Înlocuim manualele cu tablete?

21 October of 2014

Circulă vorba că la școală manualele copiilor ar putea fi înlocuite pe viitor cu tablete. Ce părere avem despre asta, o fi de bine sau de rău? Noi am consultat niște specialiști, care ne-au spus părerea lor referitoare la această problemă.

Fotolia_68213725_Subscription_XXL

© contrastwerkstatt / Fotolia

Unul din trei bebeluși folosește tableta încă de la vârsta de 1 an, iar copiii cu vârste între 2 și 4 ani petrec deja până la patru ore în fața televizorului sau a tabletei, relevă un studiu britanic. Noua politică promovată în SUA, care recomanda max. 2h/zi de internet, vine după ce, în 2010, a fost lansat un raport care arată că tinerii cu vârste cuprinse între 8 și 18 ani petrec mai mult de șapte ore pe zi în fața unui ecran sau a unui monitor. Într-o cercetare la nivelul Europei reiese ca 28% din copiii români (9-16 ani) dețin un smartphone conectat la internet. 10% din aceștia au deja propria lor tableta. Vârsta medie la care copiii români au accesat prima dată internetul este de 9 ani, dar vârsta medie de acces, la nivel european, a scăzut la 7 ani. Primul telefon este primit la 9 ani, iar primul smartphone la 12 ani. Având în vedere aceste cifre, care ar fi totuși timpul recomandat de petrecut în fața unei tablete?

Encore2_WT10-A_lifestyle_image_01Psihologul Roxana Agafiței (Emotion Center) ne spune: „Trebuie să avem în vedere cum este împărțit timpul unui copil și să ne asigurăm că există un bun echilibru între odihnă, timp petrecut la școală, timp alocat jocului în aer liber, timp alocat interacțiunii cu familia și prietenii. Până la vârsta de doi ani, timpul petrecut în fața unui ecran ar trebui să fie aproape inexistent. Singura variantă în care copilul poate privi la un ecran (de preferat mare, proiectat pe perete) este aceea în care acest lucru deservește unor obiective de învațare – de ex., îi povestim despre cal, facem noi precum unul, îi arătam o poză cu altul și putem avea un material digital care să îmbine toate acestea și să aduca elementul de mișcare, sunetul real, ajutând astfel copilul să își reprezinte un cal și să rețina această informație. Vorbim de minute. Pe măsura ce copiii cresc, numărul de ore petrecute în scopuri educative în fața unei tablete poate crește, până la 2-3 ore pe zi, dar de preferat ca acest timp să completeze informațiile primite în manieră clasica – scris, citit, răsfoit cărți, observare, explorare.“

Dar este oare în regulă să înlocuim manualele și caietele școlare cu tabletele? Psihologul spune: „Scrisul are o mare importanță în dezvoltarea neuro-psihologică a unui copil. Pe de o parte actul desenatului, scrisului antrenează o serie de mușchi care contribuie la dezvoltarea și rafinarea motricității fine. Poziția necesară scrisului, de exemplu, este importantă pentru dezvoltarea armonioasa a corpului unui copil, viitor adult. Din punct de vedere neurologic, actul scrisului contribuie la dezvoltarea unor rețele neuronale importante pentru întreaga evoluție a copilului, iar după unii specialiști scrisul este foarte strâns legat de latura voliționala a unei persoane.“ În plus, să nu uităm de latura emoționala: plăcerea de a atinge un caiet cu o foaie specială, poate cu o culoare anume, senzația de foșnet a unei cărți citite sau a unui caiet pe care copilul își așterne gândurile sau desenele, un miros anume a unei cărți mai vechi din care citea bunica, patina timpului pe un jurnal găsit peste ani într-un colț de casă.

Captura Windows Store - manuale si alte resurse pentru Educatie in RomaniaPe de altă parte, tabletele au, categoric, un rol extrem de improtant în procesul de învățare. „În era tehnologiei este imperios necesar ca învățământul să își îndrepte strategiile didactice spre utililizarea cu mai multă eficiență a resurselor materiale și informaționale de care dispune. În acest sens, dezvoltarea învățării de tip “unu la unu”, adică elevul și computerul său, devine modalitatea prin care accesul la resursele educaționale facilitează o reală învățare centrată pe elev, conform aspirațiilor și trebuințelor acestuia. În favoarea celor anterior exprimate se află utilizarea tabletei la clasă atât de către profesor, cât și de către fiecare elev.“ sunt de părere Prof. Dana Corina Bobocea (profesor biologie, director Colegiul Național Grigore Moisil) și Prof. Magdalena Pâslan (profesor geografie). Dar ca orice strategie și aceasta prezintă o serie de avantaje și dezavantaje. Printre avantaje se numără stimularea interesului față de nou prin implicarea activă a elevului în acțiunea de prezentare de cunoștințe, captându-i atenţia și eliminând riscul rutinei. O tabletă dezvoltă abilitaţi de utilizare, imaginaţie și viteză de reacţie într-o prezentare grafică atractivă, dezvoltă gândirea logică și abilitatea de a lucra în echipă. „Utilizarea tabletelor în activitatea de învăţare este o metodă modernă alternativă, un instrument de lucru atât pentru elevi cât şi pentru profesori, reprezentând o formă eficientă de învăţare, formare şi de informare. Calculatorul asigurând învățarea prin joc, multe produse educaționale transformă învățarea într-o activitate atractivă, astfel elevii învață mai ușor atunci când se joacă, învățând fără să se plictisească. Cu alte cuvinte când elevul nu își poate imagina cum se produce o erupție vulcanică, de exemplu, computerul poate ușura înțelegerea proceselor sau fenomenelor care nu sunt evidente,“ spun profesorii.
Dezavantajele majore ale acestui sistem de învățare ar fi costurile ridicate legate de infrastructura  wireless sau posibilitatea ca paginile să se blocheze când sunt accesate de mai mulți elevi odată. În plus, există și conservatorismul anumitor profesori și reticența unor părinți.

Începutul a fost făcut, unele dintre școli au introdus deja tabletele în locul multora dintre cărți. Sanda Foamete (Education Lead Microsoft Romania) ne spune: „Prin intermediul tabletei conectate la internet, profesorul accesează resursele educaționale fie de pe portalul școlii, fie direct din serviciile cloud dedicate. De pildă, soluțiile cloud computing Office 365 Educational. Școlile folosesc deja această aplicație în mod creativ: fie organizând ședințe virtuale cu părinții, fie încurajând elevii care nu pot fi prezenți în clasa fizica, să se conecteze la clasa virtuală. Am în minte elevii care sunt bolnavi și nu pot intra temporar, în colectivitate. Prin intermediul Office 365, atât profesorii cât și elevii au acces la versiunea cu Office Online, care conține Word, Excel, Power Point și OneNote. One Note este aplicația ideală pentru mediu educațional. Permite inclusiv scrisul de mână, inserarea de fișiere audio și video sau imagini statice. Imaginați-vă un blocnotes virtual în care capitolele și subcapitolele sunt personalizabile cu ușurință pe materii și lecții sau chiar ore de curs, iar elevul aude vocea profesorului sau vede imaginea profesorului care corecteaza tema pentru acasă, direct din OneNote. Elevul poate avea adunate într-un singur loc toate notițele pe care le ia școala, indiferent de materie.“ Primul manual digital dezvoltat ca aplicație Windows 8 poate fi deja descărcat gratuit din Windows Store. Pentru a-l accesa trebuie doar să aveți computerul pe care rulează sistemul de operare Windows 8 setat pe regiunea România și puteți gasi manualul sau orice altă aplicație disponibilă din magazin, la secțiunea Education.

În concluzie, folosirea cu cap a tehnologiei nu ne poate aduce decât avantaje. Generațiile de copii care s-au născut cu tableta în mână trebuie învățate să-i găsească utilitatea în procesul de învățare, s-o folosească în scopuri educative, și nu doar pentru jocuri. Și, nicio grijă, hârtia își va avea mereu farmecul ei. Un biletel de dragoste scris colegei de banca pe o bucata de hârtie și furișat în rucsacul ei nu se poate compara cu un mesaj trimis pe What’s App sau pe Facebook…



Comments

comments

Previous:

Frână, un motănel

Next:

Magia pietrelor semipretioase

You may also like

Post a new comment