Cum controlezi anxietatea. Pandemia și stresul izolării

30 March of 2020

Pandemia nu ne aduce doar probleme medicale. Experimentăm toți anxietatea provocată de izolare, de așa numita  ”distanțare socială”, dar și teama firească de boală și îngrijorarea pentru viitor. Toate aceste stări sunt firești, dar trebuie gestionate pentru a nu se transforma în suferințe în plus pentru fiecare dintre noi.

Pandemia de COVID-19 nu este doar boală și suferință este, din păcate, o sursă de stres și presiune emoțională și mentală pentru toată lumea. Singura consolare este că nu suntem singuri în această experiență teribilă prin care trecem. Iar ideea că stresul fiecăruia în parte este împărtățit de mulți, mulți alții (prea mulți, din păcate), poate fi un catharsis important.

Efectele stresului prin care trecem se traduc prin îngrijorare, momente de panică, anxietate, tulburări de dispoziție, tulburări de somn, interes crescut pentru substanțe (alcool, tutun, calmante). Pe de ală parte să te simți neputincios este normal. A rămâne pragmatic, conștient de realitate și a te adapta este secretul pentru a depăși această perioadă.

1. Acceptă realitatea

Mai devreme sau mai târziu drama planetară provocată de pandemie va trece. Nu este prima dată când omenirea experimentează astfel de evenimente, și sigur, nici ultima. Ceea ce se întâmplă acum pare mult, copleșitor pentru că avem acces nelimitat la informații. Pandemia de acum 100 de ani a fost mult mai teribilă, dar oamenii au înțeles ce se petrece când lucrurile se calmaseră deja. Are și tehnologia informației păcatele ei!

Acceptă realitatea așa cum este. Nu este sfârșitul lumii, nu dispărem ca specie, nu ne vom transforma în zombi. Secretul acceptarii realității este să privim în perspectivă. Să anticipăm fiecare din gesturile și acțiunile pe care le facem și să reducem fiecare în parte riscul de a ne îmbolnăvi, noi, dar și pe ceilalți. În plus, nu aștepta ca lucrurile să devină mai bune peste noapte.

Acceptarea în terapia anxietății ajută pacienții cu amintiri dureroase, traumatice să treacă mai ușor peste acestea și să-și controleze mai bine sentimentele de rușine, vinovăție, dezgust, suferință și frică.

2. Fapte nu vorbe

Oprește știrile care se repetă în buclă. Informații noi apar doar la câteva ore, deci este extrem de toxic să asculți știri de dimineață până seara. Ascultă două programe de știri pe zi. E suficient. Dimineața și seara, dar cu câteva ore bune înainte de culcare. Nimic din ceea ce se va spune seara, nu vei pierde dimineața următoare. Între ultimul calup de știri și ora de culcare fă altceva: citește, vezi un film, joacă un joc (de preferat nu pe calculator), interacționează cu amicii și familia ta.

Incetează să mai cauți înformații noi. Nu-s! Și de cele mai multe ori riști săcazi în capcana știrilor false, care sunt căutate și ajung și la tine doar pentru că sunt creatoare de panică. Panica face audiență!

Dacă ești dornic de informații caută faptele, nu evenimentele. Caută și citește doar ceea ce se face, nu statistici, nu cifre, nu sitații. Alege doar locurile unde informația este prezentată firesc, simplu, și nu este exagerată prin tonul și atitudinea crainicului sau prin imagini subliminale care au scopul să te sperie, să te înfricoșeze. Citește informațiile oficiale ale OMS (organizația Mondială a Sănătății), CDC (Centers for Disease Control and Prevention), sau Știri oficiale, site-ul destinat publicului din România.

Foarte important este să nu dai mai departe informații false, stiri exagerate, dar nici panica și anxietatea ta.

3. Stabilește ce poți controla

Evident nu putem controla tot ce se întâmplă. Niciodată nu putem, cu atât mai mult acum. O lista cu lucurile pe care le poți controla este benefică. Nu poți controla virusul, dar poți minimiza răspândirea acestuia prin practici de prevenire și rămânând acasă. Nu poți opri o recesiune, dar poți face un plan de rezervă. poți renunța la unele lucruri în favoarea celor esențiale.

Următoarele întrebări pot genera pentru fiecare dintre noi răspunsuri utile, care să te ajute să stabilești mai bine ce poți și ce nu poți controla.

  • Ce te sperie cel mai tare că se va întâmpla?
  • Ce poți face pentru a reduce acest risc?
  • Grijile mari pot fi defalcate în pași mai mici și mai ușor de finalizat (cu referire la obligații financiare, job, probleme de sănătate altele decât cele provocate de COVID-19)?

4. Suntem oameni, nu mașini deci simțim!

În momentele de incertitudine, represiunea emoțională îți poate afecta efectiv sănătatea negativ. Păstrarea unui comportament calm poate fi utilă atunci când interacționați cu copiii sau membrii familiei, dar e necesar să simți greutățile și să te manifești, dacă asta simți.

Atâta timp cât emoțiile tale nu îi influențează negativ pe ceilalți, nu e greșit să simți. Ai voie să te simți mâhnit, speriat, deprimat, ai voie să plângi, să fi emoționat. Dar, fă toate astea lucid, nu te lăsa luat de val și nu te demobiliza. Nu uita, nu-i prima pandemie, nu-i ultima!

5. Menține rutina

Este esențială rutina în perioada de izolare. Fie că ești singur, fie că ești alături de familie, rutina este cheia succesului. Rutina este o cale bună prin care îți poți păstra sănătatea fizică și psihică.

Rutina înseamnă:

  • ore exacte de masă, ore exacte de trezit și culcat;
  • ore de relaxare, ore de muncă;
  • preocupare constantă pentru îngrijirea zilnică;
  • curățenia în casă, program pentru pregatit masa, ore petrecute cu toată familia și ore de program individual.

6. Fii înțelegătoare cu tine. Nu-ți cere imposibiliul!

În timpul unei pandemii, soluțiile nu sunt create de o singură persoană. Soluțiile se găsesc atunci când implicăm toți, fiecare acolo unde poate și unde îți gășește locul. Implicarea mamei poate să fie în grija față de familie, a celui care lucrează, pentru serviciile pe care le face. Este important să ai grijă de tine în primul rând, de cei din faimilie, iar ăsta este modul în care ai grijă de toți ceilalți. Contribuția ta este adunată la contribuția tuturor celolalți care sunt în aceeași situație cu tine! Iar asta este esnțial!

Să fim bine! O să ne facem bine, iar pandemia va trece!

Citește și:

Articol exclusiv online, text: Otilia Ignat/ foto: pixabay.com

Comments

comments

Previous:

Cum să ai o imunitate de fier

Next:

Coacăzele. Bunătăți pentru sănătate și frumusețe

You may also like

Post a new comment