Tine-ti hormonii in frau

23 June of 2015

Sunt arma secretă a corpului tău. Ei controlează totul, de la menstruație și naștere, la bătăile inimii, digestie, bucurie, stres… Indiferent de vârstă, este esențial pentru sănătatea și starea noastră de bine să-i păstrăm în armonie. Iată cinci semne care îți arată că hormonii tăi au cam început să „hoinărească“, dar și cum îi poți readuce pe calea cea bună.

1. Mai mereu obosită

Deși dormi suficient, dimineața te trezești fără pic de energie? Nu mănânci mai mult, dar te-ai îngrășat și reții apă? Poate ai prea puțin progesteron. Acest hormon produs de ovare este vital: reglează menstruația, susține sarcina, normalizează glicemia, răspunde de producerea estrogenilor și cortizonului…
În mod firesc, în apropierea menopauzei scade secreția de progesteron, dar nivelul lui se poate diminua chiar după
vârsta de 30 de ani, când ovarele încep să elibereze mai puține ovule. Ce-i de făcut? Include în meniu alimente bogate în vitamina C: ardei gras, portocale, broccoli, căpșuni, kiwi, varză de Bruxelles, pătrunjel etc. Studiile arată că o porție zilnică de 750 mg de vitamina C poate crește nivelul progesteronului la femeile cu deficiență de acest hormon. Dacă ai observat că în timpul nopții transpiri abundent, ar fi bine ca temperatura din cameră să nu depășească 18-19°C. Sunt prezente și tulburările de ciclu? Nu mai sta pe gânduri, mergi la ginecolog.

2. Stare sufletească schimbătoare

Starea ta de spirit se schimbă de la un minut la altul? Te irită orice și parcă nici cu cei dragi nu te mai înțelegi la fel de bine? Nivelul prea mic de testosteron poate sta la originea stărilor emoționale extreme. Acest hormon crește forța musculară, densitatea osoasă, metabolismul, îți dă vitalitate și menține vie dorința sexuală. Ce-i de făcut? Experții încă cercetează modalitatea prin care femeile își pot păstra testosteronul între valorile normale. Un lucru însă e știut: unele afecțiuni feminine, precum sindromul ovarelor polichistice, pot crește testosteronul (și, din nefericire, pot duce la apariția nedorită a părului pe față). Dacă bănuiești un dezechilibru, cere ajutorul ginecologului.

3. Te îngrași „fără motiv“

Știai că în zilele în care dormi mai puțin mănânci, în medie, cu 330 de calorii mai mult? Lipsa de somn scade nivelul GLP-1, un hormon care controlează sațietatea. Iar când nu te simți sătulă ai tendința să continui să mănânci, chiar dacă ai golit deja o farfurie. În controlarea apetitului intervine și leptina, secretată de celulele grase. Atenție, consumul mare de zahăr împiedică producerea leptinei. Ce-i de făcut? Nu te mai priva de somn și începe-ți ziua cu un mic dejun bogat în proteine (ouă, carne), care te satură pentru câteva ore. Redu drastic zahărul din dietă.

4.Ești deprimată

Aproape jumătate dintre oamenii deprimați au un nivel crescut de cortizol. Când acest hormon este secretat în cantități mari timp îndelungat, creierul nu poate produce serotonina și dopamina, substanțele care ne asigură buna dispoziție. De reținut că 30 de minute de exerciții fizice intense (de exemplu, alergare rapidă) cresc cortizolul cu 83%. Ce-i de făcut? Dacă faci sport, variază intensitatea efortului fizic și limitează antrenamentele intense la 2-3 ori pe săptămână, ca să nu-ți ridici cortizolul. Modifică-ți dieta: studiile arată că mărind aportul de acizi grași omega-3 la 2 g pe zi poți ține în frâu cortizolul. Găsești acizii omega-3 în nuci, tofu, semințe de in, ulei de somon, pește gras, broccoli, busuioc, oregano etc.

Citeste si: De ce ne face bine dragostea

5. Ai pielea uscată

Când nivelul hormonilor tiroidieni e scăzut, nu doar pielea, care devine aspră și uscată, are de suferit, ci întreg organismul, căci toate funcțiile lui încetinesc: metabolismul, digestia, ritmul cardiac etc. Semnele ce pot indica o tiroidă leneșă sunt: creștere inexplicabilă în greutate, somnolență, tulburări de memorie și concentrare, constipație frecventă, unghii casante, păr uscat și lipsit de strălucire, menstruații neregulate. Ce-i de făcut? Folosește regulat o cremă hidratantă timp de o lună, iar dacă și după aceea pielea ta e tot uscată adresează-te unui endocrinolog. Hipotiroidia poate fi detectată cu o simplă analiză de sânge.

6.Hormonii feminini

Estrogenul și progesteronul, cei doi hormoni feminini, se află într-un echilibru delicat. Înclinarea balanței într-o parte sau alta îți poate afecta enorm sănătatea, tonusul și buna dispoziție. Nu uita: cantitățile de estrogen și progesteron produse de corpul tău pot varia chiar de la o lună la alta, în funcție de nivelul de stres, nutriție, activitatea fizică, ovulație sau lipsa ei.

Citeste si: Atât de aproape de fericire!

Credit foto:© mariavu / Fotolia



Comments

comments

Previous:

Copiii si internetul – cat de sigura e navigarea pentru ei?

Next:

Cum e să fii mama singura

You may also like

Post a new comment