Este soia bună sau nu pentru sănătate?

18 June of 2020

Soia este un tip de leguminoasă originară din Asia și face parte din dietele tradiționale asiatice de mii de ani. Astăzi, ea este consumată pe scară largă, nu numai ca sursă de proteine, ci și ca ingredient în multe alimente procesate.

Soia integrală este cea mai puțin prelucrată și include soia și edamame (păstăi verzi, imature). Laptele de soia și tofu sunt, de asemenea, obținute din varianta integrală.

Leguma este însă folosită și pentru a prepara mai multe alimente procesate, inclusiv: înlocuitori de carne vegetarieni și vegani, iaurturi și brânzeturi. Multe alimente ambalate conțin făină din soia, proteine ​​vegetale texturizate și ulei extras din aceste boabe.

Leguma conține cantități mici de vitamina E, niacină, vitamina B6, acid pantotenic, dar și fibre prebiotice și mai multe fitochimice benefice sănătății.

Avantaje pentru sănătate

Produsele fitochimice din soia pot oferi mai multe avantaje pentru sănătate. Într-o revizuire extinsă a 35 de studii, cercetătorii au descoperit că consumul de astfel de produse  (nu și a suplimentelor) a redus colesterolul LDL (rău) și colesterolul total în timp ce a crescut colesterol HDL (bun).

O altă cercetare a descoperit că un consum regulat a fost asociat cu rezultatele îmbunătățite pentru femeile care urmează tratamente de fertilitate cu tehnologia de reproducere asistată. Astfel, femeile care au mâncat soia înainte de fertilizare in vitro (FIV) au avut mai multe șanse să aibă o sarcină de succes, decât cele care nu au profitat de acest aliment. Însă, un raport mai recent a demonstrat că în cazul unui consum foarte mare ar putea modifica nivelurile de hormoni reproductivi și ar afecta negativ funcția ovariană. Prin urmare, este nevoie de mai multe cercetări pentru a examina relația complexă dintre aportul de soia și fertilitate.

În altă ordine de idei, izoflavonele continute de aceasta leguma sunt o clasă de fitoestrogeni care se găsesc în mod natural și care acționează ca un estrogen slab în organism. Nivelurile de estrogen scad în timpul menopauzei, ceea ce duce la simptome precum bufeurile. Deoarece soia acționează ca un estrogen natural, poate ajuta la reducerea acestor simptome.

Efecte negative asupra sănătății

Așa cum spuneam, conține izoflavone, care acționează ca estrogenul în organism. Deoarece multe tipuri de cancer de sân au nevoie de estrogen pentru a crește, soia este contraindicată. Soia este de obicei consumată integrală sau fermentată în dietele asiatice, în timp ce în țările occidentale, soia este prelucrată în cea mai mare parte sau sub formă de supliment, ceea ce reprezintă un minus alimentar.

În plus conține substanțe care pot afecta negativ tiroida prin blocarea absorbției de iod.

Unele cercetări au descoperit că anumite izoflavone de soia, inclusiv genisteina, pot bloca producerea de hormoni tiroidieni. Totuși, aceste descoperiri sunt limitate în mare parte la studii pe eprubeta și pe animale.

Deoarece conține fitoestrogeni, bărbații nu trebuie să o includă în dieta lor, existând pericolul dezechilibrelor hormonale.

Câteva studii recente efectuate pe animale arată că anumiți compuși găsiți în soia ar putea afecta negativ sănătatea digestivă. Conform unei analize, aglutininele pot afecta digestia influențând structura și funcția de barieră a intestinului. De asemenea, acestea pot perturba sănătatea florei intestinale.

În loc de final trebuie spus că un consum ponderat poate să fie benefic, dar că excesele, ca de altfel în oricare altă situație, nu sunt deloc recomandate.

Citeste si: Dieta vegetariana. Pro si contra

Comments

comments

Dieta Sirtfood, suc verde, suc in pahar

Previous:

Dieta Sirtfood: cum a slăbit Adele 22 de kilograme

mancare japoneza

Next:

Cum să îți menții greutatea chiar și în izolare

You may also like

Post a new comment