Decalogul grăsimilor și câteva detalii despre acestea

19 October of 2020

Colesterolul bun face parte din structura celulelor, este sursă de energie, iar principala lui calitate este aceea că circulă prin organism, spre deosebire de cel rău, care se depozitează, mai ales pe vasele de sânge, fiind cauza principala care duce la îmbătrânirea sistemului circulator și a inimii.

Cum eviți colesterolul rău? Sunt câteva reguli, pe care le poți respectă foarte ușor, tu și cei din familia ta.

1. Consumă vegetale. Orice este crud, proaspăt și verde (dar nu doar verde) este bun pentru sănătate, dar și pentru că fibrele existente în materia vegetală au capacitatea de a reține, absorbi și elimina colesterolul rău. Vegetalele reprezintă o sursă excelență de antioxidanți, vitamine și, cum spuneam, fibre. Grâul integral, cerealele, în general, toate fructele și legumele contribuie la reducerea concentrației de colesterol, întrețin pereții vaselor de sânge și asigura bună funcționare a inimii.



2. Alege cu grijă grăsimile pe care le folosești. Pentru gătit, cel mai bun este uleiul de măsline, pentru asezonat salate și mâncat crud, uleiul de semințe de dovleac, cel de nuci sau uleiul extravirgin de măsline, obținut prin presare la rece, mecanică. Foarte bun este și uleiul de porumb, precum și cel de floarea-soarelui, dar trebuie să ai grijă să nu-l lași să fumege.
Limitează consumul de carne grasă, brânză și produse lactate grase, ale căror grăsimi au tendința de a se depozita. Ferește-te de tot ceea ce înseamnă patiserie industrială, biscuiți sau orice conține, la capitolul ingrediente, grăsimi parțial hidrogenate.

3. Consumă pește cât de des posibil, atât slab, cât și gras.
Grăsimile din peste sunt bune pentru sănătate. Nu trebuie să cazi în cealaltă extremă – o cură de pește gras nu va fi un beneficiu, dar consumat o dată pe săptămâna este un fel de elixir al tinereții.

Grăsimile săturate

Sunt cele de origine animală și, multă vreme, au fost hulite pe nedrept și considerate cauza bolilor cardiovasculare. Nu este așa; consumate cu măsură, sunt benefice pentru organism. Se găsesc în unt, lapte, carne, peste gras, ou (surse animale), dar și în nuca de cocos și uleiul de nuca de cocos (sursă vegetală).

Au gust excelent și dau senzație de sațietate, întârzie apariția senzației de foame, sunt necesare tuturor celulelor și sistemului osos, protejează ficatul de toxine (împiedicând asimilarea lor), stau la baza formării acizilor esențiali, formează un scut protector în jurul organelor vitale – inima, ficat și rinichi.

De asemenea, protejează tractul digestiv de atacuri microbiene, reprezintă principalul constituent al țesutului interstitial care formează creierul, reprezintă precursorul hormonilor sexuali și fac parte din structura altor hormoni produși de glandele suprarenale și tiroidă, contribuie la formarea vitaminelor, se regăsesc în secreția biliară și pancreatică, având calități antioxidante.

Grăsimile nesaturate

Sunt grăsimile de origine vegetală, de care organismul are nevoie pentru funcțiile vitale și pentru absorbția vitaminelor liposolubile A, D, E. Acest tip de grăsimi se regăsesc în uleiurile vegetale, uleiul de măsline și uleiul de peste. Și acestea trebuie consumate în limitele unei alimentații sănătoase, excesul, chiar dacă este vorba de alimente “bune”, este dăunător.

Decalogul grăsimilor

1. Consumul de grăsimi trebuie să fie de maximum 30% din totalul caloriilor consumate pe zi. 10% grăsimi săturate și 20%, nesaturate.
2. Înlocuiește preparatele prăjite cu preparate coapte, fierte sau gătite la grătar.
3. Alege variantele degresate ale produselor pe care le cumperi – lapte, iaurt, brânzeturi, doar dacă ai colesterol crescut.
4. Citește etichetele produselor pe care le cumperi și analizează raportul glucide/proteine al produsului.
5. Evita consumul de semipreparate și conserve industriale.
6. Prepară în casă conserve și congelează legume pentru iarnă.
7. Alege carnea în formă cât mai apropiată de starea naturală: șuncă, în loc de ruladă, sau mușchi afumat, în loc de parizer.
8. Uită de fast-food și chips-uri (optează pentru chips-urile din fructe uscate).
9. Nu asocia în exces grăsimile cu zahărul (spre exemplu, prăjiturile cu crema); mergi pe varianta prăjiturilor cu blat simplu și fructe.
10. Nu elimina grăsimile din alimentație, nici în cea mai severă dietă, dar consumă-le mereu cu grijă și moderație.

Citeste si: Cum scapi de grasimea de pe abdomen si coapse

Text:Otilia Ignat/sursa foto: unsplash

Comments

comments

citrice diverse, lami, lime, potrocale

Previous:

O poveste despre citrice și câteva ciudățenii

Next:

Dovleacul și marile lui beneficii. Câteva detalii importante pe care nu le știai

You may also like

Post a new comment