Nu lăsa stresul să te ajungă

28 May of 2019

Nu lăsa stresul să te ajungă – Stresul, ca răspuns al organismului la situații excepționale, este inerent vieții. Cronicizarea lui duce însă spre inversul acesteia. Cea mai simplă metodă de a ne pune în calea lui este râsul. Prin umor, ne asumăm un grad de libertate față de situația în care ne aflăm și pur și simplu ne putem salva din ea!

Viața tuturor e marcată de surse de stres care afectează sistemul imunitar. Corpul omenesc este capabil să facă față stresului, dar se pare că programul lui este doar pe termen scurt, spun specialiștii în știința comportamentului (etologia) umană. Alergat de tigru, omul preistoric găsește resurse pentru rezista celor câteva minute de risc, dar ce face omul contemporan, vânat în fiecare clipă a vieții lui de ipoteca pe casă? Acesta din urmă suferă de diverse grade de depresie a sistemului imunitar și se află în pericol de a se îmbolnăvi, arată Allan Pease, autorul celebrelor best-selleruri despre limbajul trupului.

Cercetări de pretutindeni au evidențiat faptul că stresul cronic sau un eveniment major stresant reprezintă declanșatorul pentru apariția cancerului sau a altor boli grave. Cu toții avem nevoie de o doză de stres pentru a ne menține în formă și activi, dar corpul 
omenesc nu este proiectat 
să facă față unor perioade 
cronice de stres.

Cercetări biologice recente arată că de fiecare dată când simțim o anume emoție, corpul eliberează o substanță specifică aceste emoții, respectiv o peptidă. Peptida produsă de râs curge prin corp și are un efect direct și pozitiv asupra sistemelor organismului, inclusiv asupra sistemului imunitar. S-a demonstrat deci mecanismul chimic prin care sănătatea noastră este afectată de emoții. Aceste peptide sunt dovada fizică a emoțiilor noastre și ele vin continuu în contact cu sistemele imunitar, endocrin și nervos.

Pe măsură ce emoțiile se schimbă, diferite peptide sunt eliberate și trimit mesaje prin tot corpul.

Când suntem stresați, suntem concentrați pe o problemă și ne invadează tot felul de sentimente inconfortabile. Râsul schimbă fluxul peptidelor și poate declanșa asocieri pozitive, amintiri, o mai bună conectare la sine și sentimente pentru ceilalți. Ca rezultat, căpătăm o nouă perspectivă asupra vieții și a situației stresante.

Să înveți să vezi partea amuzantă a evenimentelor negative s‑a dovedit a fi o strategie puternică în reducerea stresului, ținerea bolilor la distanţă, creșterea ratei de succes și mărirea speranței de viață.

Dar nu oricine este capabil în mod natural de acest lucru, deci morocănoșii sunt condamnați să se îmbolnăvească? 
Deloc, susțin psihologii Allan și Barbara Pease. În cartea lor recentă Află răspunsul! Cum să-ți iei viața în propriile mâini și să devii omul care-ți dorești să fii (Curtea Veche Publishing, 2017), ei arată că te poți programa să vezi mereu partea amuzantă a lucrurilor și propun un program pentru aceasta.

Alegerea emoțiilor

Cuplul de psihologi inventariază emoții care au rol adaptativ  (furia, gelozia, remușcările), dar evidențiază și faptul că există și patru emoții care sunt distructive și contraproductive pentru fericire: vina, stinghereala, rușinea și insulta.

Aceste patru emoții sunt toate alegeri – chiar și insulta, respectiv să te lași insultat. Ceilalți nu te pot jigni, numai tu poți alege să te simți așa. Persoanele calme și de succes aleg să nu se lase insultate, ele știu că ceea ce cred ceilalți despre ele este doar opinia lor și atât. Să alegi una dintre aceste patru atitudini arată celorlalți fie că nu îți poți controla emoțiile, fie că ai prea puțină stimă de sine. Gândește‑te cum poți să‑ți dezvolți un repertoriu umoristic pentru orice situație stresantă 
care ar putea apărea în viață. Aproape toate situațiile, inclusiv moartea, au o dimensiune amuzantă. Tot ceea ce trebuie să faci este să o cauți.

Pentru a te conecta la realitate, amintește‑ți întotdeauna că numărul celor care vor participa la înmormântarea ta va depinde de condițiile meteo! Ia decizia să nu mai alegi niciodată sentimentul de vină, rușine, jenă, insultă și niciodată nu fi mânios din cauza lucrurilor pe care nu le poți schimba.

S‑a dovedit că, dacă ai simțul umorului și o atitudine relaxată, îți poţi îmbunătăți sănătatea, eşti mai puțin stresat, poţi să construiești relații și să ai mai mult succes. Râsul nu e o terapie absolută, dar s‑a dovedit a fi un instrument medical puternic într‑un număr surprinzător de mare de situații și ajută la scăderea gradului de durere și la eliminarea tensiunii. Să te iei prea mult în serios este în detrimentul sănătății tale!

Citeste si:

Articol exclusiv online
Text: Echipa Ioana
Sursa foto: pixabay.com/

Comments

comments

Previous:

Alege culoarea potrivită. O strategie colorata

Next:

Organizațiile 
turcoaz

You may also like

Post a new comment