Colegul de la serviciu. De la agonie la extaz

04 April of 2016

Unii ne fac ziua de munca un calvar, altii ne-o insenineaza… Cu colegii de serviciu petrecem deseori mai mult timp decât cu partenerul de viață. E normal ca uneori să apară și frecușuri.

Certuri, dispute privind com-pe–tența și presiuni – nu-s puține birourile în care găsești  tensiuni mai mici sau mai mari. Motivele sunt variate: invidia, incompetența, neînțelegerile… Iar dacă unele persoane reușesc să accepte situațiile de la locul de muncă și să treacă ușor peste ele, altele aproape că fac crize  de nervi. Când e bine să strângem din dinți și când să declarăm război?

Când colegii se dușmănesc are de suferit climatul din întregul birou. Randamentul și concentrarea scad. De aceea situația trebuie clarificată imediat, de preferință între patru ochi. Reproșurile nu sunt de dorit, sigur, mai mult obții dacă-ți prezinți punctul de vedere și dacă fiecare parte își exprimă dorințele de colaborare pe viitor. Dacă ești direct implicată în așa ceva, mai bine vorbești despre tine, nu faci acuze despre cealaltă persoană.

Presiunile sau mobbingul. A trata mereu de sus pe cineva, în mod sistematic, este aproape o infracțiune. Această atitudine apare, de regulă, când presiunea este foarte mare și angajatul are senzația că nu poate supraviețui sau când accede la funcții mai înalte, însă pe socoteala altora. Specialiștii spun că trebuie să rămâi prietenoasă și politicoasă, să stabilești limite clare și să ai curaj să spui nu.

Invidia este cea mai frecventă cauză. În 60% din cazurile de mobbing, acesta e cauzat de invidie și gelozie. Resentimentele apar însă doar atunci când colegii execută sarcini asemănătoare sau comparabile. Un tâmplar nu este invidios pe un neurolog, chiar dacă cel din urmă câștigă mai mulți bani. Dar dacă un coleg de la biroul alăturat primește o mărire de salariu, cineva va fi cu siguranță nemul-țumit. Invidia este aproape întotdeauna un semn al unei stime de sine scăzute, spun experții.

Și șefii pot fi tiranici. Atunci când șefii nu fac decât să critice tot timpul, să exercite presiune, să răspândească frică și să facă o dramă din orice, greșelile anga-ja-ților vor deveni mai frecvente, iar stima lor de sine scade. Rămân, astfel, trei posibilități: demisia, apelul la superiorul șefului direct sau detașarea.

Ce trebuie să aibă în vedere colegii:

Nu lua prea personal tonul aspru! În multe birouri, tonul pe care se vorbește este de obicei rece. Asta nu are de a face cu tine, ci cu stilul de conducere și cultura întreprinderii respective. Deschide o discuție și arată și altora că acest ton nu te motivează deloc.
Nu accepta orice! Când comportamentul colegilor sau al superiorului devine insuportabil, rămâi politicoasă, dar stabilește niște limite foarte clare.

Colegul prieten
Fie că e birou mare și deschis, fie că e o tejghea, colegii sunt mereu aproape de noi. Cât de bune sunt prieteniile între colegi?
La început sunt doar pauzele de prânz pe care le petreceți împreună, dar dacă vă înțelegeți bine, vă puteți întâlni și după serviciu, la o bere. Cu timpul, întâlnirile personale devin frecvente și observi cum colega ți-a devenit prietenă. Dar cât de bine func-ționează o prietenie între colegi?

Este bine să ai prieteni la birou. Multe prietenii au luat naștere datorită serviciu-lui comun. Și sigur că multe persoane sunt de părere că este mai plăcut ca la locul de muncă să fie înconjurate de oameni în care au încredere. Oamenii nu trebuie să-și facă mereu griji că cineva le pândește greșelile și le folosește împotriva lor. Într-un mediu de lucru prietenos oamenii se simt mai bine, vin cu plăcere la serviciu și devin astfel mai productivi și au un randament mai bun.

Colegii prieteni sunt un adevărat sprijin profesional. Dacă vrei să-ți impui ideile noi la birou, este bine să ai persoane care te sprijină în echipă. Sigur că nu trebuie să accepți automat toate propunerile prietenilor de la serviciu. Dacă un prieten face o greșeală sau pur și simplu nu lucrează cum trebuie, este bine să-i spui prietenos acest lucru, pentru a-l corecta cu blândețe. Este important însă să gă-sești un echilibru sănătos între rolul de coleg și cel de prieten. Ca prieten, tu nu ai sarcina pedagogică de a-l educa pe altul, dar ai datoria să-l protejezi și să-l fe-rești de ghinioane sau lucruri rele.

Ce facem cu presiunea exercitată de concurență? Când concurezi cu o colegă  pentru același post este important să fii deschisă în privința asta. Intrigile sunt tabu. În schimb, folosește cuvinte clare: „Amândouă dorim același post. Fie ca cea mai bună să câștige, de acord?“ Dacă una dintre voi primește postul, pot apărea, desigur, și invidia și ciuda, căci nici măcar prietenii nu sunt mereu scutiți de ele. Abia când colegul devine șef și trebuie să dea ordine, lucrurile se complică. Problema trebuie discutată deschis și ambele părți trebuie să conlucreze la rezolvarea ei. În astfel de situații se vede, de fapt, cât de puternică este prietenia.

Ce trebuie să știe prietenii:
Nu exagera cu discuțiile private! Să discuți, luni dimi­neața, absolut tot ce ai făcut la sfârșit de săptămână… iată ceva ce nu se face!
Nu-i exclude pe ceilalți! Fii atentă cu toți colegii, nu fi părtinitoare și exclusivistă la birou. Altfel vor apărea nemulțumiri printre colegii ignorați. Acceptă repartizarea clară a rolurilor! Prietena ta îți este superioară? Atunci gândește-te la faptul că la birou ești în primul rând angajată.

Citeste si:

Cum faci față plictiselii și lipsei de entuziasm acasă și la serviciu?

Ce sa-i spui si ce sa nu-i spui. Sfaturi pentru domni

Cand munca te arde pe dinauntru

 

Articol exclusiv online
Text: echipa Ioana
Sursa foto: pixabay.com/

Comments

comments

Previous:

Mi-ar placea să infiez…

Next:

Ce trebuie femeile sa stie despre barbati

You may also like

Post a new comment