Evitați indigestia

14 December of 2009

Consumați cu moderație carnea de miel, ouăle și cozonacul de Paște.

Foto: Hepta

Foto: Hepta

Urmând celui mai lung post din an, perioada sărbătorilor pascale poate începe pentru mulți creștini cu un tablou clinic „delicat“, generat de consumul ridicat al produselor greu digerabile, bogate în proteine și lipide. În majoritatea cazurilor, tulburările digestive, care cauzează un disconfort abdominal sever, nu sunt generate de o boală anume, ci de excesul în alimentație.

Alimente nerecomandate

Adeseori, apariția indigestiei poate fi prevenită prin respectarea unei diete și a unui stil de viață adecvat. În general, principalele efecte negative după o masă copioasă sunt cauzate de consumul alimentelor bogate în grăsimi, a alimentelor dulci sau picante, a băuturilor carbogazoase și a prezenței factorilor de stres cotidian. Alcoolul are efect iritant asupra mucoasei digestive, generând, prin consumarea zilnică, atrofierea acesteia. Cofeina grăbește eliminarea conținutului gas­tric înainte de a fi procesat, iar fumatul se dovedește nociv chiar și atunci când organismul nu este afectat de boli. Numită și dispepsie în terminologia științifică, indigestia are printre cauzele medicale anumite afecțiuni, precum ulcerul, refluxul gas­troesofagian, litiaza biliară sau bolile pancreatice și hepatice. Stresul modifică, la rândul său, în mod negativ, capacitatea de funcționare a organismului. Favorizată de practicarea unui consum excesiv și rapid al alimentelor, indigestia poate genera rapid reacții neplăcute și dureri asemănătoare unor arsuri în zona sternului, cu senzații de greață sau de vomă și cu regurgitații acide. În timpul masticației, corpul nu trebuie să fie poziționat la orizontală sau aplecat înainte, pentru a nu îngreuna digestia. În cazul apariției crizelor de stomac pe parcursul nopții, este recomandată evitarea consumului de alimente cu 3 – 4 ore înainte de culcare.

Alimente recomandate
Printre semnele care anunță apariția indigestiei se numără durerile abdominale, pierderea poftei de mâncare, respirația greoaie, scăderea în greutate și senzația persistentă de vomă. În general, în prima zi de manifestare a simptomelor, consumul alimentar trebuie să cuprindă doar apă plată cu lămâie și infuzii de mușețel, având rol în combaterea iritației mucoaselor și stimularea digestiei. Începând cu cea de-a doua zi, pot fi introduse în meniul zilnic supe de legume, piureuri, compoturi sau bucăți de carne macră de pui fiartă și în cantități reduse. De asemenea, bananele și produsele lactate fără aport de sare favorizează procesul digestiei și refac flora intestinală. Metoda preventivă de excludere a anumitor componente (condimentate, carbonatate, bogate în grăsimi) din alimentația zilnică sau consumarea cu măsură a acestora în perioada Paștelui, poate asigura petrecerea cu un tonus fizic ridicat a zilelor de sărbătoare.

Cristian Niculescu

Comments

comments

Previous:

Refluxul gastroesofagian

Next:

Lavanda, menta si musetel: trei plante care fac minuni

You may also like

Post a new comment