Ocoleste capcanele din meniu!

08 September of 2015

© gpointstudio / Fotolia

© gpointstudio / Fotolia

Aproape de fiecare dată când intrăm într-un restaurant, suntem lihnite de foame. Și când ne pică în mână meniul, vrem să comandăm de toate. O tendință perfect înțeleasă și speculată de orice proprietar de restaurant care se respectă și care vrea să-și vândă repede mâncarea.
Deși pare greu de crezut, meniul nu este o simplă înșiruire de preparate culinare, ci un înscris ce poate influența psihologic clientul înfometat. Nu trebuie să te simți trasă în piept din acest motiv, ci ai nevoie să știi care sunt aceste tehnici de manipulare, pentru ca portofelul tău să nu sufere daune iremediabile la achitarea notei de plată.
Iată care sunt metodele de atracție folosite în câteva tipuri de meniuri:

1. Meniul care îți limitează opțiunile. Nu poți să nu recunoști că un meniu aglomerat de foarte multe feluri de mâncare, în condițiile în care îți este foarte foame, îți poate crea un sentiment de anxietate sau de nervozitate. Studiile în materie au scos la iveală faptul că numărul magic de preparate (împărțite pe categorii, de exemplu: aperitive, fel principal sau deserturi) este 7. Când ai mai puține opțiuni, alegerea este facilă, chiar dacă preparatele sunt mai scumpe, și comanzi exact ce îți trebuie. Este un soi de compromis pe care-l faci, dar care te satisface rapid.

2. Meniul cu poze. Este în vogă, pentru că s-a demonstrat că datorită lui, vânzările restaurantului cresc în medie cu 30%. Impactul vizual, atunci când ți-e foame, este foarte important. Nu mai ai timp să citești și îți dorești să mănânci ACUM această salată delicioasă ori această friptură suculentă. De obicei, practica este foarte folosită în restaurantele fast-food, unde pozele arată impecabil, apetisante și destul de fresh colorate. Dar și aici tehnica psihologică este atent adaptată nevoilor clientului, pentru că prea multe poze îi pot crea acestuia senzația de ieftin sau de derizoriu.

3. Meniul cu cifre în loc de preț. Experții unei universități din SUA au ajuns la concluzia că nu e bine să fie scris în meniu prețul așa cum ești obișnuită să-l vezi. Adică, în loc de 12 lei, vei găsi scris doar 12. Înlăturarea simbolului monedei de schimb este o tehnică de influențare a clientului, care la nivel psihologic funcționează perfect, impulsionându-te chiar să cumperi mai mult.

4. Meniul cu prețuri descrescătoare. Când citești meniul, perspectiva de abordare este esențială. Foarte multe restaurante pun în capul listei un preparat extrem de scump urmat de altele care par mult mai ieftine în comparație cu primul. Adică, parcă nu ai da 250 de lei pe o friptură de vită argentiniană, dar ai fi dispusă să oferi 70 de lei pe una normală, cu garnitură și salată, nu?

5. Meniul cu reguli ca în jurnalism. Orice publicist știe că pagina din dreapta (indiferent că vorbim despre un ziar sau o revistă) este cea mai citită. Drept urmare, aici stau scrise acele informații care trebuie să ajungă la cititor. Această tehnică a fost preluată și de experții a căror sarcină este compunerea meniului. În plus, în ambele situații, modul de paginare este foarte important. De exemplu, dacă proprietarul restaurantului vrea neapărat să-ți vândă un anume fel de mâncare (de obicei unul scump), va încadra informația într-un chenar care îți va sări imediat în ochi sau va lăsa un spațiu gol mai mare între acest preparat și altele din listă.

6. Meniul cu figuri de stil. Poate cea mai sigură metodă pentru a-ți vinde rapid mâncarea este de a înfrumuseța pe alocuri, în părțile esențiale (ca să parafrazăm un mare dramaturg), denumirea preparatelor. Și funcționează! Tu ce ai alege între „înghețată“ și „înghețată cremoasă cu un gust plăcut de fructe exotice, stropită cu ciocolată albă și caramel dulce ca o zi de primăvară“? Mai mult de atât, se pare că asocierea preparatului cu sintagma „ca la mama/bunica acasă“ crește considerabil șansele acestuia de a fi comandat cu prioritate. Iar dacă este alăturat și termenul „bio“ sau “eco”.



Comments

comments

Previous:

FIT in 20 de minute

Next:

Homeopatia, tratament controversat

You may also like

Post a new comment