ANNABEL KARMEL știe să-i facă pe cei mici să mănânce sănătos! Am întrebat-o și noi cum procedează.

21 November of 2017

ANNABEL KARMEL știe să-i facă pe cei mici să mănânce sănătos!  Am întrebat-o și noi cum procedează.

Î: Annabel, sunteți pentru bebeluși şi copiii de 1-2 ani ceea ce reprezintă Jamie Oliver pentru adulți şi copiii mai mari?

R: Mereu m-a bucurat comparația cu Jamie Oliver! E un om fantastic, care a impulsionat un popor întreg să gătească și i-a făcut conștienți pe oameni de conținutul mâncării și al băuturii pe care o consumă.

Acum 25 de ani, când am început să scriu prima mea carte de bucate, MAREA CARTE DE BUCATE PENTRU BEBELUȘI ȘI COPII MÂNCĂCIOȘI (apărută la Editura Paralela 45 în 2015), mi-am asumat misiunea de a arăta lumii că poți face rețete delicioase și pentru bebeluși și copii. La vremea aceea, nu existau pe piață cărți de bucate cu rețete gustoase, așa cum pregăteam eu acasă. Lumea m-a crezut nebună că scriu o carte cu rețete pentru bebeluși.

Am vrut să le insuflu părinților încrederea de a găti pentru copiii lor. Și cred că am reușit, cărțile și rețetele mele au trecut testul timpului, asta pentru că sunt atât de simple și de ușor de făcut, iar copiii chiar le mănâncă cu plăcere.

De atunci, am mai scris 42 de cărți de bucate, dedicate perioadei de sarcină și fiecărui stadiu de dezvoltare a copilului, de la diversificare și mâncarea pentru copilași de 1-2 ani la rețete pentru copiii mofturoși și rețete ușoare pentru întreaga familie. Sper ca și de acum încolo să fiu o inspirație pentru mămicile care vor să-și crească de la început copiii cu rețete delicioase și sănătoase.

Î: Sunt copiii mofturoși sau părinții nu știu să gătească?

R: E o fază în viață de care fiecare părinte e îngrozit. Credeți-mă, știu cum e, am trecut și eu prin asta. Fiul meu a fost extrem de mofturos, dar am reușit să-l fac să mănânce.

Circa 90% dintre copii trec cel puțin o dată printr-o fază de mofturi la mâncare, dar vestea bună e că nu sunteți singurii. S-a dovedit că aceste mofturi la mâncare sunt determinate genetic într-o anumită măsură. Din punctul meu de vedere, felul în care faceți față situației poate avea un impact major asupra obiceiurilor alimentare ale copilului.

Nu trebuie să fim experți în bucătărie, ci doar să le dăm copiilor acele mâncăruri care le plac, și așa vom scăpa de mofturile lor. Încercați să introduceți în alimentația copiilor cât mai multe alimente, arome și texturi. Vă va fi mai ușor să pregătiți rețetele și copiii vor beneficia de substanțele hrănitoare de care au nevoie pentru a se dezvolta.

Î: Ne naștem gurmanzi sau devenim în timpul vieții, dacă avem șansa?

R: Diversificarea e o etapă foarte importantă, mai ales în primele luni, când copilul trece de la lapte la alimentele solide și începe o călătorie incredibilă. Copiii explorează tot ce face mâncarea delicioasă: textură, miros, consistență și gust.

Obiceiurile alimentare se formează de la o vârstă fragedă, de aceea e extrem de important să introduceți, cu prima ocazie în alimentația, copilului o mare varietate de alimente.

Un lucru foarte interesant, cercetări noi au descoperit o puternică influență genetică legată de mofturile la mâncare și de refuzul alimentelor noi. Așa că părinții pot sta liniștiți, nu are rost să se simtă vinovați pentru nazurile copilului. În ciuda bazei genetice puternice, comportamentul copilului poate fi schimbat. Cercetătorii accentuează faptul că, în ciuda originii genetice a nazurilor la mâncare, un mare impact îl au comportamentul alimentar format de părinți și felul lor de a se purta cu copiii mofturoși.

Pe copiii puțin mai mari îi puteți încuraja să vă ajute în bucătărie. În felul acesta, învață de unde vine mâncarea și se deprind cu dragostea pentru mâncarea preparată acasă. Iar mai târziu, nici nu v-ați gândi, dar vor fi ajutoare de nădejde în bucătărie. Un copil mărișor e în stare să întindă aluatul cu făcălețul, să spargă ouăle, să amestece compozițiile etc. Iar în timp ce gătesc, învață și despre unitățile de măsură, despre cum se măsoară timpul.

Când copiii mei aveau 4, 6 și 7 ani, i-am încurajat ca în fiecare zi de vineri să gătească ei cina. Eu îi ajutam să toace legumele, dar cu timpul au învățat să mânuiască singuri ustensilele de bucătărie. Mulți copii se simt foarte mândri că gătesc și că fac parte din lumea adulților. Singura problemă e dezordinea din bucătărie!

Î: Merită să crești copii gurmanzi?

R: Categoric! Mi-am petrecut 25 de ani oferindu-le familiilor ustensile, idei și surse de inspirație pentru a se bucura de mâncarea gătită în casă. Știu ce rol important are mâncare în menținea armoniei familiale și, de fapt, asta mă și motivează să vin tot timpul cu rețete noi.

Î: E vreo deosebire între mâncare savuroasă” și mâncare sănătoasă”?

R: Pentru mine, mesele gătite în familie sunt cele mai savuroase. Asta nu presupune să trudești ore întregi deasupra aragazului, ci să găsești soluții potrivite pentru familie. Iar asta înseamnă adesea mese bine echilibrate, rapid și ușor de preparat, cu gust delicios.

E important ca alternativele sănătoase să fie introduse din fragedă copilărie. De exemplu, dacă copilului îi plac chipsurile, de ce să nu coci la cuptor felii de cartof dulce presărate cu parmezan? Sunt dulci, firește, și la cuptor capătă un gust caramelizat. O altă alternativă delicioasă (și incredibil de simplă) pentru un copil mofturos la mâncare: nuggets de pui: dați bucățele mici de pui prin fulgi de orez și le coaceți la cuptor, nu le prăjiți.

Observ că părinții devin tot mai experți în legătură cu mâncare pe care o dau copiilor și e extraordinar să vezi că își hrănesc familia cu o varietate mare de alimente și cu combinații interesante de arome.

De asemenea, părinții au devenit extrem de conștienți de mâncare pe care o consumă ei și copiii lor. Sunt atenți la nivelurile de sare și zahăr și știu că cei mici au nevoie de fier, de acizi grași, de legume și de fructe, extrem de importante.

Î: Credeți că e nevoie să-i păcălim pe copii pentru a mânca legume? Nu sunt suficient de apetisante?

R: Sigur că sunt, numai că cei mici, mai ales la 1-2 ani, în faza de mofturi, mănâncă broccoli azi și mâine întorc nasul! Ei bine, acesta e momentul când blenderul devine cel mai bun prieten al nostru! Legumele pot fi uneori un obstacol pentru mulți părinți când e vorba să gătească. Deși e important să le arătați copiilor de unde provin legumele și să-i ajutați să înțeleagă de ce sunt importante, când un copil refuză pur și simplu să-și mănânce legumele, încercați rețete cu legume pasate la blender, cum ar fi un sos de tomate și legume pentru paste, sau un piure de cartofi combinat cu morcov ras. Pare banal, dar copilul nu poate da la o parte ceea ce nu vede!

De mare ajutor e să abordați metode de a găti diferite. De exemplu, mulți copii nu mănâncă conopidă fiartă, dar conopida la cuptor e altceva. Și copiilor le place mult să mănânce cu mâna, așa că le puteți da, de exemplu, un știulete mic de porumb stropit cu unt topit sau felii de cartof dulce la cuptor, presărate cu parmezan.

Î: Există vreun fel de mâncare pe care să-l adore toți copiii din lumea asta? Dar un fel pe care să-l urască?

R: Fiecare copil are propriile lui experiențe alimentare, dar nu știu cum se face că toți copiii zăresc mazărea de la un kilometru distanță, așa că de multe ori o înlocuiesc cu porumb sau cu alte legume mărunțite. Pe de altă parte, spaghetele Bolognese sunt tot timpul pe primul loc, iar rețeta mea de Sos Bolognese cu Legume Ascunse e super delicioasă. Se face cu ceapă, praz, țelină, roșii, ardei, morcovi și ingredientul meu secret, mărul. E delicioasă și perfectă pentru campania care recomandă să mănânci zilnic cinci porții de fructe și legume pe zi. (Și nici nu vor ști asta!)

Pizza e alt fel de mâncare preferat. Folosiți asta în avantajul dumneavoastră și lăsați-i pe copii să orneze pizza cu ce vor, sau să facă mutrișoare simpatice din legume pe pizza pregătită în casă – e o metodă testată pentru a-i face să încerce alimente noi, pe care în mod normal le-ar respinge.

Î: E necesar să le impunem copiilor un program alimentar rigid?

R: Câtă vreme copilul are parte de un echilibru sănătos și consumă o varietate de alimente, înseamnă că părintele se descurcă de minune. Perioada mofturilor poate fi dificilă, dar regula de aur e să nu vă arătați frustrarea, ci să-i lăudați pe copii când mănâncă bine sau încearcă un aliment nou (totuși, să nu exagerați). Da, asta înseamnă să ignorați comportamentul lor urât și să vă concentrați atenția pe comportamentul bun. Astfel, mesele vor fi mai puțin stresante și mai plăcute. Cei mici vor descoperi în curând că n-are rost să facă atâtea nazuri când dumneavoastră nu reacționați.

Eu, personal, ador vorba veche „Totul cu moderație”. Găsirea unor soluții haioase și sănătoase de a găti împreună mâncarea aduce satisfacții mari în loc să vă concentrați pe tot ce e rău. Răsfățurile alimentare trebuie tratate ca atare. În felul acesta, copilul va crește și va dezvolta o relație sănătoasă cu alimentația. Câtă vreme copilul primește alimente hrănitoare în timpul meselor, nu văd nimic rău în a le da copiilor răsfățuri culinare din când în când.

Î: Numiți un ingredient important în planul alimentar al copiilor, care e adesea uitat.

R: Fierul e extrem de important pentru dezvoltarea creierului copilului, mai ales începând cu vârsta de șase luni, când rezerva de fier moștenit de la mamă se epuizează. Creierul unui copil se triplează ca mărime în primul an de viață și deficiența de fier poate afecta profund procesul de învățare de mai târziu. Cu toate acesta, lipsa de fier la bebeluși și copiii mici e foarte des întâlnită.

Începeți cu carne slabă de vită fiartă și transformată la blender într-un piure pe care îl puteți combina cu fructe sau rădăcinoase. Puteți trece, mai târziu, la carne de vită coaptă într-o plăcintă Bolognese sau încercați o tocăniță de vită sau vită tajine.

E în regulă să vă creșteți copiii vegetarieni atâta vreme cât le oferiți un meniu echilibrat. Introduceți alimente ca tofu sau fasole boabe, linte, produse lactate, ouă, legume verzi ca broccoli și spanac și cereale pentru micul dejun îmbogățite cu vitamine. Pentru ca fierul să fie absorbit, trebuie să combinați surse de fier din legume precum lintea cu vitamina C. Prin urmare, dați-le copiilor și fructe bogate în vitamina C, cum ar fi căpșunele, la aceeași masă.

Î: Credeți că un copil ar trebui să fie vegetarian sau vegan?

R: Vegetarianismul e în mare vogă în acest moment și se pune un mare accent pe alimentația sănătoasă în general.

Dieta vegetariană aduce multe beneficii sănătății, numai că părinții trebuie să aibă mare grijă și să le asigure copiilor substanțele nutritive și vitaminele cheie, în special proteine, calciu, fier, vitamina D, vitamina B12 și fibre pentru dezvoltarea și sănătatea lor pe termen lung.

Î: Părinții din România se luptă cu tirania fast-foodului asupra copiilor. Toți colegii mei mănâncă acolo, eu de ce n-am voie? Cum să convingi un copil mic că fast-foodul nu e o idee bună?

R: Și în UK avem aceeași problemă, care crește rata obezității în rândul copiilor mici. Lucrez cu National Obesity Forum pentru a atrage un semn de alarmă și le ofer familiilor idei simple de preparate culinare.

Obiceiurile alimentare sănătoase se formează de la o vârstă fragedă, de aceea e extrem de important să le dăm copiilor, cu prima ocazie, o cât mai mare varietate de alimente.

Secretul e să-i implicăm în ceea ce mănâncă. Un truc foarte bun descoperit de mine e să pregătești mâncarea împreună cu copiii. Așa reușești să le insufli dragostea pentru mâncarea sănătoasă, când gătești cu ei, de la zero, rețete simple.

Evitați pe cât posibil snacksurile cu calorii goale, pungile de chipsuri și băuturile îndulcite. În locul lor, de ce nu țineți la îndemână o rezervă de gustări sănătoase? Eu am un raft în frigider pe care țin numai fructe proaspete tăiate și alte alimente sănătoase. Când le e foame, copiii nu așteaptă.

De asemenea, vă sugerez să vă faceți propriile produse favorite de fast food, folosind carne slabă de vită pentru burgeri sau aluat de pizza făcut în casă. Un bun mod de a face crochete de pește e să dați fâșii de pește prin făină, ou bătut și fulgi de porumb zdrobiți. Iar ca desert, e ușor să faceți înghețată pe băț din zeamă de fructe și fructe pasate.

Și luați masa împreună. Copiii sunt foarte influențabili. Vor vrea și ei să mănânce tot ce mâncați dumneavoastră, așa că nu uitați să vă umpleți farfuria cu hrană sănătoasă.

Știind că părinții nu au de multe ori timp să gătească, Annabel vine în sprijinul familiilor ocupate cu gama ei de piureuri organice delicioase, hrănitoare, gata preparate, gamă inspirată de propriile sale rețete. Produsele sunt distribuite în România de 9 Luni.

http://9lunishop.ro/annabel-karmel

 

(Interviu de Roxana Melnicu)

 

Citeste si:

 

 



Comments

comments

adolescent

Previous:

Cum îți înveți copilul aflat în adolescență să se îmbrace potrivit

Next:

(P) ”Sănătos de mic” – învățăm despre alimentația sănătoasă chiar din grădiniță

You may also like

Post a new comment