate aceste modificări au 
ca efect 
relaxarea și odihnirea organismului, care se reface mai repede și mai eficient decât în stare de trezie. Așa că, deși aparent nu facem nimic, în timpul somnului au loc multe modificări și reglări importante, esențiale pentru funcționarea optimă a organismului. În plus, cel mai activ organ în tot acest timp este creierul. Activitatea acestuia este măsurată cu electrozi conectați la nivelul scalpului care înregistrează undele cerebrale.

Stadiile somnului

Somnul se desfășoară conform unui tipar regulat în fiecare noapte. Caracteristicile undelor cerebrale măsurate cu electroencefalograful se modifică în mod previzibil, de mai multe ori în timpul unei singure perioade 
de somn. Există în principal două faze de bază ale somnului: somnul REM (rapid eye movement, adică mișcări rapide ale ochilor) și somnul NREM (non-REM).
   Somnul REM este cunoscut și sub denumirea de somn paradoxal. Copiii petrec 50% din somn în faza REM, adulții – aproximativ 20%, iar bătrânii –  sub 15%.

Majoritatea viselor au loc în somnul REM. Ochii se mișcă rapid în toate direcțiile, iar persoanele trezite în timpul acestei faze au relatat că visau. Caracteristicile undelor cerebrale din faza REM sunt similare celor din starea de veghe. Deosebirea este că mușchii sunt inactivați în somn, 
astfel încât nu putem acționa 
conform viselor.

Somnul NREM (fără mișcări rapide ale ochilor) cuprinde patru faze, fiecare cu caracteristici diferite.  De obicei, din starea de veghe individul alunecă în prima fază de somn NREM, în care amplitudinea undelor cerebrale este mică. După câteva minute trece în faza a doua a somnului (care durează între 10 și 20 de minute, iar trezirea se face la stimuli mai puternici acum), a treia (câteva minute) și a patra (20-40 de minute), după care se întoarce și trece din nou prin fazele a treia și a doua. Fazele a treia și a patra sunt numite și somn cu unde lente. După ce se parcurg invers stările somnului NREM, de la patru la doi, se ajunge în faza de somn REM.

Somnul REM este profund, tonusul și reflexele musculare dispar și se înregistrează mișcări rapide ale ochilor care dau numele acestei faze. În primul ciclu, somnul REM durează câteva minute. Pe parcursul unei nopți, un individ poate trece prin 4-5 cicluri complete de somn, dar în numai două dintre ele ajunge în faza a patra de somn NREM.

De ce ne odihnim

Nimeni nu știe exact. Este adevărat însă că oamenii de știință au dovedit că în timpul somnului organismul se reface și se vindecă. În plus, somnul este reconfortant și odihnitor. Diferite experimente au arătat că un animal, cu cât întreprinde mai mult efort fizic, cu atât va petrece mai mult timp în faza NREM a somnului. De asemenea, dacă oamenii sunt privați de faza NREM, fiind treziți de fiecare dată când intră în faza a patra a somnului, se vor plânge că sunt obosiți fizic. Când oamenii sunt privați de somnul REM, fiind treziți când pe electroencefalogramă se înregistrează undele specifice acestei faze, ei pot deveni anxioși și iritați. Mai ales faza REM a somnului este considerată ca fiind importantă pentru memorie și învățare.

Citeste si:

 

Articol exclusiv online
Text: echipa Ioana
Sursa foto: pixabay.com/

Comments

comments

Previous:

Lipidele trebuie să asigure aproximativ 25% din necesarul caloric al lăuzei

Next:

Copilul îşi petrece aproape jumătate din viaţă dormind

You may also like

Post a new comment