Excese de Sărbători. Cum ne menținem sănătatea în această perioadă

27 December of 2020

Oboseala, petrecerile prelungite și mesele îmbelșugate ne supun organismul unor grele încercări. Iată care sunt cele mai frecvente probleme de sănătate din această perioadă și cum le rezolvăm.

Abundența de preparate grase, cum cere tradiția, cu multe calorii, ne solicită foarte mult sistemul digestiv. Pentru binele tău, consumă porții moderate de mâncare, cu cât mai multe fibre, mestecă încet, savurează fiecare îmbucătură, distrează-te pe pofta inimii, dar caută să nu depășești măsura la băuturile alcoolice.

Mahmureala

Dacă ai chefuit noaptea întreagă și ai uitat numărul paharelor cu vin sau alte licori similare, nu este de mirare că te confrunți dimineața cu o groaznică durere de cap, cu greață, amețeală, sensibilitate la lumină și zgomote, indigestie, stare de oboseală. Primul pas pentru a te reface este să te hidratezi, deci bea întâi o cană cu apă și ia eventual un ibuprofen dacă nu mai suporți durerea. Apoi încearcă o cafea.

După aceea, ajută mult să bei un pahar cu suc de lămâie cu miere sau de portocale, grepfrut, mere, roșii sau un ceai verde, de mentă ori de ghimbir. Mai poți să mănânci o banană, un kiwi. Foarte bună pentru refacerea echilibrului din organism este o ciorbă acră, o supă de găină și zeama de murături. Pentru a scăpa de mahmureală se mai recomandă o plimbare și exerciții fizice ușoare urmate de multă odihnă.

Pentru a preveni aceste stări neplăcute, consumă alcool într-un ritm mai lent, alternând cu băuturi răcoritoare, apă și mâncare, astfel încât corpul să aibă timp să îl metabolizeze. Niciodată nu bea alcool pe stomacul gol.

Indigestia

Metode de prevenție: pentru o digestie bună, mănâncă porții moderate, ai grijă cum asociezi alimentele, acordă atenție mâncării (nu te uita la televizor în același timp), servește ultima masă a zilei cu minimum trei ore înainte de culcare și plimbă-te puțin după masă. Dacă ai ținut post sau o cură de slăbire, încearcă să revii treptat la regimul alimentar obișnuit.

Excese alimentare

Avalanșa de sarmale, fripturi cu sosuri grele, drob, cârnați, slănină și alte alimente tradiționale de acest fel forțează sistemul digestiv la un mare efort. Poți să guști din toate dacă ești pofticios, dar să te limitezi la porții mici, cât mai mici. Consumul moderat este de preferat unei rețineri totale, dar cumplit de frustrante. Folosește farfurii mici și nu le umple de tot. Caută să nu bei alcool direct pe stomacul gol, fiindcă sporește apetitul și se urcă repede la cap.

După o zi de excese alimentare, se recomandă plimbări ușoare, o dublare a cantității de lichide băute, alegerea unor preparate culinare mai ușoare, pe bază de carne albă (pui, pește), la grătar sau la cuptor, cu legume, salate ușoare, de crudități.

Stări gripale

După ce ai petrecut toată ziua pe pârtie sau te-a prins dimineața la un concert în aer liber, nu este exclus să te simți obosit și să te fi ales cu o răceală sau să fi luat o gripă. Stai la căldură, mănâncă bine (supa de pui este minunată în acest caz), bea multe ceaiuri, în special de ghimbir, cimbru, busuioc. Adaugă în ele miere și lămâie și te vei reface repede. Bea suc proaspăt de portocale, lămâie sau grepfrut.

Caută să consumi mai mult usturoi, ceapă și hrean, deoarece au efecte remarcabile. Pentru calmarea tusei bea ceai de tei, de mușețel, de ceapă, de nuci și sirop de ridiche neagră. Dacă te supără tusea uscată, bea ceai de nalbă mare și lichen de piatră. Cel de pătlagină și cimbru sunt indicate pentru favorizarea expectorației. Atenție, consumă ceaiul călduț, nu fierbinte, pentru că altfel va irita și mai rău gâtul.

Oboseală

După luni întregi în care ai muncit pe brânci și ai dormit pe apucate, se acumulează oboseală. Dacă mai pui la socoteală toată alergătura de la sfârșit de an, curățenia generală și pregătirile, nu este de mirare dacă te simți epuizată fizic și psihic. Ceea ce te face să te concentrezi greu, să ai o permanentă stare de iritare și un tonus scăzut. Epuizarea duce la scăderea imunității și la apariția depresiei.

Așadar, profită de vacanță ca să te și odihnești, să-ți refaci energia. Respectă un program de somn, ieși cu prietenii în oraș, plimbă-te în aer liber (mai ales în zilele însorite) efectuează exerciții fizice ușoare, mănâncă mai sănătos (mereu la aceleași ore), punând accent pe legume și fructe proaspete, crude. Nu sări peste micul dejun și introdu în alimentație mai mult pătrunjel, țelină, morcov, salată verde, cereale (mai ales ovăz), spanac, broccoli. Efect energizant remarcabil au și granulele de polen. În concluzie, adoptă un stil de viață echilibrat și totul va fi bine.

Atenție! La sfârșitul anului, pe fondul oboselii, se constată tot mai multe cazuri de depresie, în special la persoanele singure. Dacă familia îți este departe și nu ai un partener de viață, petrece Sărbătorile cu prietenii tăi. Consumă adesea ceai verde, de sunătoare, roiniță, tei, busuioc ori salvie. Te vei simți mai bine!

Citeste si: Activități pentru un Crăciun creativ, care aduc spiritul acestei Sărbători în casă

Text: Echipa Ioana/ sursa foto: unsplash

Comments

comments

imunitatea, mar verde

Previous:

Imunitatea la apel. Cum te fortifici, cum ai grijă de tine

cura de slabire

Next:

Beneficiile curei de slăbire și cum o faci corect

You may also like

Post a new comment