Sport pentru minte

08 July of 2015

Fotolia_85088145_Subscription_XXL

Activitatea fizică practicată cu regularitate ne ajută să avem un corp suplu, frumos, tonic. Dar asta nu este totul: cercetările recente arată că antrenarea corpului are efecte benefice asupra minții, care devine astfel mai echilibrată și mai elastică.
Dictonul latin „Mens sana in corpore sano“ (o minte sănătoasă într-un corp sănătos) este la fel de actual și astăzi. Cei mai mulți oameni văd corpul și mintea ca fiind două lucruri separate și consideră, de exemplu, că alergarea antrenează corpul, iar lectura mintea. În realitate, lucrurile nu stau deloc astfel. Corpul nu este un simplu suport pentru minte, iar aceasta nu este nici pe departe complet separată de corp. Cercetări efectuate la o universitate din Illinois au arătat că mersul pe jos jumătate de oră pe zi, timp de 6 luni, conduce la o creștere în volum a zonelor din creier responsabile de atenție și memorie, chiar și în cazul persoanelor în vârstă. Oamenii care au participat la acest studiu au raportat îmbunătățiri în capacitatea de învățare și de concentrare și o dispoziție mai bună. Psihologii și neurocercetătorii studiază de mai mulți ani efectele benefice pe care sportul practicat cu moderație, de către amatori, le are asupra creierului. Ei au putut să demonstreze că sportul și lucrul cu mâinile au efect antidepresiv. Practicarea regulată a unui sport duce la secretarea endorfinelor, substanțe responsabile pentru producerea plăcerii și care pot calma durerea. Zonele din creier care se ocupă de mâini au o suprafață foarte mare și sunt strâns legate cu cele ale procesării recompenselor. Așa se explică de ce activități precum grădinăritul sau olăritul au efecte terapeutice.

Sport și endorfine: adio, dispoziție rea!
Cercetările noi din neuroștiințe au pus în evidență faptul că sportul duce la o mai bună circulație sangvină, care are efecte pozitive asupra creierului, dar și la secreția unor hormoni asemănători insulinei, care joacă un rol important în creștere la copil și au rol anabolic la adult. Când acești hormoni ajung la nivelul hipocampului (o formațiune din creier cu aspect de căluț de mare), ei declanșează formarea de noi neuroni. Neurogeneza are loc și la vârste înaintate, iar neuronii nou formați au un rol esențial în învățare, adaptare la stres, evitarea fobiilor și depresiei. Însă acești neuroni noi sunt dependenți de învățare, ceea ce înseamnă că în perioada de 12 zile după apariția lor trebuie folosiți, puși în funcțiune. Conform principiului de la începutul articolului, combinarea exercițiului fizic cu cel mental este excelentă pentru antrenarea agregatului complex format din minte și corp. Activitatea fizică, nu foarte intensă, combinată cu învățarea a ceva nou duce la regenerarea cerebrală, la o întinerire a minții și a corpului. Activitatea fizică moderată stimulează eliberarea serotoninei și dopaminei, substanțe responsabile pentru starea psihică de bine. 
Mersul pe jos într-un ritm susținut și alert, ciclismul, drumețiile montane, înotul, yoga, tai-chi și în general sporturile bazate pe anduranță și nu pe forță sunt cele care contribuie la creșterea nivelului serotoninei. Starea mentală bună aduce cu ea o atitudine deschisă și relaxată față de lume și viață, curiozitate, dorința de a cunoaște lucruri noi, de a învăța, de a avea interacțiuni sociale gratificante. Se creează un cerc virtuos ce duce la o reîntinerire nu doar fizică, ci și psihică.


Rețeta pentru o minte echilibrată și tonică
Persoanele care practică în mod regulat (de 3 ori pe săptămână, timp de 30-60 de minute) o activitate fizică moderată, de anduranță sunt mai puțin expuse depresiei și furiei, sunt mai echilibrate, au un tonus psihic și fizic bun și sunt capabile să se adapteze mai ușor la situațiile noi care apar în timpul vieții. În cazul sporturilor repetitive (mersul alert, înotul, alergatul, ciclismul), stresul se canalizează în aceste mișcări automate, permițând eliberarea creierului pentru reflecția intelectuală. Sportul distrage atenția de la probleme, lăsând creierul să se odihnească, să ia o pauză de la grijile constante care macină și chinuie conștiința. Cu timpul, starea de relaxare poate fi obținută la fel de ușor și în alte momente, prin simpla rememo-rare și evocare a ei. Așa cum mintea poate fi influențată de corp, la fel corpul poate fi influențat de minte. 
Evocarea stării de bine resimțite în timpul și după terminarea activității sportive se poate face oricând, cu efecte benefice asupra corpului, chiar și când acesta se află în repaus. Activitatea sportivă susținută și moderată a dus la eliberarea endorfinelor și la neurogeneză. La rândul ei, o minte echilibrată, tonică poate activa singură stări psihice care, la rândul lor, sunt benefice pentru corp. Activitatea fizică moderată, de anduranță, practicată cu regularitate, combinată cu interacțiunea cu persoane și situații noi, este o soluție la îndemâna oricui, care pare să promită un adevărat elixir al tinereții, la orice vârstă.

Credit foto: © michaeljung / Fotolia

Comments

comments

Previous:

Uleiul de masline

Next:

Interviu cu Melania Medeleanu in editia speciala Ioana Beauty & Style

You may also like

Post a new comment