Binefacerile nucilor

24 October of 2020

În sezonul rece, din alimentație nu ar trebui să lipsească nucile. Aceste fructe oleaginoase sunt alimente cu valori nutriționale și terapeutice speciale.

Nucul (Juglans regia) este un arbore maiestuos, originar din Asia Centrală și Mică. Este numit „regele pomilor” și trăiește până la 100 de ani. În Cântarea Cântărilor el este inclus în livada Regelui Solomon din Țara Sfântă. Datorită faptului că sămânța (miezul) seamănă cu emisferele cerebrale, ea se consumă încă din antichitate pentru sănătatea creierului.

Nucile sunt deosebit de hrănitoare mai ales în sezonul rece, ele conținând proteine, grăsimi (Omega-3, Omega-6, acid linoleic, alfa linoleic), glucide (puține), substanțe anticancerigene, săruri minerale de sodiu, potasiu, calciu, magneziu, clor, fosfor, sulf, fier, cupru, zinc, seleniu și iod. Dintre vitamine, importante sunt B1, B2, B5, B6, B12, E, D, PP și caroten (provitamina A).

Cura de nuci este benefică în tulburări digestive (dispepsii), ulcere, diaree, constipație. Efectul este mai eficient când miejii sunt bine mestecați, dar exagerarea consumului poate provoca afte și alte inflamații bucale. Acestea se pot combate cu o linguriță de miere de albine „plimbată” prin gură.

Deși au o valoare energetică mare, grăsimile nucilor (50-70%) sunt nesaturate și scad colesterolul și implicit tensiunea arterială, cu efect pozitiv asupra vaselor de sânge. Împreună cu vitamina E reduc riscul de atac de cord și accident vascular cerebral. Nucile sunt recomandate după o masă bogată în grăsimi, reducând efectul dăunător al acestora.

Prăjelile devin mai ușor de digerat, iar infecțiile urinare și tusea sunt mai ușor de combătut. Nuca este și un bun vermifug și intervine în buna funcționare a musculaturii netede (a organelor interne). Miejii prăjiți se recomandă în constipații, iar datorită taninului sunt buni și în caz de diaree.

Uleiul de nucă poate fi folosit pentru îngrijirea părului și a pielii, dar și la gătit. Proteinele nucilor au peste 20 de aminoacizi, se asimilează mai ușor decât cele ale cărnii și laptelui datorită lizinei, unul din cei nouă aminoacizi esențiali (nu-i poate sintetiza corpul). Lizina, în combinație cu vitamina C, intervine în tratarea arteriosclerozei (îngroșarea arterelor).

beneficii nuci

Lipsa lizinei în anotimpul rece determină dureri articulare și înroșirea încheieturilor. Lizina intervine și în absorbția calciului, cu efecte în buna funcționare a oaselor și articulațiilor. Arginina, un aminoacid din proteinele nucii, are grijă de sănătatea vaselor de sânge și crește imunitatea. Grăsimile protejează pielea de factorii externi agresivi din timpul iernii, dar și împotriva eczemelor și psoriazisului. Fibrele alimentare asigură sănătatea intestinelor, scad colesterolul, controlează glicemia, prevenind diabetul zaharat de tip 2.

Polifenolii, antioxidanți importanți, intervin în sănătatea cardiovasculară, tratarea cancerului, a ateriosclerozei și fac bine pielii și părului. Vitamina A este benefică vederii, pielii, dar și un puternic antioxidant împotriva radicalilor liberi. Vitamina E acționează împotriva radicalilor liberi care distrug hematiile, dar întărește și sistemul imunitar și sănătatea pielii. Conținutul bun de cupru combate anemia, reumatismul și artrozele. Cuprul limitează formarea radicalilor liberi, crește imunitatea și sănătatea arterelor.

Calciul dă soliditate oaselor, îmbunătățește activitatea celulei musculare și nervoase. Manganul este bun și el pentru oase și articulații, dar intervine și în metabolismul glucidelor. Magneziul intervine în metabolismul proteinelor, lipidelor și glucidelor și în coagularea sângelui. Fierul participă la formarea hematiilor (gobule roșii) care transportă oxigenul și dioxidul de carbon.

Zincul acționează și el împotriva radicalilor liberi și ajută ficatul în detoxifierea de alcool. Seleniul, antioxidant și el, este hepatoprotector și stimulează fertilitatea. Potasiul îmbunătățește activitatea cardiacă, iar iodul, bineînțeles, ajută în afecțiuni ale tiroidei. Omega-3 și antioxidanții sunt benefice în lupta cu cancerul mamar și de prostată. Omega-3 scade colesterolul „rău” și trigliceridele, crescând colesterolul bun, plus că previne sau întârzie temuta boală Alzheimer.

Fitosterolii sunt asemănători colesterolului și metabolizează colesterolul „rău” (LDL), crescându-l pe cel „bun” (HDL). Specialiștii au descoperit că un consum zilnic de 30 g menține un nivel bun al insulinei în cazul bolnavilor de diabet tip 2, deoarece vitamina B1 intervine în metabolismul glucidelor. Inozitolul, un zahăr (o pseudovitamină B7) are efecte benefice asupra ficatului.

Consumul de nuci combate sterilitatea și impotența, îmbunătățește memoria prin conținutul de lecitină, combate depresia și stresul, iar datorită magneziului stimulează producerea de melatonină, tratând, astfel, insomnia (4-5 nuci cu două ore înainte de culcare asigură un somn liniștitor). Melatonina, „hormonul somnului”, derivă din serotonină, „hormonul fericirii”.

Citește și: 10 motive pentru care nucile sunt cea mai sănătoasă gustare

Frunzele tinere (recoltate în iunie), uscate cât mai rapid la umbră, amare și astringente, sunt folosite sub formă de infuzie (200-250 ml/zi) cu rol antidiareic, ușor hipotensiv și hipoglicemiant. Datorită proteinelor și grăsimilor, nucile conferă sațietate și împiedică tendința de a mânca mult; în plus, Omega-3 intervenind în metabolismul grăsimilor, ai avantaj în cura de slăbire.

Fiertura de macerat din coajă de nucă verde ajută în afecțiuni gastrice și intestinale. Juglona este un pigment care colorează pielea și se găsește în coaja verde și frunze. Aceasta este o substanță inhibitoare pentru alte specii (în jurul nucului nu crește nimic).

Frunzele puse în dulap alungă moliile. Cu fiertura de frunze și coji verzi se vopsea părul șaten sau blond în castaniu, dar și țesăturile.

Atenție! În timpul prăjirii, miezul pierde parțial vitamine și minerale. Orice tratament termic inactivează polifenolii. Nucile sparte se degradează, râncezesc (se amărăsc). Nu consumați mai mult de un pumn de miez pe zi, pentru că nucile sunt bogate în calorii (100 g=600 Kcal). Din cauza conținutului ridicat de iod și juglonă, nu se recomandă să stai sub nuc.

Citește și: Decalogul grăsimilor și câteva detalii despre acestea

 

Sursă foto: iStock

Comments

comments

Previous:

Dovleacul și marile lui beneficii. Câteva detalii importante pe care nu le știai

pere, pere intr-o punga, toamna, stomacul gol

Next:

Alimente care nu trebuie consumate pe stomacul gol

You may also like

Post a new comment